• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93031809179
  • خبرنگار : 71191

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

احتمال تقلبی بودن «جام مشکین‌شهر»

احتمال تقلبی بودن «جام مشکین‌شهر»

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت:‌ نمی‌توان با اعتماد گفت که آثار کشف‌شده در شهرستان مشکین‌شهر، اصل هستند، در بسیاری از موارد، چنین آثاری تقلبی بوده‌اند.

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت:‌ نمی‌توان با اعتماد گفت که آثار کشف‌شده در شهرستان مشکین‌شهر، اصل هستند، در بسیاری از موارد، چنین آثاری تقلبی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سه روز پیش، محموله‌ای شامل 300 قطعه شیء که در میان آن‌ها، دو جام طلا و نقره نیز بودند، با همکاری «معاونت اطلاعات سپاه» شهرستان مشکین‌شهر در استان اردبیل کشف شد. آن‌گونه که مسوولان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند، در میان این آثار، جام‌های طلایی و نقره‌یی منقوش به اشکال حیوانی وجود دارند که با جام‌های مارلیک و حسنلو (دو اثر تاریخی باارزش) برابری می‌کنند.

در این‌باره، محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی - با اشاره به این‌که اطلاع چندانی از محموله‌ی کشف‌شده ندارد، به خبرنگار ایسنا گفت: 90 درصد احتمال تقلبی بودن چنین آثاری وجود دارد و فقط 10 درصد احتمال دارد که آثار یادشده، تاریخی باشند.

او افزود: متأسفانه در ایران، تب خرید و فروش آثار تاریخی خیلی‌ها را گرفته است. به همین دلیل، تمایل زیادی به خرید و فروش آثار تاریخی بین مردم وجود دارد. بنابراین بسیاری از قاچاقچیان با ساختن اشیایی از روی آثار تاریخی، معامله‌های پرسودی را انجام می‌دهند.

جام مشکین‌شهر

فائق توحیدی - کارشناس اموال تاریخی - نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: در زمان کشف چنین محموله‌هایی دو حالت وجود دارد؛ آثار توسط باستان‌شناسان یا پژوهشگران آثار باستانی در محوطه‌های تاریخی به‌دست می‌آیند که در اصالت آن‌ها هیچ شکی وجود ندارد، مگر این‌که باستان‌شناسان از قبل، اشیا را با ترفندهای مختلف جاسازی کرده باشند که در این صورت، کارشناسان مربوط، آثار را بررسی بررسی و اصل یا تقلبی بودن آن‌ها را اعلام می‌کنند.

او ادامه داد: حالت دوم شامل اشیای توقیفی است؛ نمونه‌ی این‌گونه آثار در زیرزمین موزه‌ی ملی ایران به تعداد زیاد وجود دارد. این آثار به نام اشیای توقیفی یا بازیافته در انبار موزه‌ی ملی نگهداری می‌شوند و هیچ‌گاه به ویترین‌های موزه‌ی ملی راه پیدا نمی‌کنند.

وی که در گذشته، معاون اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی بوده است، افزود: احتمال تقلبی بودن آثار این محموله نیز وجود دارد، مگر این‌که توسط کارشناسان یا باستان‌شناسان پیدا شده باشند.

اما مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل در این زمینه، تأکید کرد: با توجه به نظر کارشناسان استان اردبیل، آثار به‌دست آمده و دو جام کشف‌شده، اصیل و دارای ارزش تاریخی هستند‌.

از آثار کشف‌شده

یحیی نقی‌زاده درباره‌ی وضعیت محموله‌ی کشف‌شده نیز به خبرنگار ایسنا گفت: محموله‌ی یادشده در حال طی کردن مراحل قانونی است. باید با اجازه‌ی مقام قضایی، به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شود تا کارشناسان دقیق‌تر آن‌ را بررسی کنند. در این روند، برای تحویل به سازمان میراث فرهنگی، بررسی بیشتر و سپس نمایش در موزه، حفاظت‌های فنی باید مورد توجه باشد.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - جلیل گلشن - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: 17 خردادماه، اداره کل میراث فرهنگی اردبیل خبر کشف این محموله را اعلام کرد. سپس به آن‌ها گفته شد که نخست اطلاعات اولیه باید به پژوهشگاه فرستاده شود تا کارشناسان برای بررسی آثار، به مشکین‌شهر اعزام شوند؛ اما هنوز اطلاعات مورد نظر به ما نرسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha