• یکشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93041508460

عکس «نامردی داور» در بازی با آرژانتین

عکس «نامردی داور» در بازی با آرژانتین

یک عکاس ورزشی که با حضور در جام جهانی 2014 از صحنه پنالتی روی اشکان دژاگه در بازی ایران و آرژانتین عکس گرفته، از سختی‌ها و لذت کار عکاسان ورزشی در تورنمنت‌های بزرگ جهانی گفت.

یک عکاس ورزشی که با حضور در جام جهانی 2014 از صحنه پنالتی روی اشکان دژاگه در بازی ایران و آرژانتین عکس گرفته، از سختی‌ها و لذت کار عکاسان ورزشی در تورنمنت‌های بزرگ جهانی گفت.

رضا سعیدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جام‌جهانی این است که حاشیه‌هایش گاهی بیشتر از خود بازی‌ها و رویارویی تیم‌ها اهمیت پیدا می‌کند. وقتی تیم‌های بزرگ دنیا رودرروی هم قرار می‌گیرند، واکنش هواداران این تیم‌ها، در کنار هم قرار گرفتن‌شان و لذتی که از تماشای فوتبال می‌برند برای یک عکاسی ورزشی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. عکاس سعی می‌کند بخشی از فرهنگ‌ها و آداب مردم دنیا را که به خاطر یک رویداد ورزشی در کنار هم قرار گرفته‌اند، در قالب تصویر ثبت کند.

او درباره لزوم دقت بالای عکاسان ورزشی هنگام عکاسی گفت: عکاس ورزشی باید حواسش به همه جا باشد و هوشیار عمل کند. گاهی اوقات در طول یک مسابقه آن قدر حواسمان را به بازیکنان، مربی و تماشاچی‌ها می‌دهیم و تمرکز می‌کنیم که تا چند روز سردرد داریم! ولی می‌دانیم که مسابقه یک بار است و نباید حواس‌مان پرت شود.

این عکاس افزود: به عنوان مثال عکسی که از صحنه گرفته نشدن پنالتی اشکان دژاگه در بازی مقابل آرژانتین گرفتم، تنها یک عکس نیست. عکاس ورزشی این صحنه را که اهمیت بالایی دارد ثبت می‌کند تا بعدها روی آن صحبت و تصمیم‌گیری شود. هوشیاری عکاس هنگام روی دادن چنین اتفاقاتی عکس را ماندگار می‌کند.

جام جهانی 2014/عکس از رضا سعیدی‌پور

سعیدی‌پور ادامه داد: این عکس یکی از بهترین و مهم‌ترین عکس‌هایی است که از جام جهانی 2014 برزیل گرفتم. در این صحنه از بازی ایران و آرژانتین داور پنالتی اشکان دژاگه را نگرفت. هنگام خطا کردن بازیکن آرژانتین روی دژاگه، من به صحنه نزدیک بودم و از آن عکس گرفتم. به خوبی دیدم که آن صحنه پنالتی بود، اما داور مسابقه واقعا در حق تیم ما نامردی کرد و آن را نگرفت.

او همچنین عنوان کرد:‌ معمولا کسانی که سال‌هاست عکاسی ورزشی می‌کنند پیش از ارسال توپ توسط بازیکن فکر او را می‌خوانند و در اثر تجربه می‌دانند یک بازیکن مثل خسرو حیدری سانترهایش را چگونه ارسال می‌کند. داشتن این اطلاعات و آشنایی با سیستم بازی‌ها باعث می‌شود عکاس صحنه‌های بهتری را ثبت کند و عکسش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

سعیدی‌پور همچنین گفت: از طرف دیگر اتفاقات ناگهانی مسابقه مثل دعوا و برخورد و کارت قرمزی که به بازیکنان می‌دهد و یا واکنش‌های مربیان، در عکاسی ورزشی مهم است و عکاس باید آن قدر هوشیار باشد که چنین لحظاتی را از دست ندهد. خیلی از عکاسان ورزشی هستند که خوب عکس می‌گیرند، اما چون تجربه ندارند نمی‌توانند اتفاقات و لحظات حساس را عکاسی کنند.

این عکاس درباره لذت این نوع از عکاسی اظهار کرد: زمانی که من وارد عکاسی ورزشی شدم برای علاقه بود و خیلی لذت می‌بردم، اما حالا که تجربه‌ام بیشتر شده آن لذت جایش را به تمرکز داده است و فقط حواسم به این است که عکس خوبی بگیرم. برای عکاسی که زیر و بم فوتبال را یاد گرفته و اطلاعات زیادی دارد از دست ندادن یک صحنه مهم‌تر از لذت بردن از عکاسی است.

جام جهانی 2014/عکس از رضا سعیدی‌پور

سعیدی‌پور در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات عکاسان ایرانی در تورنمنت‌های بزرگی مثل جام جهانی اشاره کرد و گفت: خیلی از عکاسان ورزشی خوب هستند که به خاطر برخی مسائل نمی‌توانند بازی‌های مهمی مثل جام جهانی، المپیک و تورنمنت‌های مهم دیگر را پوشش بدهند و اگر هم می‌روند با هزینه شخصی خودشان است؛ هزینه‌ای که بسیار گزاف و سرسام‌آور است.

او افزود: نوع برخورد و احترامی که کشورهای اروپایی با عکاسان و خبرنگاران ورزشی دارند با آنچه ما شاهد آن هستیم بسیار متفاوت است. امکانات خوبی برای عکاسان و خبرنگاران‌شان در نظر می‌گیرند تا از نظر ارسال عکس و خبر مشکلی نداشته باشند و آن‌ها را در هتل‌هایی نزدیک به محل مسابقات و تمرینات که فیفا معرفی کرده است اسکان می‌دهند.

سعیدی‌پور همچنین گفت: این در حالی است که ما برای پوشش جام ملت‌های آسیا در دوحه قطر و همین جام جهانی برزیل با مشکلات زیادی مواجه بودیم. ما را در هتل‌هایی اسکان داده بودند که از محل تمرینات فاصله زیادی داشت و برای رسیدن به تمرین و مسابقات باید مسافت زیادی را با هزینه شخصی طی می‌کردیم. در این بین مشکلاتی برای عکاسان به وجود می‌آمد که نمونه‌اش دزدیده شدن وسایل آرش خاموشی عکاس خبرگزاری ایسنا بود. از طرف دیگر سر تمرین‌ها دیر می‌رسیدیم و به دلیل یک خطی بودن مترو، مجبور بودیم هزینه زیادی را بابت کرایه تاکسی پرداخت کنیم.

رضا سعیدی‌پور متولد 1355 در تهران است و عکاسی را به صورت تجربی آموخته است.او فعالیت مطبوعاتی خود را از سال 1377 واز هفته نامه «ماهان» آغاز کرد. در تمام این مدت بیشترین همکاری را با هفته‌نامه‌های «ماهان»، «سپاس»، «نور» و روزنامه‌های «خبر ورزشی»، «البرز»، «صبح ورزش»، «دنیای فوتبال» و خبرگزاری برنا و سایت تبیان داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha