• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93031808537
  • خبرنگار : 71191

کشف «جام مارلیک 2»+اطلاعات تکمیلی

کشف «جام مارلیک 2»+اطلاعات تکمیلی

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل از کشف یک جام طلا از محموله‌ی حفاران غیرمجاز خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل از کشف یک جام طلا از محموله‌ی حفاران غیرمجاز خبر داد.

یحیی نقی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که 300 قلم شیء تاریخی در چند روز گذشته از حفاران غیرمجاز کشف شدند، اظهار کرد: در میان آثار کشف‌شده، یک جام طلا که با جام «مارلیک» برابری می‌کند نیز به‌دست آمده است و اکنون در حال بررسی آن هستیم.

وی تأکید کرد: پس از پایان بررسی‌ها و به‌دست آمدن اطلاعات کامل‌تر، جزییات اطلاعات مربوط به این جام و 300 قلم شیء تاریخی دیگر اعلام می‌شود.

«جام مارلیک» اثری ساخته‌شده از طلا به ارتفاع حدود 18 سانتی‌متر است که در تپه‌ای به همین نام واقع در استان گیلان کشف شد. تپه‌ی مارلیک حدود سه‌هزار سال قدمت دارد.

~.~.~.~.~.~.~

به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ظهر امروز (یکشنبه، 18 خردادماه)، اطلاعات تکمیلی را درباره‌ی این کشف در گفت‌وگو با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل - منبع خبری ایسنا - در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

یحیی نقی‌زاده در توضیح بیشتر این کشف، گفت: مجموعه‌ای از آثار تاریخی نفیس که در حفاری غیرمجاز توسط عده‌ای سودجو به‌دست آمده بود، در شهرستان مشکین شهر کشف شد. اشیای به‌دست آمده در این عملیات از انواع مختلف تزیینات، ظروف، جام طلا و نقره و ابزار جنگی است و جنس این اشیا از فلز، سنگ، شیشه و سفال است.

وی ادامه داد: در بین این اجناس، دو جام طلایی و نقره‌یی نفیس منقوش به اشکال حیوانی به‌دست آمده که این اشیا با جام‌های مارلیک و حسنلو (دو اثر تاریخی با ارزش) برابری می‌کنند. با توجه به این موضوع و کشف این مجموعه در مشکین‌شهر، اهمیت این منطقه که محوطه‌های تاریخی بسیار باارزشی دارد، افزایش می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: حفاران غیرمجاز با دستور مقام قضایی استان بازداشت شده‌اند و پرونده‌ی این افراد در حال بررسی است.

وی افزود: در مجموعه‌ی نفیسی که در شهرستان مشکین‌شهر کشف شده است، 300 قطعه شیء وجود دارد که این اشیا در محل سکونت حفاران غیرمجاز جاسازی شده بودند. برای اولین‌بار است که چنین مجموعه‌ای در استان اردبیل کشف شده و ما در نظر داریم پس از اقدامات حفاظتی و کارشناسی این اشیا را در معرض دید عموم قرار دهیم.

براساس اطلاعات اعلام‌شده، این مجموعه‌ی نفیس با مشارکت و همکاری «معاونت اطلاعات سپاه» شهرستان مشکین‌شهر در استان اردبیل کشف شده است.

انتهای پیام

از آثار کشف‌شده

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۳-۱۸ ۱۱:۵۸

تو کشور ما براي آثار باستاني هيچ ارزشي قائل نيستن...اينم که در مقايسه با اشياي عتيقه و زيرخاکي واثار باستاني که تو مازندران خريد و فروش ميشه هيچي نيست يعني قطره اي از اقيانوسه...