یک فیلمنامهنویس در ارزیابی عملکرد سریالهای نوروزی با اظهار تأسف گفت: امسال به تلویزیون چوب حراج زده بودند و تمام برنامهها اعم از گفتگو محور، سرگرمی، مسابقه و سریال، آنتن، شخصیتها، فیلمنامهها و ... را به اسپانسرها فروخته بودند.
علی خودسیانی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: صداوسیما کلا وقت مردم ایران و نوروزشان را فروخته بود.
او با اشاره به سریال «پایتخت 3» نیز عنوان کرد: در «پایتخت 3» که همه منتظر دیدنش بودند از اول تا آخر یک اسپانسر همه کارهی آن میشود، فدراسیون فوتبال و کشتی و سازمان محیط زیست را میخرد؛ چقدر یک هنرمند برای خودش ارزش قائل میشود که چنین کاری کند؟ و یا یک نویسنده برای اسپانسر فیلمنامه بنویسد؟
این فیلمنامهنویس ادامه داد: اگرچه همه زحمت کشیده بودند اما وقتی هدف صرفا جذب درآمد باشد، یک اثر ارزش خود را از دست میدهد، تلویزیون علاوه بر فروختن آنتنش، حتی هنرمندان خود را نیز فروخته است.
خودسیانی افزود: عملکرد تلویزیون در نوروز امسال را مثبت ارزیابی نمیکنم؛ همیشه نقدی بر سریالهای ماهوارهای وجود داشت مبنی بر اینکه آنها تیزر پخش میکنند و بینشان سریال نشان میدهند اما در نوروز امسال آقای ضرغامی تیزر پخش کرد و در میان تیزرها هم تبلیغ پخش کرد و ما هیچ فیلم و سریالی ندیدیم.
این نویسنده همچنین با اشاره به ویژه برنامهی نوروزی شبکه یک سیما نیز گفت: برنامه گفتگو محور زنده «ب مثل بهار» شبکه یک از اول تا آخرش فقط برنج تبلیغ کرد. سطح سواد مدیران روابط عمومی سازمانها و اسپانسرها آنقدر پایین است که نمیدانند تبلیغ بیش از حد باعث ضد تبلیغ شده و مخاطب حالش بد میشود.
خودسیانی عنوان کرد: به قول یکی از دوستان «پایتخت را آب برد از بس که به آن آب بستند». تلویزیون امسال عملکرد خوبی نداشت و هر سال دریغ از پارسال. ممکن است صداوسیما بگوید چون پول نداشته از اسپانسر استفاده کرده اما هیچ وقت بیپولی و فقر نمیتواند توجیه خوبی برای فروختن آنتن باشد.
این فیلمنامهنویس همچنین دربارهی اینکه آیا کار جدیدی در دست نگارش دارد؟ گفت: به دلیل اینکه بیشتر کارها اسپانسری شدهاند مشغول نگارش اثر جدیدی نیستم چون عادت ندارم قلمم را به غیر از مردم، عقاید خود و جمهوری اسلامی به چیز دیگری بفروشم.
انتهای پیام
نظرات