• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93061106640
  • خبرنگار : 71413

دوبی برای گردشگران ایرانی امن نیست

تجاوز به گردشگران زن ایرانی در ساحل جمیرا

تجاوز به گردشگران زن ایرانی در ساحل جمیرا

طبق آمارهای رسمی، تمایل گردشگران ایرانی برای سفر به دوبی درحالی طی سال‌های اخیر کاهش یافته است که علاوه‌بر افزایش قیمت ارز، بحث تامین امنیت گردشگران ایرانی در این شیخ‌نشین نیز در این امر تاثیرگذار بوده است. این ناامنی با واقعه‌ی تجاوز به بانوان ایرانی شکل حادی به خود گرفته است.

طبق آمارهای رسمی، تمایل گردشگران ایرانی برای سفر به دوبی درحالی طی سال‌های اخیر کاهش یافته است که علاوه‌بر افزایش قیمت ارز، بحث تامین امنیت گردشگران ایرانی در این شیخ‌نشین نیز در این امر تاثیرگذار بوده است. این ناامنی با واقعه‌ی تجاوز به بانوان ایرانی شکل حادی به خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اواخر هفته گذشته بود که رسانه‌های اماراتی از ربوده شدن دو گردشگر زن ایرانی به مدت پنج ساعت در یکی از سواحل معروف و پرتبلیغ دوبی و تجاوز، آزار و اذیت، ربایش، سرقت و تهدید آن‌ها خبر دادند. انتشار اخباری این‌چنین محرکی شد تا به آمار سال‌های اخیر در زمینه‌ سفر ایرانی‌ها به این شیخ‌نشین پر زرق و برق نگاهی بیندازیم؛ آماری که گویای این واقعیت است که دوبی همچون گذشته دیگر حیاط خلوت گردشگران ایرانی نیست.

در سال 2013 تعداد گردشگران ایرانی که به دوبی سفر کردند 14.1 درصد کاهش داشت و این به معنای این بود که ایرانی‌ها بزرگترین کاهش سالانه‌ گردشگر در دوبی را به نام خود زدند. در سال گذشته تنها 278 هزار ایرانی دوبی را به عنوان مقصد سفر انتخاب کردند.

این در حالیست که در سال 2011 ایران رتبه چهارم را در زمینه صدور گردشگر به دوبی داشت و این رقم به 477 هزار مسافر رسیده بود.

سال 2012 که اقتصاد ایران با بحران افزایش قیمت دلار و طبعا نزول ارزش واحد ریال مواجه شد، تعداد مسافران ایرانی دوبی تا 32 درصد هم کاهش داشت. در آن سال از میان 20 ملیتی که دوبی را برای سفر خود برگزیدند، ایران تنها کشوری بود که آمارش دچار تنزل شد.

اما جدا از مسائل اقتصادی‌، نقش امنیت مسافران هم در بروز چنین آماری بسیار پررنگ است. داستان حادثه ساحل جمیرا از آنجا آغاز شد که این دو زن 22 ساله ایرانی در ساعت 3 نیمه‌شب در ساحل قدم می‌زدند که خودرویی حامل سه مرد جلوی‌ آنها را می‌گیرد.

یکی از مردها کارت شناسایی پلیس به آن‌ها نشان می‌دهد و آن دو را به نوشیدن مشروبات الکلی متهم می‌کنند. این سه مرد که احتمالا به دلیل مصرف مواد مخدر حالت عادی نداشتند‌، دو گردشگر ایرانی را به‌زور سوار ماشین می‌کنند و به یکی از آن‌ها تجاوز می‌کنند.

خودرو تا ساعت 8 صبح در همان حوالی در حرکت بود تا این که در زمان توقف، یکی از دو زن توانست فرار کند و به یک رستوران پناه برد. درواقع این دو زن به‌مدت پنج ساعت در یک خودرو توسط سه مرد در حال آزار و اذیت بودند.

در این ماجرا، وقتی خودرو جلوی پای گردشگران ایرانی ایستاد‌، یکی از مردان پیاده شد و با مشت به بینی یکی از دخترها کوبید. سپس آن‌ها را به زور در صندلی عقب نشاندند. سپس وقتی نقشه شوم تجاوز به یکی از دخترها به خاطر نوع پوشش وی ممکن نشد، به دوست گردشگر او تجاوز کردند. درحالیکه درخواست کمک آن‌ها با جیغ و فریاد، هیچ فایده‌ای نداشت.

به گفته این دختر ایرانی، یکی از مردها حتما چیزی مصرف کرده بود، چون اصلا عادی رفتار نمی‌کرد. اما بوی الکل از آن‌ها استشمام نکردند. با این حال قرص‌هایی در یک کیسه‌ پلاستیکی پشت خودرو دیده می‌شد. آن‌ها پول‌های دختران را دزدیدند و با ضرب و شتم آنها، تهدیدشان کردند که به پلیس اطلاع ندهند.

این سه مرد متجاوز اماراتی که یک دانشجوی 20 ساله‌، یک فرد بی‌کار 23 ساله و یک پلیس 23 ساله بودند، به جرم آدم‌ربایی، مصرف مواد مخدر، جعل هویت افسر پلیس، هتک حرمت به دو زن و سرقت اموال آن‌ها متهم هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۳:۰۰

حالا باز برين دوبي پول تو جيبشون بريزين. اينها که مدعي هستند دوبي در خاورميانه امن ترين مکان گردشگريست در مقابل همچين حوادثي سکوت ميکنند...

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۳:۱۳

دودختر 22 ساله مجرد در ساعت سه شب در ساحل جميرا چيكار ميكردند؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۳:۱۶

وزارت خارجه ي بسيار قوي و حکومتي‌اي داريم که ارتش و توانش را در جهت حفظ ارزش و امنيت جان شهروندانش در جهان به حرکت در مي آورد . (از قول يک آمريکايي)

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۳:۱۹

عزيزم بدترين شکل پوشش رو دختران ايراني دارن وقتي از مرز ميرن اونور. طبيعي هست. شيخ‌نشينم کنترل نداره خوب

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۷:۳۶

با اين حرف به همه دختراي ايران توهين کرديد. همه که يه جور نيستن.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۲۳:۵۳

شما فقط ميتونيد در مورد اطرافيان خودتون نظر بديد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۳:۲۱

اين هم از پليس خاک بر سر دوبي که خودشو مدعي مي دونه!!! من نمي دونم چرا ايراني ها اصرار به رفتن به کشوري دارن که بيشترين بي‌احترامي در فرودگاهش رو نثار ايراني‌ها مي‌کنه.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۳:۳۶

آقاي فرج پور دو تا دختر به عنوان انسان مانند هر انسان ديگري حق دارند در هر ساعتي و در هر مکاني تردد کنند مانند ساير افراد و ساعت حضور ويا مکان حضور اجازه تعدي و تجاوز به حقوق انسانها را به هيچکس نمي دهد. در قوانين مجازات اسلامي هم هيج توجيهي براي وقوع جرم و مجرم وجود ندارد و مجرم بايد مجازات شود و براي قرباني جرم ساعت و مکان و جنسيت مشخص نگرديده است. سعي کنيد به مسايل انساني فکر کنيد، نه بر اساس جنسيت

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۴:۰۷

قابل توجه اون آقايي كه گفته 3 شب؟ اولا به شما چه؟ ثانيا شما اگه يه خانوم سه شب ببيني تو خيابون بهش تجاوز مي‌كني؟ سوما منطقه و ساحل اونجا تا صبح هم قابل تردده. پس بيخود توپ رو تو زمنين قرباني نندازين. اين استدلالها ديگه رنگي نداره و اين هم يه جريمه مثل ساير جرايم در ساير جاها.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۴:۰۸

اين روش براي اقناع مردم از نرفتن به دوبي درست و اصولي نيست. بايد كار فرهنگي كرد وگرنه اينم يه جرمه مثل همه جا. خيلي جاها كه بدتره.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۴:۱۷

آيا در ايران هم تو اين ساعت ميتونن تردد كنن؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۴:۳۷

والا هرکي اگه ساعت 3 نصفه شب 2 تا زن اونم با پوشش نامناسب ببينه بهش تجاوز ميکنه. خب طبيعت ادمي هست ديگه. اگه ساعت 12 ظهر با چادر بهشون تجاوز ميشد جاي تعجب داشت

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۷:۴۲

يعني چي مگه آدم بودن شب و روز داره!!!!!!!؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۷:۲۵

من پزشکم. يه سري به من بزن

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۴:۳۹

من با حرف فرهاد موافقم؛ واقعا پوشش دختراي ايراني خارج از کشور فاجعه است ... تو برخي موارد حتي رو دست زناي خارجي بلند ميشن، مثل زنداني که بعد سالها از انفرادي آزاد شده باشه

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۴:۴۵

هر آدمي هر ساعتي مي‌تونه كنار ساحل باشه. چرا به جاي صحبت درباره اصل موضوع و امنيت محل حادثه گير مي‌دين به پوشش دخترا كه نمي‌دونين چي پوشيده بودن و به اين كه شب بيرون بودن. واقعا كه كوته‌بيني تا كجا؟!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۴:۴۶

مي‌توانم به قاطعيت بگويم اگر دختري از غرب تا شرق کشورمان را به صورت تنها مسافرت کند به شرطي که خودش سلامت باشد کسي نمي‌تواند براي او تهديدي ايجاد کند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۵:۰۰

قدرتي جان، اين طرز تفکر شما رو خفاش شب هم نداشت!! نکنه شما شبا تو خيابوناي تهران دنبال "طبيعت‌گردي" هستي؟؟!!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۵:۰۵

عزيزم همينکه سوارهواپيما ميشند اول روسري ومانتوي خودشونو درميارند بعد رو صندلي ميشينند (هنوز هواپيما حرکت نکرده)

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۵:۱۶

سلام به ايسنا و اين گزارش خوب.البته در پاسخ به سياوش و قدرتي بايد بگم اين يك بحث آسيب شناسانست. اينكه چه عاملي موجب گسيختگي پوشش ميشه. به هر حال قدرتي بايد بدونه با اين ديدي كه خودش داره يك وقت تنها نصف شب بيرون نره چون جونش در خطره.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۵:۳۳

اونايي كه ساعت 3 شب قدم زدن رو جرم ميدونيد يا پوشش اشخاص رو جرم ميدونيد .... خدا رو از خلقتش پشيمون کرديد. مگه هر کي نصف شب با پوشش به تعبير شما نامناسب بيرون رفت باااااايد بهش تجاوز بشه؟ متجاوز حيوووونه ميخواد تو هر شرايطي باشه.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۵:۵۶

دوستان عزيز من مي خوام اين رو بگم که آيا در ايران حتي مردش مي تونه ساعت 3 شب بره بيرون از خونه؟ يعني در ايران امنيت تا اين حد بالاست؟ در ضمن باز شانس داشتند که آزاد شدند. اگر در ايران اين اتفاق افتاده بود که الان در کيسه پلاستيک قرار گرفنه بودند اون دو خانم متشخص که ساعت 3 شب در کنار ساحل قدم ميزدند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۶:۳۹

حالا حتما سخنگوي محترم وزارت خارجه توضيح خواهند داد که توصيه ما اينست که هموطنان عزيز به گردش شبانه نروند و دريغ از يک پيگيري ساده براي دفاع از ناموس ملي

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۶:۵۹

واقعا خواندن كامنتها به آدم حس عجيب تاسف ميده، هنوز مردها مثل عصر حجر فكرمي‌كنن!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۷:۴۱

واقعا از آقايوني که به قول علي به موضوع انساني نگاه کردن نه جنسيتي ممنون...

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۴ ۲۰:۴۸

احساس تاسف نده چون واقعيته ساعت 3 نصف شب تو کشور غريب دو تا دختر ... دوست داشتي چي بشنوي؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۹:۵۷

با سلام نکته اول اينکه ساعت 3 شب وقته قدم زدنه؟ اونم تو کشور غريب و احتمالا با سرووضع نامناسب....نکته دوم اينه که وقتي از ظرفيت گردشگري داخل استفاده نشه مردم خودشون رو به هر دري ميزنند تا بتونن يه جايي تو يه کشور ديگه تفريح کنند و به قول خودشون ازاد باشند..

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۲۰:۴۶

طفلي اين دو دختر که قرباني چه وحشي‌هايي شده‌اند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۲۰:۵۶

راستش ما زنان شب که هيچ روزشم امنيت نداريم

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۲۱:۳۲

ارمنستان و مالزي بهترين جا واسه ايرانيا هستن دو کشور دوست و زيبا و پرامنيت

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۲۲:۲۳

اخه بيرون ايران براي بعضيا چي داره که دهنشونو آب انداخته.. بابا اونور خبري نيستا..! قدر خودتونو و مملکتتونو بدونيد....

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۲۲:۳۷

فقط استانبول

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۲۳:۰۵

زنان ايراني يعني ناموس ايران ناموس ما غيرت ما کجا رفته....اعصابم خرد شد...

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۰:۰۲

به قول ديالوگ هزاردستان، براي "جماعت خواب، اجتماع خواب زده" فقط و فقط متاسفم

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۰:۳۸

متعجبم که چرا يه عده اينقدر راحت نظر ميدن.مسئله مهم اينجا تجاوز و بي امنتيتي است نه حجاب و عفاف....

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۱:۳۳

واقعا واسه ايسنا متاسفم چرا که تک بعدي به قضايا نگاه مي کنه گردشگري خارجي افت نکرده چون اون کشورا نا امنن، دليل اصلي افت ارزش پول ملي در زمان پاک ترين دولت بوده است حتما چاپش نميکنيد!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۲:۰۳

غيرت ديني آقايان اينجا نمي‌جوشه؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۲:۴۰

چرا بايد دختران ما که همش دم از خليج فارس ميزنن برن به کشوري که به خاک ما چشم دوخته حالا بقيه اين مسائل به کنار اين ممکن بود تو هندم اتفاق بيفته چرا دوبي شده کعبه آمالشون کم دولت اين کشور به خاک ما چشم دوخته؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۳:۲۹

واقعا متاسفم براي اونايي كه به اون دو تا دختر ايراد ميگيرند، اولا تفريح تو دوبي شبا تازه شروع ميشه و شب بيرون رفتن تو دوبي يه چيز طبيعيه، ثانيا ما بايد از وزارت خارجمون بپرسيم كه در اين مورد چرا دخالتي نكرده و امنيت كسي كه بهش پاسپورت داده رو تامين و حمايت نكرده، مگه يه زن ايراني تو كشور غريبه ناموس ما نيست؟!!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۸:۰۳

مشکل تنها و تنها از دختران ايراني است که بدون تحقيق در رابطه با فرهنگ و اعتقادات و سنن و رفتار مردم يک کشور وقتي به اون طرف آب ميروند بدون اينکه بدانند در کدام کشور هستند تنها به فکر آزادي كامل هستند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۹:۵۱

اقا حالا يه اتفاقي هس که افتاده ..مگه تو کشور ما از اين اتفاقات نمي افته..... اما وزارت امور خارجه حتما بايد اقدام جدي واساسي انجام بده

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۹:۵۲

تو ايران هر چند وقت يك نفر بخاطر تجاوز به عنف اعدام ميشه برو كمي روزنامه بخون

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۰:۳۱

احتياط شرط عقل است.همانگونه که اگر شما 100ميليون پول نقد به همراه داشته باشي ،احتياط مي کني وبخاطر خطرات احتمالي ،خيلي آن را نمايش نمي دهي ودر محل خلوت تردد نمي کني ،همچنين بايد گوهر عفت خود را حفظ کني

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۲:۰۸

دو زن 22 ساله ... درساعت 3 نيمه‌شب در ساحل قدم مي‌زدند ... ؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۳ ۱۱:۰۰

پس از نظر شما در اين ساعت حلال است لطفا بفرماييد در نيمه شب شما غير از اين كار چه كارهاي خلاف ديگري انجام مي دهيد برو توبه كن

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۲:۴۸

در کامنت قبلي آقا يا خانم رفيعي به نکته خوبي اشاره کرده است اصلابر خلاف تصور بعضي، فلسفه حجاب وعفاف ايجاد محدوديت براي بانوان نيست ؛بلکه هدف محفوظ ماندن نيمي ازافراد جامعه که از لحاظ توان جسمي وفيزيکي آسيب پذير هستنداز تعرض بعضي افراد هوسباز است

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۴:۰۵

ميشه لطفا نوع پوشش خانمي را که ازتجاوز مصون مانده ذکرکنيد؟ شايد براي ساير خانمها هم مفيد باشد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۴:۴۲

توصيه ما رفتن به آذربايجان ويا ترکيه است.هرچه به طرف اروپا نزديک بشيم فرهنگ منطقي ترميشود

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۳ ۰۹:۴۱

ساعت 3 صبح وقت گردش رفتنه؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۴ ۱۶:۴۱

لطفا پولاتونو هدر نديد. خونه پيش‌خريد کرد و بعد از 6 سال نه ساخته شده، نه کسي پاسخگوست و نه پولو مي‌دن و نه از داخل کسي حمايتمون ميکنه

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۴ ۲۳:۴۰

حضراتي که از گردش شبانه در دوبي تعجب مي کنن؛ انتظار دارين توي تابستون دوبي توي روز برن ساحل قدم بزنن؟ شمال نيست ها!... اتفاقا وقت قدم زدن همون شبه. قسمت بشه خودتون تشريف ببرين دوبي متوجه عرض بنده مي شين.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۵ ۰۹:۱۳

بعضي از دوستان طوري در مورد با حجاب بودن يا بي حجاب بودن نظر دادن که هر کسي ندونه فکر ميکنه که تو ايران که حجاب اجباري هست هيچ تجاوزي صورت نمي گيره و در اروپا که حجاب آزاد است هر مردي به خودش اجازه مي ده که به هر خانمي که به نظر ما بي حجاب هست تجاوز کند ،حجاب خانمها بايد چشمهاي مردان باشد نه لباس زنان در غير اينصورت خانمها بايد با زره بيرون بيان!!!!!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۵ ۱۰:۰۹

خيالتون راحت کار ايراني جماعته

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۵ ۱۱:۵۵

اين اتفاق تو ايران هم ممکنه بيفته يا هر کشور ديگري. دو دختر 22 ساله سه نيمه شب ايران هم کنار ساحل باشن حتما بلايي سرشون مياد. من چندبار دوبي رفتم واقعا امنه ولي رفتار و لباس بعضي ايرانيها تو تور صحرا و مراکز خريد واقعا شرم‌آور بود. واقعا شرم داشتيم که بگوييم اينها ايراني هستند. مشکل از خود ما هم هست