• سه‌شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93040301423

«یک لوگوی خوب چگونه است»

این لوگوی معروف کار کیست؟

این لوگوی معروف کار کیست؟

یکی از معروف‌ترین لوگوهای ایرانی، آرم طراحی شده برای شرکت ملی نفت ایران است. طراح این لوگو از روند شکل‌گیری این طرح و مسائل مربوط به طراحی لوگو در ایران گفت.

یکی از معروف‌ترین لوگوهای ایرانی، آرم طراحی شده برای شرکت ملی نفت ایران است. طراح این لوگو از روند شکل‌گیری این طرح و مسائل مربوط به طراحی لوگو در ایران گفت.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طراحی لوگو و نشانه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های هر سازمان است. وجود یک لوگوی اختصاصی، جایگاه سازمان و نهاد مورد نظر را در جامعه ارتقا می‌دهد. طراحی یک نشانه برای یک مکان، سازمان و یا مفهوم از دشوارترین کارهای طراحان و گرافیست‌هاست. آن‌ها باید با در نظر گرفتن اصول طراحی، نشانه‌ای را طراحی کنند که در عین سادگی، اختصار و زیبایی، کاملا گویا و دارای هویت بصری باشد.

طراحی نشانه و لوگو یکی از تخصص‌های رایج و منحصر به فرد در طراحی‌های گرافیکی محسوب می‌شود. در دنیای امروز داشتن لوگو برای هر موسسه و سازمان از اولین اصول معرفی و تبلیغ است.

احمد میرزا

احمد میرزا درباره طراحی لوگوی شرکت نفت اظهار کرد: سال 63 بود که فراخوانی برای طراحی لوگوی شرکت نفت در روزنامه کیهان منتشر شد. پس از دیدن این فراخوان شروع به اتود زدن کردم و پس از حدود 9 طرح اولیه، به طرح نهایی رسیدم. زمان طراحی این لوگو، دوره‌ای بود که من به همراه مرتضی کاتوزیان و چند نفر دیگر در آتلیه «کارا» طراحی می‌کردیم و همین موضوع باعث شد این سوء‌تفاهم پیش بیاید که طراحی این لوگو کار آقای کاتوزیان بوده است. به همین دلیل چند وقت پیش بود که برای رفع شدن این سوء‌تفاهم‌ها فراخوان روزنامه و توضیحاتی را در صفحه شخصی‌ام در فیس‌بوک منتشر کردم.

این طراح همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه زمان طراحی این لوگو چند سال پس از پیروزی انقلاب بود، باید در طراحی آن مشخصه‌هایی را در نظر می‌گرفتم. از طرف دیگر این کار با طراحی برای شرکت‌های خصوصی فرق داشت و مربوط به یک موضوع ملی می‌شد. به کار بردن نمادهایی برای رساندن مواردی چون «نه شرقی، نه غربی»، «رشد صنایع نفت»‌ و همچنین «سوخت» باید در این طرح مورد توجه قرار می‌گرفت.

میرزا افزود: در طراحی این لوگو از فرم‌های اسلیمی استفاده کردم. در این طرح لوله نفت به کار رفته که از دو طرف به سمت چپ و راست و به صورت قرینه طراحی شده است. در این فرم‌های اسلیمی رشد صنایع نفت القاء می‌شود و یک لایه مستتر هم از همان لوله به سمت بالا وجود دارد که مسائل اسلامی و نه شرقی و نه غربی بودن‌ را می‌رساند.

این طراح در ادامه درباره تعریف لوگو اظهار کرد: لوگو اسم خاصی است که به صورت شکل خاصی طراحی می‌شود. در واقع لوگو آرم نوشتاری یک شرکت یا کارخانه است. آنچه که در طراحی لوگو اهمیت دارد، نوع فعالیت شرکت است. گاهی نیاز است که در لوگوهای فارسی از حروف لاتین استفاده کنیم. اگر فعالیت شرکت جنبه بین‌المللی داشته باشد و جغرافیای وسیعی را شامل شود،‌ می‌توان از حروف لاتین هم استفاده کرد. وقتی یک لوگو کاملا فارسی باشد تنها برای فارسی زبانان قابل خواندن است و برای دیگران تنها تبدیل به یک لوگو می‌شود.

او ادامه داد: مثلا خود من برای طراحی لوگوی شرکت «سولیران» که در زمینه ساخت سازه‌های فلزی در خاورمیانه فعالیت می‌کرد، از حروف لاتین استفاده کردم.

میرزا در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت طراحی لوگو در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایران شرکت‌ها و کارخانجات برای طراحی لوگو پولی در نظر نمی‌گیرند و فکری برای پول ابداع لوگو نمی‌کنند. همین مساله باعث شده است که هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد و یا از فتوشاپ چیزی سرش می‌شود، لوگوهای طراحی شده دیگران را با کمی تغییر از اینترنت کپی کند و آن را به عنوان لوگوی شرکت به ثبت برساند. ما در سال‌های گذشته لوگوهایی داشتیم که با کپی از شرکت‌های خارجی و یا لوگوهایی که قبلا طراحی شده بودند به ثبت رسیدند. لوگوهای شرکت «سایپا»، بانک «صادرات» و شبکه «باران» (کپی از آرم بالیوود) کپی کارهای دیگر هستند که با چند تغییر کوچک به این صورت درآمده‌اند.

او افزود: تا به حال از کارهای من هم بدون اجازه کپی‌برداری شده است؛ مثلا چند وقت پیش مشعل آرم شرکت نفت را برداشته بودند و با تلفیق آن با طرح‌های دیگر، یک لوگوی جدید ساخته بودند.

این طراح همچنین گفت:‌ اگر کسی که می‌خواهد سفارش لوگو بدهد بتواند هزینه طراحی آن را پرداخت کند، بهتر است که با انجمن گرافیک هماهنگ کند تا گرافیستی به آن‌ها معرفی شود که تخصص داشته باشد و بتواند کار قابل قبولی ارائه کند. آقای مرتضی ممیز و ابراهیم حقیقی و افراد دیگر، زحمت زیادی برای این انجمن کشیدند و حالا کسانی در آن فعال هستند که می‌توانند لوگوهای خوبی برای متقاضیان طراحی کنند، اما متاسفانه فرهنگ این موضوع هنوز جا نیفتاده است که وقتی یک شرکت، در شرف تاسیس است باید برای طراحی لوگوی آن هم هزینه‌ای در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، احمد میرزا متولد 1323 است و از دهه 40 کار طراحی را به صورت تجربی آغاز کرد. او از همان زمان نقاشی هم می‌کشید و در آتلیه کارا به همراه مرتضی کاتوزیان و هنرمندان دیگر فعالیت هنری می‌کرد. لوگوی آتلیه کارا، شرکت سولیران، کمپوت‌ آبان و کارخانجات گلاب‌گیری از دیگر طرح‌های این هنرمند به شمار می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha