• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93032512993
  • خبرنگار : 71365

اکبریانی مطرح کرد:

نهادی که تبعیض قائل می‌شود

نهادی که تبعیض قائل می‌شود

محمدهاشم اکبریانی با بیان اینکه آثار بسیاری از نویسندگان و شاعران در کتابخانه‌های عمومی وجود ندارد، گفت: متاسفانه کتابخانه‌های عمومی کتابخانه‌های خاص هستند نه عمومی.

محمدهاشم اکبریانی با بیان اینکه آثار بسیاری از نویسندگان و شاعران در کتابخانه‌های عمومی وجود ندارد، گفت: متاسفانه کتابخانه‌های عمومی کتابخانه‌های خاص هستند نه عمومی.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و توقع اهل کتاب از این نهاد گفت: اولین و مهمترین توقع این است که نهاد کتابخانه‌ها زمانی که قصد خرید کتاب دارد کتاب‌ها را دوباره ممیزی نکند و همه آثاری که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند برای کتابخانه‌ها خریداری کند، چون در دوره‌هایی می‌دیدیم مثلا کتاب‌های احمد شاملو از کتابخانه‌ها جمع‌آوری می‌شود و یا کتابهای صادق هدایت و فروغ فرخزاد و ... در کتابخانه‌ها جایی ندارند.

او با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم ما کتابخانه‌های عمومی داریم، اظهار کرد: کتابخانه‌های ما در حال حاضر نه عمومی بلکه کتابخانه‌های خاص هستند چون در برخی از دوره‌ها نهاد کتابخانه‌ها تنها کتاب‌های برخی از ناشران خاص را خریداری کرده‌ است و به همین خاطر این نهاد به مرکزی برای حمایت از برخی ناشران و نویسندگان خاص تبدیل شد.

اکبریانی ادامه داد: نتیجه اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها به یک‌سری از ناشران و نویسندگان امتیاز می‌دهد و در بین اهل قلم تبعیض قائل می‌شود؛ این موضوع به نوعی ممیزی دوباره کتاب‌هاست که باعث شده کتابخانه‌های عمومی کشور به سالن مطالعه کتاب‌های درسی تبدیل شوند.

او افزود: به خاطر تنوع نداشتن کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌ها از سوی مردم مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

این شاعر و نویسنده همچنین گفت: نهاد کتابخانه‌ها باید در زمینه خرید کتاب‌ها شفاف‌سازی کند، زیرا نهاد از بودجه عمومی تغذیه می‌شود بنابراین باید مشخص کند بودجه را صرف خرید کتاب از کدام ناشران و نویسندگان می‌کند.

اکبریانی با بیان اینکه متاسفانه نهاد صرفا بعد مالی را در خرید کتاب‌ها در نظر می‌گیرد اظهار کرد: هدف نهاد باید جذب افراد برای مطالعه و کتابخوانی و تغذیه افراد باشد نه ناشران خاص. نهاد وظیفه دارد افراد را به کتابخانه‌ها بیاورد و آنها را به مطالعه ترغیب کند، اما متاسفانه به مرکزی برای حمایت‌های مالی از برخی تبدیل شده است که تاثیری در افزایش کتابخوانی ندارند.

او همچنین گفت: متاسفانه در طول این سالها کتابخانه‌ها به ‌وز نشده‌ و نتوانسته‌اند فضای مجازی را درک و از آن استفاده کنند و هنوز به همان شکل سنتی خدمات خود را ارائه می‌دهند که به این موضوع هم باید پرداخته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha