• یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92091006491

/کلام روز/

همنشینی با چه کسانی مایه فزونی است؟

همنشینی با چه کسانی مایه فزونی است؟

در احادیث و روایات معصومین(ع) بر مسئله انتخاب همنشین خوب از میان انسان‌های پرهیزگار و با تقوا و دین‌شناس سفارش و تاکید شده است.

در احادیث و روایات معصومین(ع) بر مسئله انتخاب همنشین خوب از میان انسان‌های پرهیزگار و با تقوا و دین‌شناس سفارش و تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در کتاب مصباح الشریعه از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: "پیوسته در جستجوی دوستی با پرهیزگاران و حق پرستان باش! هر چند که در ظلمات زمین پنهان باشند؛ گرچه زندگی خود را بر سر این کار بگذاری. زیرا خداوند متعال پس از پیامبران، آفریده‌ای عزیزتر و برتر از پرهیزگاران و حق پرستان بر روی زمین خلق نکرده است و خداوند هیچ نعمتی همچون توفیق همنشینی با آنان را به بنده‌اش عطا نکرده است1".

امام علی(ع) نیز در حدیثی همنشینی با این افراد را مایه فزونی و سعادت انسان معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: "پرهیزگاران، سروَرند و دین شناسان پیشوا؛ همنشینی، با آنان مایه فزونی است2".

پیامبر خدا(ص) در توصیف انسان‌های پرهیزگار چنین فرمودند: " پرهیزگاران کسانی هستند که، به خاطر ترس از افتادن در شبهه، از آنچه هم که جای پرهیز ندارد پرهیز کنند و از خدا پروا نمایند3".

رسول مکرم اسلام(ص) همچنین - درباره آیه «روزی که پرهیزگاران را در پیشگاه خدای رحمان به صورت فرستادگان گرد آوریم»- که شرح حال پرهیزگاران در روز قیامت است، می‌فرمایند:" فرستادگان، جز سواره نیستند. آنان مردمانی هستند که تقوای خدا در پیش گرفتند. پس خداوند دوستدار آنها شد و برگزیدشان و از کارهایشان خشنود گردید و از این رو، آنان را پرهیزگاران نامید4".

منابع روایات:

1- مصباح الشریعه

2- امالی طوسی: ص 225 ح 392 / حکمت نامه پیامبر اعظم: ج7 ص 466

3- تنبیه الخواطر: 2 / 62 منتخب میزان الحکمة: 606

4- الکافی: 8 / 95 / 69 منتخب میزان‌الحکمة: 414

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha