• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93122615173
  • خبرنگار : 71404

نقد عملکرد رسانه‌ها در مناسبت‌ها

تلویزیون با مردم از چهارشنبه‌سوری لذت ببرد

تلویزیون با مردم از چهارشنبه‌سوری لذت ببرد

محمد تقی فهیم عملکرد تلویزیون به عنوان رسانه ملی را در مناسبت‌هایی چون چهارشنبه‌سوری ضعیف ارزیابی و تأکید کرد: رسانه ملی ما باید در این رقابت نفس‌گیر، مناسبت‌ها را دریابد و فرهنگسازی کند.

محمد تقی فهیم عملکرد تلویزیون به عنوان رسانه ملی را در مناسبت‌هایی چون چهارشنبه‌سوری ضعیف ارزیابی و تأکید کرد: رسانه ملی ما باید در این رقابت نفس‌گیر، مناسبت‌ها را دریابد و فرهنگسازی کند.

این منتقد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، در همین زمینه اظهار کرد:‌ همیشه نفی و رد کردن کار راحتی است، اما اثبات و دلیل آوردن است که طبعا سخت است. در برنامه‌سازی هم نفی مناسبت‌ها و روزهای بخصوص کار آسانی است و فقط با یک جمله انجام می‌شود اما سختی آن به کار ایجابی و فرهنگسازی است. اینجاست که تلویزیون موفق‌تر می‌شود و نشان می‌دهد که چه مقدار قدرت رقابت با رسانه‌های دیگر را دارد؛ به عنوان مثال تلویزیون باید از ماه‌ها قبل به فکر مناسبتی مثل چهارشنبه‌سوری باشد. این در حالی است که آقایان هم تقویم دارند و هم کنداکتور، اما هیچ‌گاه به مناسبت‌های اینچنین توجه فرهنگی نداشتند و چه خوب است که چنین مناسبت‌هایی فرهنگ‌سازی شود.

وی در ادامه همین مطلب افزود: متأسفانه مناسبت‌های ما در تلویزیون فقط در محرم، ماه رمضان و نوروز خلاصه شده است؛ در حالی که ما مناسبت‌های دیگری هم داریم که جای کار دارد و حتی به نظر من مناسبت‌هایی مثل شب یلدا و چهارشنبه‌سوری، از جمله مناسبت‌هایی هستند که رسانه‌ها باید توجه بیشتری به آنها داشته باشند. به مفهوم اینکه درستِ رویدادها ریشه‌یابی شود و روی علت به وجود آمدن آن کار شود و در عین حال خرافات آن مناسبت‌ها زدوده شود و بیشتر جنبه‌های مثبت آن بررسی شود؛ به ویژه در کارهای نمایشی و درام که به نظرم این فرهنگ‌سازی تأثیر بیشتری دارد.

فهیم همچنین پیشنهاد داد: به نظرم تلویزیون به جای رد این مسائل، می‌تواند در برپایی این گونه سنت‌ها مشارکت داشته باشد. به عنوان مثال ما مناسبتی مثل چهارشنبه سوری را نمی‌توانیم حذف کنیم، پس چه بهتر است که رسانه‌ها در این مناسبت‌ها با مردم مشارکت کنند و خودشان وارد عمل شوند که چگونه می‌شود بهتر این مراسم را برگزار کرد و لذت بیشتری برد و تفریح کرد. متأسفانه ما روزهای تفریحی کمی داریم و رسانه‌ها به جنبه‌های تفریحی توجه کمی می‌کنند. بهتر است پرداختن به این مناسبت‌ها را بهانه‌ای برای مشارکت با مردم و به‌وجود آوردن لحظات مفرح برای آنان قرار دهند؛ بنابراین تجربه ثابت کرده است که کار رسانه ملی هم باید مثل مطبوعات و خبرگزاری‌ها مناسبتی به مفهوم درست باشد.

این منتقد در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به این مسئله تأکید کرد: ما همیشه طی این سال‌ها تجربه‌های زیادی کسب کرده‌ایم و امروز بهتر از قبل می‌توانیم درباره چگونگی برنامه‌سازی و نیاز مخاطب صحبت کنیم. یکی از این تجارب که به نظرم بیشتر از پیش باید به آن توجه کرد، این است که ما کار مناسبتی کم می‌کنیم و متأسفانه درباره کار مناسبتی بد گفته شده است و گاهی کارهای مناسبتی در رسانه‌ها بار منفی بوجود آورده است در حالی که اصلا این‌طور نیست. ما در خود رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی مناسبتی کار می‌کنیم و سعی‌مان این است که در هر مناسبتی یک صفحه ستون گزارش و مصاحبه داشته باشیم؛ چرا که قطعا در مناسبت، مخاطبان بیشتر به مطالب توجه می‌کنند. ما در گذشته وقتی می‌خواستیم صفحه‌های روزنامه را آماده کنیم تقویم مناسبتی برای خودمان داشتیم و به مناسبت‌ها دقیق توجه می‌کردیم اما تلویزیون طی این سال‌ها مناسبت‌ها را تنها در چند مناسبت بزرگ دیده است در حالی که ما روزهای مهمی در تاریخ کشورمان داریم که یکی از آن‌ها چهارشنبه‌سوری است. ما حتی در این زمینه باید به سالگرد شهادت شهدا، رویدادهای انفجاری و ... توجه داشته باشیم و از مناسبت‌هایی که داریم بهره‌برداری کنیم. قطعا این اتفاق ما را از کار سلبی دور می‌کند و به سمت کار ایجابی بهتری سوق می‌دهد.

این منتقد در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا تأکید کرد: وظیفه رسانه‌ها مناسبتی کار کردن است؛ چرا که با این کار فرهنگ‌سازی می‌شود. به عنوان مثال در مناسبت چهارشنبه‌سوری عموما طی این سال‌ها فقط کارمان این بوده که این مناسبت را نفی کنیم و مدام به نوجوانان و جوانان هشدار بدهیم که مراقب خطرها باشند. ما هیچ وقت در مناسبتی به آن معنا کار نکرده‌ایم که آداب و رسوم واقعی این مناسبت را احیا کنیم، به آن جهت بدهیم و کار فرهنگی انجام بدهیم. به نظرم این برنامه‌ها می‌تواند نمایشی، گفت‌وگو محور و یا به طرق مختلف باشد و حتی آیتم‌های شاد توأم با موسیقی و کارهای پلاتویی و استودیویی برای مناسبت‌ها انجام بدهیم که حداقل از دو روز قبل روی آن‌ها کار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha