• سه‌شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92122717993
  • خبرنگار : 71408

در پی سخنان اخیر نیک‌نژاد،

جدیدترین شفاف‌سازی درباره «لاله»

جدیدترین شفاف‌سازی درباره «لاله»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به گفت‌وگوی اسی‌نیک‌نژاد درباره پروژه تعلیق‌ شده‌ی «لاله» گفت: از روز اول حرف ما یکی بوده و الان هم از شکایت ایشان به مراجع صالح قضایی به شدت استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به گفت‌وگوی اسی‌نیک‌نژاد درباره پروژه تعلیق‌ شده‌ی «لاله» گفت: از روز اول حرف ما یکی بوده و الان هم از شکایت ایشان به مراجع صالح قضایی به شدت استقبال می‌کنیم.

استقبال شدید طباطبایی‌نژاد از پیشنهاد نیک‌نژاد

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای سخنانش درباره پیشنهادات کارگردان «لاله» درباره حل مشکل این فیلم که در مصاحبه‌اش به آن‌ها اشاره کرده بود، گفت: ایشان در گفت‌وگوی‌شان بیان کرده‌اند که حاضرند هزینه‌های انجام شده را بپردازند. آقای نیک‌نژاد هیچ‌وقت به ما این پیشنهاد را ندادند، چون همان روز اول این پیشنهاد را با کمال میل قبول می‌کردیم.

وی تاکید کرد: اگر ایشان همچنان پای این پیشنهادشان هستند، ما با کمال میل می‌پذیریم که هزینه‌های پروژه را بپردازند و مالک فیلم باشند.

ادعای‌شان مبنی بر پیگیری 6 ماهه وضعیت پروژه، کذب است

سپس مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره سخنان نیک‌نژاد مبنی بر اینکه 6 ماه پروژه را پیگیری کرده است، اظهار کرد:این سخنان به کل غلط است. آقای نیک‌نژاد در تاریخ 13 و 14 مهرماه دو شب متوالی دو جلسه پنج ساعته با من و خانم پرتو داشتند. در جلسه 14 مهرماه موضوع مالکیت از سوی ایشان مطرح شد که برای ما خیلی جالب بود که جزئیات آن در خبرگزاری ایسنا منتشر شد.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که جلسات اولیه‌ی ما برای ادامه‌ی تولید بود و از ابتدا قصد داشتیم در این جلسات، ادامه مسیر تولید را بررسی کنیم، اما با مطرح شدن وضعیت مالکیت و حقوق رایت‌ها، بحث کاملا عوض شد. خانم پرتو (تهیه‌کننده «لاله») کاملا شاهد و ناظر این بحث‌ها بودند و اگر خواستند می‌توانند آن را تایید کنند.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا جلسات برای حل مشکل فیلم ادامه پیدا نکرد، گفت: در جلسه دوم، قرارمان با آقای نیک‌نژاد و خانم پرتو این شد که در جلسه سوم، فقط و فقط درباره تعیین تکلیف مالکیت و رایت «لاله» باشد.

ضیاءالدین دری، احمدرضا گرشاسبی، هوشنگ توکلی، محسن علی‌اکبری و... واسطه شدند اما...

وی در تشریح وضعیت حقوق مالکیت فیلم که مورد ادعای نیک‌نژاد است، گفت: ایشان می‌گوید که رایت‌های مربوط به پروژه «لاله» خریداری نشده است. به این معنی که در چنین شرایطی، تولید یک فیلم از نظر حقوق بین‌المللی جرم است. مگر می‌شود بدون در اختیار داشتن رایت‌های یک اثر، تولید آن را آغاز کرد؟ آقای نیک‌نژاد مدعی شده‌اند که این رایت‌ها در اختیار شرکت «درایو» است که باید تعیین تکلیف شود. ما هم پروژه را تعلیق کردیم که این تعیین تکلیف انجام شود.

مدیر پروژه «لاله» با تاکید بر اینکه در 6 ماه گذشته افراد زیادی سعی کردند برای حل مشکل واسطه شوند، اما ادعاهای نادرست نیک‌نژاد آن‌ها را عقب رانده است، ادامه داد: در این مدت، چندین نفر از جمله آقایان دری، هوشنگ توکلی (مکررا)، محسن علی‌اکبری (یک‌بار) و احمدرضا گرشاسبی وساطت کردند که ماجرا را حل کنند که هر یک با ادعاهایی مواجه شدند.

طباطبایی‌نژاد توضیح داد: به عنوان مثال شبی که با آقای آقامحمدیان در برنامه «هفت» مناظره داشتیم، آقای دری به عنوان دوست مشترک تماس گرفت و به ایشان تاکید کردم که «اگر همین الان آقای اسدالله نیک‌نژاد بگویند که ادعای مالکیت ندارند، چون آورده‌ای نداشته‌اند»، مشکل حل می‌شود و روی آنتن زنده همان برنامه را اعلام می‌کنم که پروژه به راه افتاد، اما آقای نیک‌نژاد حاضر نشدند چنین قولی بدهند.

وی درباره وساطت احمدرضا گرشاسبی نیز گفت: آقای احمدرضا گرشاسبی دوست 30 ساله‌ آقای نیک‌نژاد و انسان شریفی هستند. من به ایشان هم که می‌خواستند وساطت کنند، گفتم ما فقط یک سخن داریم و آن این است که سهم و مالکیت طرفین باید قانونی باشد، چون از نظر اسناد و مدارک هیچ سندی درباره مالکیت وجود ندارد.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سپس درباره پاسخ گرشاسبی بیان کرد: در گفت‌وگوی بین آقای گرشاسبی و نیک‌نژاد که یک و نیم ماه قبل انجام شد، علاوه بر بیان توهین‌هایی، می‌گویند: «احمدجان، من پنجم مارچ دارم به کانادا می‌روم که وکیل بگیرم و از سینمای ایران و مدیرانش شکایت کنم و حقم را پس بگیرم». آقای گرشاسبی می‌پرسند چه حقی؟‌ که آقای نیک‌نژاد پاسخ می‌دهند «حقوق فیلم مشخص نیست و آن را تولید کرده‌اند که همین کار خلاف قانون است». ما هم بر اساس همین ادلّه، پروژه را تا تعیین تکلیف مالکیت معلق کرده‌ایم.

نیک‌نژاد 600 میلیون تومان دستمزد گرفته است

طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر پرداخت‌های مختلف به اسی نیک‌نژاد به عنوان کارگردان «لاله» گفت: ایشان می‌گویند که دستمزدی نگرفته‌اند اما چندین مورد پرداخت به ایشان انجام شده است.

وی ادامه داد: از نظر حسابداری و با احتساب 350 میلیون تومانی که از فارابی دریافت کرده‌اند و آقای میرعلایی هم در مصاحبه اخیرشان با یک روزنامه به آن اشاره کرده‌اند، آقای نیک‌نژاد تاکنون 600 میلیون تومان دستمزد گرفته است. اگر ایشان دستمزد نمی‌گرفت و ادعای سهم مالکیت می‌کرد کاملا پذیرفته شده بود، اما ایشان هم دستمزد گرفته و هم برخلاف وعده اولیه، سرمایه‌ ای به پروژه تزریق نکرده است.

به آقای شمقدری بگویند اسناد توافق را ارائه دهند

مدیر پروژه «لاله» در پاسخ به ادعای نیک‌نژاد درباره اینکه در جلسه‌ای چهار نفره با حضور آقایان شمقدری، آقامحمدیان و علی‌اکبری بر سهم 20 درصدی شرکت «درایو» در پروژه توافق شفاهی شده است، گفت: این به ما ارتباطی ندارد. ایشان بروند و از آقای آقامحمدیان و شمقدری توافق را بگیرند و بیاورند. من مدیر پروژه‌ای شده‌ام که اصلا هیچ سندی از این بابت در پرونده آن وجود ندارد.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا انجام این توافق ضمنی درست بوده است؟، بیان کرد: من این موضوع را از آقای آقامحمدیان سوال کردم و ایشان توافق را به این شکل شرح دادند: آقا نیک‌نژاد باید حدود 600 هزار دلار هزینه پُست‌پروداکشن «لاله» را بپردازد و بابت این هزینه، از سهم بین‌الملل 40 درصد و از سهم مالکانه 10 درصد را دریافت کند که البته این را هم تبدیل به قرارداد نکردند.

وی افزود: در این توافق و براساس آنچه آقای آقامحمدیان به من گفت و برگه پیش‌نویسش را هم به من نشان داد، کارگردان «لاله» پس از پرداخت کلیه هزینه‌های پست پروداکشن، این درصد‌های مالکیت را دریافت می‌کند، اما ایشان تاکنون یک ریال هم هزینه نکرده است. در هر صورت اگر آن سه شاهد متن این توافق‌ را روی کاغذ بنویسند، ما آن را مبنای قضاوت قرار می‌دهیم و قبول می‌کنیم.

با ما قرار جلسه گذاشتند اما به آمریکا رفتند!

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره سخن دیگر نیک‌نژاد مبنی بر اینکه سفر خود به خارج از کشور را به مدیران مختلف اطلاع داده است، عنوان کرد: حتی خانم پرتو و مدیر مالی مرکز گسترش هم خبر نداشتند که ایشان به آمریکا رفته است. جالب است که بدانید در این شرایط ایشان چند وقت قبل برای رفتن به محضر و انتقال حق مالکیت پروژه با ما قرار گذاشتند، اما آن موقع در آمریکا بودند و ما نیز بی‌اطلاع. البته بعداً خودشان تماس گرفتند و گفتند که مقصودشان از جلسه، صحبت از طریق تلفن بوده است!

آقای نیک‌نژاد انتظار رفتار مجرمانه از ما دارند!

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سپس در پاسخ به بخشی از سخنان نیک‌نژاد مبنی بر اینکه «مدیران مرکز گسترش پشت رایت فیلم سنگر گرفته‌اند»، تصریح کرد: بله! ما پشت رایت «لاله» سنگر گرفته‌ایم. مگر ایشان به آقای گرشاسبی نگفتند که بدون در اختیار داشتن حق رایت، تولید «لاله» عمل مجرمانه است؟ حال چطور انتظار رفتار مجرمانه از ما دارند؟

وی همچنین درباره ادعای دیگر کارگردان «لاله» درباره نگهداری نامناسب وسایل این پروژه و حراج آن‌ها گفت: ما چهارماه اجاره دفاتر و محل استقرار ماشین‌ها را پرداخت کردیم و تمام واسطه‌ها از پیگیری‌ها خسته شدند.

طباطبایی‌نژاد توضیح داد: بعد از این مدت، ما با سازمان سینمایی صحبت کردیم و آن‌ها گفتند که انباری در کرج دارند که می‌تواند محل نگهداری خودروها باشد. به همین دلیل با صاحبان سوله‌ مورد نظر ایشان تسویه کردیم و ماشین‌ها را با یدک‌کش و البته با رعایت اصول فنی به آن مکان منتقل کردیم. همچنین برای همه ماشین‌ها روکش‌هایی با هزینه مرکز تهیه‌ شد که هیچ آسیبی به آن‌ها نرسد.

وی افزود: برای وسایل دفتر هم یک اتاقک کامل با فوم‌کاری اصولی در طبقه آخر مرکز گسترش ساختیم و تمام کالاهای دفتر تولید «لاله» با نظارت شخص من، بسته‌بندی و شماره‌گذاری شد. حتی یک قطعه کوچک از وسایل هم حراج نشده است و همه‌چیز در حال نگهداری است.

مدیر پروژه «لاله» با انتقاد شدید از رفتار و سخنان نیک‌نژاد تصریح کرد: ایشان در لس‌آنجلس نشسته‌اند و فقط ادعا می‌کنند. این همه ادعا‌های ایشان واقعا خجالت دارد. بیت‌المال برای ایشان اهمیتی ندارد.

اگر نیک‌نژاد با ادعای مالکیت «لاله» از سازمان سینمایی شکایت کند، چه می‌شود؟

طباطبایی‌نژاد همچنین درباره احتمال شکایت نیک‌نژاد از مسئولان سازمان سینمایی به دلیل تعلیق «لاله» و نپرداختن رایت‌های تولید فیلم گفت: فیلمی ساخته و کامل نشده است که محل شکایت حق رایت باشد. در حال حاضر پروژه در حد تصویربرداری 70 درصد است و هنوز نمی‌توان واژه «فیلم» را به آن اطلاق کرد.

خواهش می‌کنیم که آقای نیک‌نژاد به محاکم قضایی شکایت کند

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره تهدید نیک‌نژاد به شکایت از این مرکز گفت: معتقدم که ایشان حتما باید به محاکم قضایی شکایت کنند تا وضعیت مشخص شود. در این صورت، هم آن‌هایی که اشتباه کرده و پروژه «لاله» را با این وضعیت شروع کردند، باید پاسخگو باشند و هم اینکه ما در آن دادگاه، حرف‌هایی داریم. اتفاقا در آن موقع ما موارد شکایت‌مان از آقای نیک‌نژاد را بیان می‌کنیم و باید در برابر توهین‌ها، افتراها و فرافکنی‌های‌شان پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه اتمام فیلمبرداری قبل از تعیین حقوق رایت‌ها و تکلیف مالکیت به ضرر مرکز گسترش تمام می‌شود، گفت: ایشان به صراحت گفته‌اند که شکایت می‌کنند چون برای تولید فیلم رایت‌ها را در اختیار نگرفته‌ایم. اگر فیلمبرداری «لاله» را تمام کنیم خودمان، خودمان را مجرم کرده‌ا‌یم چون یک «فیلم» با تعریف مشخص آن، بدون در اختیار داشتن بخشی از حقوق ساخته شده است.

مگر سازمان بازرسی زیرمجموعه من است که نامه محرمانه‌اش را اعلام کنم؟!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست نیک‌نژاد برای اعلام گزارش سازمان بازرسی از پروژه «لاله» تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور درباره «لاله» اعلام نظر کرده و کل موارد تخلف را به صورت مکتوب به ما داده است. من موارد مربوط به آقای شفیع آقامحمدیان را به ایشان اعلام کردم و کپی نامه را هم به آقای دکتر ایوبی ارجاع دادم.

مدیر پروژه «لاله» افزود: باید به ایشان بگویم که مرد حسابی! مگر سازمان بازرسی به من اجازه می‌دهد چنین گزارشی را علنی کنم؟ آن‌ها طبق نامه‌ی محرمانه‌ای مواردی را به ما اعلام کرده‌اند و اعلام این موارد تخلف، در اختیار سازمان بازرسی و قوه قضاییه است نه ما.

طباطبایی‌نژاد در عین حال تاکید کرد: البته من از خدا می‌خواهم آن گزارش را رسانه‌ای کنم چون بند به بند آن نامه، تصدیق حرف‌های ماست و حتی با یک جمله از سخنان بنده مغایرت ندارد.

فدراسیون اتومبیل‌رانی می‌گفت که کار آقای نیک‌نژاد امکان خسارت جانی داشت

به گزارش ایسنا، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه سخنانش، در پاسخ به این مطلب که موضوع تخریب پیست اتومبیل‌رانی «آزادی» که برای آن هزینه بسیاری شده بود، چیست؟ گفت: فدراسیون ادعا می‌کرد که آن نوع ساخت و ساز کاملا غیرفنی و اشتباه بوده است و گفته‌ بودند که برای افتتاح پیست، حضور پیت‌استاپ‌ها ممکن است خسارت جانی داشته باشد.

وی ادامه داد: با این وجود ما مکررا در این زمینه نامه‌نگاری کردیم و در نهایت به تندی گرایید. آن‌ها نهایتا گفتند کارشناسان ما پیت‌استاپ‌ها را خلاف قواعد فنی می‌دانند و اعلام کردند به دلیل احتمال خسارت جانی به افراد، آن‌ها را جمع خواهند کرد. حتی در آن شرایط ما باز هم فرصت گرفتیم که مشکل را حل کنیم که نشد. در نهایت هم فدراسیون با هزینه خودش و به دلیل آنچه که گفتم، پیت‌استاپ‌ها را جمع کرد.

تکلیف چیست؟

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در بخش پایانی گفت وگویش با ایسنا با تاکید بر اینکه تا مشخص شدن وضعیت مالکیت پروژه «لاله»، تولید این فیلم معلق خواهد بود، گفت: از نظر قوانین کشور، ایشان دستمزد خود را گرفته‌اند و 350 میلیون تومان هم از بنیاد فارابی گرفتند و این مبلغ هم که توسط مرکز به فارابی پرداخت شده است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با تاکید بر اینکه سخنان نیک‌نژاد حتی بر اساس دستنویس توافق با مدیران قبلی سازمان سینمایی هم خلاف واقع است، تصریح کرد: اگر آن دستنویس از سوی مدیران قبل به ما ارائه شود، به آن پایبند خواهیم بود اما در آن صورت هم بر اساس شرط موجود، ایشان باید هزینه پُست پروداکشن را تقبل کند. البته ما از پیشنهاد خرید پروژه از سوی ایشان استقبال می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این فرافکنی‌ها و تهمت‌های ناروا زدن، نه شأن یک مسلمان و نه شأن انسان است. تمام آن‌هایی که در این گفت‌وگو از آن‌ها نام بردم، شاهد هستند و می‌توانید موضوع را از آن‌ها پیگیری کنید. حرف ما از ابتدا همین بوده و هیچ بی‌احترامی یا دوگانه‌گویی در سخن‌مان نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha