• چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92092013940

/شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سه دهه حضور/

منتظری: شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید وارد دسته‌بندی‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی شود

منتظری: شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید وارد دسته‌بندی‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی شود

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بازتاب دهنده جهت‌گیری‌های مقام معظم رهبری باشد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی علیرغم خدمات بی‌شمارش هنوز نتوانسته است حقانیت و شایستگی خود را نزد اصحاب علم و دانش اثبات کند.

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بازتاب دهنده جهت‌گیری‌های مقام معظم رهبری باشد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی علیرغم خدمات بی‌شمارش هنوز نتوانسته است حقانیت و شایستگی خود را نزد اصحاب علم و دانش اثبات کند.

دکتر علی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با تبریک سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: دلایل گوناگونی وجود دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز نتوانسته حقانیت و شایستگی خود را نزد اصحاب علم و دانش اثبات کند.

وی گفت: بخشی از آن به خاطر این است اعضای شورا از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی کشور هستند و معمولاً اینگونه افراد ابا دارند که به تبلیغ خود اقدام کنند، بخش دیگری از آن نیز به خاطر آن است که شورا به جای پرداختن به موضوعات اصلی علمی و فرهنگی به موضوعات کم اهمیت‌تر و یا فرعی پرداخته است و بخش دیگر این امر بدین دلیل است که شورا به خاطر تعارف‌ها و رودربایستی‌ها به عمق و ریشه بعضی از گرفتاری‌ها و مشکلات اساسی کشور در حوزه علم و فرهنگ ورود پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مطابق انتظارات‌های رهبری انقلاب باشد، تاکید کرد: البته این اصل با این موضوع منافات ندارد که شورا به دولت‌ها نیز کمک نماید تا بتوانند در حوزه فرهنگ، آموزش و پژوهش در جهت چشم‌انداز و برنامه‌های کشور با اطمینان و پشتیبانی بیشتری گام بردارند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه دولت‌ها نباید از شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده ابزاری کنند، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته برخی دولت‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده ابزاری کرده‌اند و کشور دچار خسران شده است.

وی درباره میزان اجرایی‌شدن مصوبات و مکانیزم‌های نظارتی شورا نیز اظهار کرد: بسیاری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و علمی اجرایی شده است و فقط مصوبات محدودی است که اجرایی نشده و یا ناقص اجرا شده است. در شورا در خصوص مسئله نظارت تمهیداتی اندیشیده است ولی در مجموع شورای عالی انقلاب فرهنگی در بعد نظارت ضعیف عمل کرده است.

دکتر منتظری با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حد قانون است، گفت: بدیهی است اگر کسی یا کسانی عمداً قانون را زیر پا بگذارند باید پاسخگوی عمل خود باشند، البته در مواردی ممکن است مصوبه‌ای قابلیت اجرایی نداشته باشد که در این صورت بهترین راه اصلاح مصوبه است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اصولاً نباید وارد دسته‌بندی‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی شود، تصریح کرد: از آنجا که مشروعیت شورا از رهبری انقلاب اتخاذ می‌شود، لذا شورا باید بازتاب دهنده جهت‌گیری‌های رهبری باشد اگرچه افراد شورا می‌توانند به عنوان شخصیت خود دارای گرایش‌های گوناگونی باشند.

اسلامی کردن جامعه با بخشنامه و دستورالعمل‌های دولتی و حکومتی بدست نمی‌آید

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اسلامی کردن دانشگاه‌ها به عنوان یکی از اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: پاسخ به این پرسش به میزان قابل توجهی به این موضوع بستگی دارد که منظور از اسلامی کردن محیط‌های فرهنگی چیست؟ معتقدم در بسیاری از جهات شورای عالی انقلاب در جهت اسلامی شدن جامعه گام‌های مثبتی برداشته است و در برخی از موارد هم البته توفیقی نداشته است.

وی افزود: فراموش نکنیم که توفیق در اسلامی کردن جامعه با بخشنامه و دستورالعمل‌های دولتی و حکومتی بدست نمی‌آید. اسلامی‌کردن جامعه محتاج توحید قول و فعل مدیران و کارگزاران نظام اسلامی است والاّ با شعار و سخنرانی نمی‌توان به مقصود رسید. اگر چه شعار و سخنرانی هم در جای خود کاربرد دارد و می‌تواند موثر باشد. مقصودم نفی تبلیغ و ترویج ارزش‌ها نیست بلکه برای بنده به یقین اثبات شده است تا گفتار و کردار مسئولان ما از وحدت برخودار نباشد، غیرممکن است در جامعه اتفاق فرهنگی خاصی در جهت ارزشهای اسلامی و انقلابی رخ دهد.

دکتر منتظری با اشاره به اینکه انتظار زیادی است که ما فقط از شورای عالی انقلاب فرهنگی بپرسیم و یا بخواهیم که به چه میزان در اسلامی کردن محیط‌های فرهنگی توفیق داشته است، گفت: باید توجه کنیم بسیاری از تصمیمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مجلس و دولت از خود تبعات فرهنگی غیرمطلوب به جای می‌گذارد لذا اگر واقعا ما خواهان رشد و گسترش فرهنگ اسلامی و ارزش‌های منبعث از آن هستیم باید توجه کنیم که بسیاری از آسیب‌های حوزه فرهنگ، در واقع از سایر حوزه‌ها تحمیل شده است.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره دستورمقام معظم رهبری در پیوست حکم اعضای شورا بر لزوم نوسازی دبیرخانه و ارتقای سطح کیفی دبیرخانه، اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهای بسیار زیادی انجام داده است. به نظر من دبیرخانه شورا باید دو نکته را همواره مد نظر داشته باشد اول اینکه مواضع خود را با مواضع و منویات رهبر انقلاب تطابق دهد و تنظیم کند و ثانیا تلاش نماید ساحت دبیرخانه را از مسایل جناحی و دسته بندی‌های رایج سیاسی منزه بدارد.

دکتر منتظری در خاتمه افزود: به علت آنکه جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی رفیع است، دبیرخانه نیز داری جایگاه رفیعی است و لذا دبیرخانه نباید دچار دیوان‌سالاری، تشریفات و تجملات شود چرا که ساحت شورا و دبیرخانه، ساحت رهبری است و باید مراقبت شود که این ساحت آسیب نبیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha