• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93051909271
  • خبرنگار : 71404

حسن هدایت:

تلویزیون قیچی که دست می‌گیرد تر و خشک را با هم می‌سوزاند

تلویزیون قیچی که دست می‌گیرد تر و خشک را با هم می‌سوزاند

حسن هدایت - کارگردان سینما و تلویزیون - درخصوص نحوه اعمال ممیزی در تلویزیون معتقد است: تاکنون هیچ تعریف جدی برای ممیزی در کارهای سینمایی و تلویزیونی ارائه نشده است و تلویزیون در زمینه‌ی ممیزی هر وقت قیچی به دست می‌گیرد، تر و خشک را با هم می‌سوزاند.

حسن هدایت - کارگردان سینما و تلویزیون - درخصوص نحوه اعمال ممیزی در تلویزیون معتقد است: تاکنون هیچ تعریف جدی برای ممیزی در کارهای سینمایی و تلویزیونی ارائه نشده است و تلویزیون در زمینه‌ی ممیزی هر وقت قیچی به دست می‌گیرد، تر و خشک را با هم می‌سوزاند.

وی می‌گوید: ممیزی در تلویزیون یک قاعده‌ی کلی، فراتر از اعمال نظر مسئولان پخش است که متاسفانه سیاست مبهمی دارد و این سیاست، روز به روز هم تغییر می‌کند؛ علاوه بر اینکه این سیاست، تنها برای تلویزیون نیست.

ممیزی فقط در تلویزیون نیست

این کارگردان در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این زمینه توضیح داد: اینکه بیاییم به بررسی ممیزی در تلویزیون بپردازیم، یک قاعده کلی است که یک سیاست کلی را تشکیل داده و متاسفانه سیاست مبهمی را در پی دارد و ثبات مشخصی ندارد؛ ضمن اینکه این سیاست فقط مختص تلویزیون نمی‌شود، بلکه در ارشاد هم این سیاست به همین شکل وجود دارد و در بحث فیلم سازی در سینما هم سازندگان با این مشکل همواره همراه هستند؛ چرا که خط قرمزها مشخص نیست و به شدت تابع جریانات سیاسی‌، اجتماعی و... است.

او در پاسخ به پرسشی درباره لزوم تعامل تلویزیون با سازندگان برای اعمال سانسور در کارها، اینگونه اظهارنظر کرد: در خصوص اینکه تلویزیون در بحث سانسور باید حداقل از سازندگان اجازه بگیرد، باید صادقانه بگویم من به عنوان فیلم ساز از اوایل انقلاب تا کنون در این زمینه مشکلی نداشتم و اگر هم قرار بوده ممیزی انجام بگیرد به خودم اطلاع داده‌اند، مگر اینکه موردی اورژانسی باشد که مسئولان تلویزیون دسترسی به عوامل آن کار را نداشته باشند.

هدایت در عین حال گفت: یک جنبه دیگر این است که طبیعتا هیچ سازنده‌ای علاقه‌ای به ممیزی شدن کارش ندارد و به نظر می‌رسد برخی ممیزی‌ها غلط و کاملا سلیقه‌ای انجام می‌شود که همین تضاد بین سازندگان و مسئولان تلویزیون دلیل بر این می‌شود که سازندگان زیر بار ممیزی نروند و در نهایت این مساله به گردن خود تهیه‌کننده یا سازمان صداوسیما می‌افتد.

تلویزیون ناشیانه دست به سانسور می‌زند

هدایت همچنین تصریح کرد: درباره‌ی فیلم و سریال‌های داستانی که گاهی ممیزی در آنها اعمال می‌شود‌، باید گفت که ممیزی‌ها از قبل حساب و کتاب‌شده هستند و سانسورهایی هم که صورت می‌گیرد قابل حل و فصل است اما در برخی کارهای خارجی مثل مسابقات ورزشی بین‌المللی، به دلیل اینکه معیارهایمان با معیارهای دنیا تفاوت‌هایی دارد، تلویزیون ناچار می‌شود دست به ممیزی بزند ولی مشکل اینجاست که این ممیزی‌ها بعضا به شکل ناشیانه انجام می‌گیرد که هم باعث مضحکه می‌شود وهم عصبانیت مردم را در پی دارد.

وی در عین حال پیشنهاد داد: وقتی ممیزی در برنامه‌های تلویزیون به شکل ناشیانه انجام می‌گیرد، نیازی نیست که تلویزیون حتما برنامه‌ها را کامل و سرموقع پوشش بدهد، بلکه می‌تواند برنامه‌ها را با تاخیر 5 دقیقه‌ای و یا اینکه برنامه‌ها را به شکل مستقیم پخش نکند و در مقابل به شکل بخش، بخش برنامه را گزارش کند که تماشاچی هم عصبانی نشود؛ علاوه بر اینکه گاهی ممکن است در پوشش برخی برنامه‌ها، تصاویری باشد که شاید خیلی هم عجیب و غریب نیستند و بعضا همه ما آنها را در فیلم‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی می‌بینیم و برایمان عادی است ولی در مقابل یکسری صحنه‌هایی وجود دارند که ممکن است با معیارهای ما همخوانی نداشته باشد ولی متاسفانه تلویزیون وقتی قیچی به دست می‌گیرد، تر و خشک را باهم می‌سوزاند که در نهایت نتیجه این می‌شود که تماشاچیان از سانسورهای غیر حرفه‌ای عصبانی می‌شوند که به نظرم این اتفاقات نشان‌دهنده‌ی مشکلات بزرگتری است.

کارگردان سریال «کاراگاه علوی» در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با ایسنا با تاکید بر اینکه از اوایل انقلاب تاکنون بحث ممیزی تعریف جدی نداشته است، خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از افراد فرهنگی که از اوایل انقلاب تاکنون در عرصه هنر فعالیت داشته‌ام می‌خواهم بگویم هیچ گاه قصه ممیزی به طور حقیقی تعریف نشده است، به همین دلیل تا زمانی که حرمت‌های شرعی و غیرشرعی در کارها تعریف نشوند ما نیز شاهد تصاویر ممیزی شده‌ای هستیم که هم باعث عصبانیت مردم می‌شود و هم موجب به دست گرفتن رسانه‌های خارجی و سو‌ءاستفاده آنها. در عین حال ممیزی‌ها از بعد از انقلاب تابع فاکتورهای روز هستند و اگر با همین شکل و شمایل پیش برود این مشکل قابل حل نیست، مگر تعریف جدی برای این مساله صورت بگیرد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه به هم نیاز دارند.

سلیقه شخصی مدیران مشکل دیگری در ممیزی به وجود می‌آورد

او به گفته‌هایش اضافه کرد: از سویی دیگر هم در بحث ممیزی در تلویزیون سلیقه شخصی مدیران بعد چهارم و پنجم ممیزی را شامل می‌شود که این مسئله هم خودش یک مشکل دیگر است؛ بنابراین ما در این خصوص با یک معادله چند مجهولی طرف هستیم.

هدایت درعین حال اظهار امیدواری کرد نسبت به اینکه مشکل ممیزی در سینما و تلویزیون حل شود و همچنین عنوان کرد: وقتی از لحاظ فرهنگی خیلی مسائل در کشومان رها شده است، طبیعی است که نمی‌توانیم نقطه ارتقای محکمی از مبارزه با هنجارها داشته باشیم ولی بازهم امیدوارم در ابتدا تعریف جدی برای این مساله صورت بگیرد تا مشکلات در این زمینه حل شوند.

این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان درباره جدیدترین کارش در حوزه تلویزیون به ایسنا گفت: مدت‌ها پیش برای تلویزیون یک کاری پیشنهاد شد که در حال حاضر در حال پیگیری است ولی به دلیل اینکه قطعی نشده نمی‌توانم فعلا چیزی اعلام کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha