• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92091913101

/شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سه دهه حضور/

طیبی: میان سیاستگذاری شورا و بدنه اجرایی در کاربردی شدن مصوبات شکاف احساس می‌شود

طیبی: میان سیاستگذاری شورا و بدنه اجرایی در کاربردی شدن مصوبات شکاف احساس می‌شود

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه یک شکاف میان سیاست‌گذاری‌های شورای عالی انقلاب و بدنه اجرایی در کاربردی شدن مصوبات احساس می‌شود، گفت: مسئله‌ای که دربهبود وضعیت عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی موثر است، حضور نمایندگان بدنه اجرایی در تهیه اسناد و داشتن یک سازمان منسجم برای نظارت و پایش مستمر پیشرفت و توسعه فرهنگی و علمی و فناوری کشور در حوزه‌های مرتبط با برنامه‌ریزی‌ عالی کشور است تا روند اجرایی شدن این مصوبات پیگیری شود.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه یک شکاف میان سیاست‌گذاری‌های شورای عالی انقلاب و بدنه اجرایی در کاربردی شدن مصوبات احساس می‌شود، گفت: مسئله‌ای که دربهبود وضعیت عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی موثر است، حضور نمایندگان بدنه اجرایی در تهیه اسناد و داشتن یک سازمان منسجم برای نظارت و پایش مستمر پیشرفت و توسعه فرهنگی و علمی و فناوری کشور در حوزه‌های مرتبط با برنامه‌ریزی‌ عالی کشور است تا روند اجرایی شدن این مصوبات پیگیری شود.

دکتر حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، که به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، گفت: برای ارزیابی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ابتدا جایگاه این سازمان را شناخت و شرایط را برای فعالیت او فراهم کرد و بعد قضاوت کرد که سازمان عملکرد مناسبی داشته است یا خیر؟.

وی ادامه داد: در کشور ما هنوز عده‌ای اعتقاد جدی به ضرورت شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارند، چرا که پختگی لازم در بین جریان‌های سیاسی کشور در این باره ایجاد نشده است و جایگاه‌ها در ساختار کلی سیاستگذاری‌ عالی و برنامه‌ریزی اجرایی به درستی مشخص نشده است، اما درمجموع با لحاظ این واقعیت‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی خوب عمل کرده‌ و می‌تواند دارای عملکرد بسیار مناسب‌تری نیز باشد.

وی با اشاره به لزوم سرعت بخشیدن به تهیه نقشه‌ها و اسناد بخشی با توجه به بیان اینکه تهیه نقشه جامع علمی و فناورانه و سند مهندسی فرهنگی از الزامات ضروری پیشرفت کشور هستند و شورا باید توجه ویژه‌ای به اجرایی شدن آن‌ها داشته باشد، افزود: اولویت‌بندی در پرداختن به تهیه سریع اسناد بخشی از نکاتی است که باید در شورا به آن نگاه جدیدی شود. تهیه اسناد بخشی مرتبط با توسعه فناوری و تجاری سازی آن نقش مهمی در تحقق اقتصاد و دانش بنیان کشور و ایجاد اشتغال دارد که باید به آن اهمیت بیشتری داده شود، همچنین در برنامه‌ریزی اجرایی آن باید نظارت بیشتری صورت گیرد و بدنه اجرایی کشور نیز در تهیه این برنامه‌ها حضور فعال داشته باشند تا در اجرایی کردن سریع آن اهتمام بورزند .

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به ترکیب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: در ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برخی از وزرای صنعتی و نمایندگانی چه از طرف دولت و چه از طرف بخش غیردولتی و خصوصی که وظیفه اجرای مصوبات را بر عهده دارند، در کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی شورای عالی که وظیفه تهیه نقشه‌ها و اسناد را دارند، حضور داشته باشند.

به گفته دکتر طیبی، به عنوان نماینده سازمانی که دید کاملا کاربردی به توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه در پیشرفت کشور و حل مسائل و مشکلات آن دارد، اعلام می‌کنم خلاء قانونی در پیشرفت دانش بنیان کشور کاملا مشهود است و لزوم اجرایی شدن سریع‌تر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژه در حوزه توسعه علمی و فناورانه به شدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت سیاستگذاری عالی در امور کشور، تاکید کرد: سیاستگذاری عالی در کشور شامل مراحل گوناگونی است که می‌توان به تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یا دکترین توسعه، تهیه سند چشم‌انداز، ترسیم نقشه‌های جامع توسعه فرهنگی علمی و فناورانه، اجتماعی و سیاسی و تهیه اسناد بخشی نقشه‌های جامع و تدوین برنامه‌های توسعه پنج ساله اشاره کرد.

دکتر طیبی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی عالی کشور باید خارج از بدنه اجرایی کشور انجام شود، گفت: اگر این امر محقق شود سلایق سیاسی مجریان باعث تغییر جهت‌گیری‌های کلی برنامه پیشرفت کشور نمی‌شود. به ویژه در کشور ما که انقلاب اسلامی رخ داده و کشور از یک نظام ریشه‌دار پادشاهی و ارباب رعیتی به سمت جمهوری اسلامی رفته است بسیار طبیعی است که تا توسعه سیاسی و رسیدن به یک وفاق ملی میان جریان‌های سیاسی معتقد و وفادار به جمهوری اسلامی ایران زمان زیادی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه همبستگی لازم بین جریان‌های سیاسی برای برنامه ریزی در پیشرفت کشور وجود ندارد، اظهار کرد: پیشرفت و توسعه حاصل یک برنامه‌ریزی جامع درازمدت و هماهنگ میان کلیه نهادهای مرتبط است، به عبارت دیگر در برنامه‌ریزی توسعه کشور باید همه نخبگان از همه جریان‌های سیاسی کشور حضور فعال داشته باشند تا این برنامه‌ریزی در گرد‌ش‌های طبیعی تحولات سیاسی کشور دچار تغییر و تحول کلی نشود. اما همانگونه که ملاحظه می‌کنید هنوز این همبستگی لازم بین جریان‌های سیاسی ایجاد نشده است.

به گفته رییس جهاددانشگاهی، همبستگی به این معناست که احزاب در برنامه‌ریزی پیشرفت کشور تا حدود 90 درصد هم فکر و هم جهت باشند لذا برای پرهیز از آسیب دیدن برنامه‌ریزی پیشرفت کشور ضرورت دارد برنامه‌ریزی تا حد امکان خارج از بدنه اجرایی کشور انجام شود. با توجه به اینکه بر اساس اصل 110 قانون اساسی سیاستگذاری‌ عالی بر عهده رهبری انقلاب است، ترکیب شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای این کار بسیار ضروری و مناسب ارزیابی می شود .

دکتر طیبی برنامه‌ریزی اجرایی را متعلق به دولت دانست و افزود: زمانی پیشرفت در کشور حاصل می‌شود که ما شاهد پیشرفت در همه اجزا و ابعاد این فرآیند یعنی فرهنگ، علم و فناوری، اجتماع و سیاست باشیم و اجرا نیز باید توسط نهادهای مختلف دولتی‌، غیردولتی و خصوصی انجام شود. بدیهی است که در تهیه نقشه‌ها و اسناد مرتبط با سیاستگذاری‌ عالی باید دولت حضور فعال داشته باشد تا ملزم به اجرای آن باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha