• یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92091711466

/شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سه دهه حضور/

دولت‌ها مصوبات شورا را گزینشی اجرا می‌کنند

دولت‌ها مصوبات شورا را گزینشی اجرا می‌کنند

معاون سابق فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها معتقد است: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در چارچوب رسالت خود عملکرد قابل قبولی داشته است، اما چالش اصلی این شورا در بحث اجرایی کردن مصوبات است. متاسفانه دولت‌ها آن مصوباتی که در جهت اهداف سیاسی خود نمی‌بینند، کمرنگ اجرایی و گزینشی عمل می‌کنند.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها معتقد است: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در چارچوب رسالت خود عملکرد قابل قبولی داشته است، اما چالش اصلی این شورا در بحث اجرایی کردن مصوبات است. متاسفانه دولت‌ها آن مصوباتی که در جهت اهداف سیاسی خود نمی‌بینند، کمرنگ اجرایی و گزینشی عمل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فراتر از جریان‌ها و تحولات سیاسی کشور عمل کند و معمولا هم همین گونه بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حالی که توجهی به تحولات سیاسی و اجتماعی دارد باید در راستای سیاست‌های کلان نظام عمل کند.

وی با اشاره به اولویت‌هایی که باید در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد، افزود: این شورا در مسائلی همچون فرهنگ عمومی کشور باید ورود پیدا کندو موضوع سند "مهندسی فرهنگی" که مدت‌ها در حال بررسی است، نیازمند این است که هرچه سریعتر نهایی شود.

همچنین نقشه جامع علمی کشور اولویت دیگری است که از اهمیت خاصی برخوردار است و مقام معظم رهبری نیز بر بحث گسترش علم و فناوری تاکید بسیاری داشته‌اند و اگر می‌خواهیم امید را در جامعه زیاد کنیم، باید پیشرفت علمی داشته باشیم. بنابراین بحث جهش علمی و فرهنگی کشور باید در اولویت‌های این شورا قرار بگیرد.

اکبری جدی با انتقاد از اجرایی نشدن برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این شورا یک مجموعه سیاستگذار است و نباید از این شورا توقع اجرایی کردن مصوبات را داشته باشیم، اما مسئله‌ای که می‌توان توقع داشت بحث نظارت بر اجرای مصوبات است، زیرا آن میزانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاستگذاری بر مباحث مختلف اهتمام می‌ورزد به آن نسبت دستگاه‌های اجرایی اهتمام نمی‌ورزند و دلیل آن این است که یک سری از واقعیت‌ها و الزامات اجرایی مدیران را تحت فشار قرار می‌دهد که بخشی از مصوبات را کمرنگ و یا پررنگ ببینند.

وی افزود: البته در این زمینه مسائل سیاسی نیز بی تاثیر نیست، به عبارت دیگر در مواردی جریانات مختلف سیاسی نسبت به برخی از مصوبات تمایل چندانی ندارند و به آن تن نمی‌دهند که این مسئله در تمام دولت‌ها دیده شده است و مصوبات را به شکل گزینشی اجرا می‌کنند و حتی در برخی دولت‌ها ماه‌ها ابلاغ یک مصوبه طول می‌کشد و گاهی حتی بر خلاف مصوبات فعالیت‌ها انجام می‌شود.

اکبری جدی با اشاره به اینکه در اینجاست که بحث نظارت بر اجرای مصوبات اهمیت پیدا می‌کند، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این مسئله بپردازد که مصوبات به طور کامل اجرایی شود و اگر خلاف آن انجام شده تذکری دهد، البته این مکانیزم در دبیرخانه شورا پیش بینی شده و دو مجموعه نظارتی و ارزیابی پیگیر این موضوع هستند اما در حقیقت شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای نظارت استصوابی، نظارت استطلاعی دارد، یعنی صرفا به دنبال تهیه گزارشی برای عملی شدن آن مصوبات است و پس از آن در صورت اجرایی نشدن اتفاقی نمی‌افتد.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اتاق فرمان فرهنگ نظام است، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه آن را دارد تا فرهنگ کشور را مدیریت کند و این یک توقع بسیار بزرگی است و جای توقع بیشتر را باز می‌گذارد. بنابراین نمی‌توان گفت که عملکرد آن قابل نقد نیست اما از انصاف نیز نباید گذشت و کارهای خوبی از جمله تنظیم مصوبات نظام آموزش عالی و ترسیم نقشه جامع علمی کشور و تشکیل شورای فرهنگ عمومی کشور و سند مهندسی فرهنگی داشته است.

اعضای شورا صرفا در مقام تصویب عمل می‌کنند و در مقام تصمیم سازی امور دخالت نمی‌کنند

وی با انتقاد از استفاده نکردن از پتانسیل اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از چالش‌های بزرگ این شورا این است که اعضا فرصت کافی برای پرداختن به مباحث فرهنگی شورا ندارند و مسئولان قوا آنقدر درگیر مشاغل خود هستند که فقط با حضور در جلسات شورا می‌توانند درگیر این مسائل شوند. اعضای حقیقی نیز آنقدری که باید وقت نمی‌گذارند و فعالیتشان صرفا حضور در جلسات است و حتی گاهی کامل نیز در جلسات حضور نمی‌یابند. به عبارت دیگر اعضای شورا صرفا در مقام تصویب عمل می‌کنند و در مقام تصمیم سازی امور دخالت نمی‌کنند البته دبیرخانه شورا با استفاده از کارشناسان مختلف در این حوزه فعال است اما اگر بدنه اصلی شورا وقت بیشتری بگذارند و دقیقتر در جریان تصمیم سازی امور وارد شوند حرکت شورا می‌تواند بهتر و مطمئن تر باشد.

اکبری جدی با اشاره به یکی از اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی که اسلامی کردن محیط‌های فرهنگی است، گفت: این شورا در چارچوب رسالت خود به خوبی عمل کرده و آیین نامه‌های خوبی در خصوص اسلامی کردن دانشگاه و مراکز آموزشی کشور در دوران آقای خاتمی تصویب کرده است همچنین تشکیل شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها اقدام بسیار خوبی بود و این شورا از ترکیب بسیار قوی برخوردار است چرا که نصف اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن عضو هستند و اخیرا نیز با بازنگری این آیین‌نامه‌ها سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوب شده است هرچند که این مصوبه همچون برخی مصوبات دیگر هنوز ابلاغ نشده است.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه بحث‌هایی در خصوص تضمین مصوبات در گذشته نیز مطرح بوده است گفت: بحثی مطرح بود که بودجه‌های فرهنگی به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد تا یک اهرم الزام آور برای اجرای مصوبات باشد اما عملا این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه چه ضمانت اجرایی بالاتر از این است که رئیس جمهور در راس شورای عالی انقلاب فرهنگی است افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید داشته‌اند که حضور روسای سه قوه در این شورا خود ضمانت اجرایی مصوبات را تضمین می‌کند اما به نظر می‌رسد آن مقداری که باید این افراد فرصت بگذارند در این حوزه وقت گذاشته نشده است و در بخش بدنه اجرایی کشور نیز گاهی سعی کرده است به نحوی از کنار برخی مصوبات رد شود.

اکبری جدی با بیان اینکه اگر رئیس جمهور تمایلی به اجرای مصوباتی نداشته باشد علی القاعده رهبری باید وارد عمل شود و تذکر دهد، افزود: از آنجایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از بازوان سیاست گذاری رهبری است اگر یکی از قوا در امر اجرای مصوبات کوتاهی داشته باشد رهبری تذکر خواهند داد اما امروزه شاید به دلایلی از طریق دبیرخانه به خوبی مسائل انعکاس داده نشده است که با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به وحدت نخبگان حوزه و دانشگاه گفت: به نظر من شورا در سالهای اخیر توانسته فعالیت‌هایی در خصوص وحدت نخبگان حوزه و دانشگاه انجام دهد که می‌توان به تنظیم سند وحدت حوزه و دانشگاه و یا تشکیل کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد که توانسته در سالهای اخیر این خلاء را پر کند. همچنین بحث گروه‌های معارف در دانشگاه‌ها و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است توانسته به نوعی حضور نخبگان حوزوی را در دانشگاه‌ها پررنگ کند. به اعتقاد من عملکرد شورا در جایگاه خود خوب ارزیابی می‌شود اما آنکه در عمل چه چیزی مشاهده می‌کنیم نیاز به نقد و ارزیابی دارد.

وی با اشاره به عملکرد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز افزود: این شورا در سالهای اخیر فعال تر و تاثیرگذار تر شده است و خود من که سالهاست با شورا همکاری می‌کنم تحرکات و تلاش هرچه بیشتر دبیرخانه را در سالهای اخیر به خوبی احساس کردم هرچند که معتقدم هنوز جای کار وجود دارد و ظرفیت بسیار بزرگی در کشور وجود دارد که دبیرخانه فقط بخش محدودی از این پتانسیل را به کار گرفته و توقع می‌رود دبیرخانه از این ظرفیت عظیم استفاده لازم را بکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha