• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92091913584

/شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سه دهه حضور/

شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسائل روز فاصله دارد

شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسائل روز فاصله دارد

معاون فرهنگی اسبق جهاددانشگاهی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسائل روز فاصله دارد، گفت: این شورا دچار یک عقب ماندگی فرهنگی است و از این شورا انتظار می‌رود که یک شورایی پیشرو در مسائل فرهنگی جامعه باشد.

معاون فرهنگی اسبق جهاددانشگاهی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسائل روز فاصله دارد، گفت: این شورا دچار یک عقب ماندگی فرهنگی است و از این شورا انتظار می‌رود که یک شورایی پیشرو در مسائل فرهنگی جامعه باشد.

دکتر عبدالحمید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، افزود: یک بخشی از این عقب ماندگی فرهنگی به تکالیف سنگینی بر می‌گردد که به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و برای عملیاتی کردن آنها نیاز به یک وزارتخانه جداگانه است و به عبارت دیگر تناسبی میان توان شورا به لحاظ اجرایی و عملیاتی با اهداف وظایف این شورا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چالش مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرایی شدن مصوباتش است، اظهار کرد: دو راهکار در این زمینه وجود دارد یا باید در وظایف شورا باید تجدیدنظر و همسان‌سازی میان توان شورا و تکالیفش صورت گیرد و یا بخش اجرایی و عملیاتی شورا که پیش‌برنده مصوبات و برنامه‌هاست، تقویت شود.

وی افزود: به طور کل درارزیابی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، با آنچه که از این شورا انتظار می‌رفته است فاصله زیادی دارد.

احمدی با اشاره به اینکه برخی مصوبات شورا به تاریخ پیوسته و فراموش شده است، به تصویب اصول سیاست فرهنگی کشور اشاره کرد که یکی از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده اما در حال حاضر کسی از آن سراغی ندارد و نهادهای مجری آن را فراموش کرده‌اند.

معاون فرهنگی اسبق جهاد دانشگاهی درخصوص یکی از اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی که اسلامی کردن محیط‌های فرهنگی بوده است، تصریح کرد: باید شواهد را مورد بررسی قرار دهیم. در مسائل فرهنگی باید واقع بین باشیم، گاهی اوقات ایده‌ال‌هایی که داریم در عمل با آنچه در جامعه وجود دارد متفاوت است که این مساله درمورد این مصوبه نیز صادق است.

وی با بیان اینکه باید در دو بعد راهبری فرهنگی و توان عملیاتی بازنگری کنیم، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در مسائل جزئی‌تری همچون فرهنگی عمومی، آموزش‌های فرهنگی، وضعیت نهادهای فرهنگی و مدنی، آموزش و پرورش، صنایع فرهنگی مثل سینما، تئاتر، کتاب، موسیقی و... سیاست گذاری کند.

وی با اشاره به ارتباط نخبگان حوزه و دانشگاه نیز تاکید کرد: در سال‌های گذشته شورا نتوانسته در این زمینه اقدام چشمگیری انجام دهد.

احمدی در خاتمه با اشاره به نقاط قوت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: از نقاط قوت این شورا می‌توان به تجربه سی‌ساله در سیاستگذاری فرهنگی، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری از این شورا و ترکیب قدرتمند اعضای حقوقی و حقیقی اشاره کرد. حضور افراد برجسته دولتی که از مسئولان بلند پایه نظام هستند و همچنین افراد حقیقی و برجسته‌ای که از حوزه‌های مختلف از سوی مقام معظم رهبری منصوب شده اند می‌تواند منشا خیری برای این شورا باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha