معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: دولت از این پس تنها نقش حامی و پشتیبان را در برگزاری دوسالانهها و جشنوارهها خواهد داشت و برگزاری آنها بر عهده انجمنها و بخش خصوصی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ششمین دوسالانهی تصویرگری تهران پس از یک وقفهی 11 ساله، عصر روز یکشنبه، 12 آبان ماه با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، اصغر امیرنیا (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی)، برخی از اساتید رشتهی تصویرسازی و در میان استقبال علاقهمندان به این رشتهی هنری در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
دولت تنها حامی است، نه دستاندکار
در این مراسم معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: کارهای تصویری در سالهای گذشته بیشتر به حوزهی کتاب اختصاص داشت؛ البته من خیلی به مباحث فنی و اصل قضیه وارد نمیشوم، چون تازه وارد این جمع شدهام و باید کمی کار کنم تا متوجه شوم چه اقداماتی باید صورت بگیرد. دلم میخواهد اگر کاری قرار است انجام شود به شایستگی باشد. خوشحالم که زحمت دوستان نتیجه داد و ما شاهد برگزاری دوسالانه پس از 11 سال هستیم.
مرادخانی افزود: معتقدم در چنین حوزههایی بزرگان و اساتید رشتهی هنر اصل قضیه هستند و ما به عنوان پشتیبان و حمایتکننده در فرع قرار داریم. نهایتا کار من فراهم کردن پول و امکانات برای فعالیت این عزیزان است. فکر میکنم از همهی اینها مهمتر، برگزاری دوسالانه به کمک کسانی است که دستاندرکار این حوزه هستند که بتوانند کار خود را بهتر بشناسند و به آنچه که در آن به رقابت پرداختند، توجه بیشتری بکنند.
او همچنین عنوان کرد: من سالهای قبل از انقلاب که عضو کتابخانه بودم، اولین چیزی که برای انتخاب یک کتاب توجهم را جلب میکرد، تصویر جلد آن بود. این تصویر را یک بار قبل از مطالعهی کتاب و یک بار پس از تمام کردن آن نگاه میکردم و برایم جالب بود که بدانم تصویر کار شده چهقدر با محتوای کتاب مطابقت دارد؛ به خصوص در کتابهایی که برای گروه سنی نوجوانان چاپ میشد همیشه با خودم این مساله را داشتم که طراح، این تصویر را از کدام بخش کتاب استخراج کرده است. گاهی ارتباط تصویر با محتوای کتاب خیلی زیاد بود و گاهی هم هیچ ارتباطی دیده نمیشد.
معاون امور هنری وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت تصویرسازی در دنیای هنر اظهار کرد: باید نگاهمان را بیشتر به سمت تطبیق محتوا کتاب و تصویر ببریم. برگزاری چنین دوسالانهها و جشنوارههایی اگر توجه هنرمندان را به مجموعهی متون و محتویات کتابها جلب کند و آنها تصویری را طراحی کنند که در اولین مواجهه با مخاطب تاثیر خود را بگذارد، قطعا سودمند خواهد بود. در واقع تصویر و طرح جلد کتاب روایتگر کتاب در یک لحظه است و باید آن را به گونهای شایسته به مخاطب معرفی کند که البته کار سختی است و همین جایگاه هنرمند را رفیع و بزرگ میکند.
او ادامه داد: ما در سیاستهای کلی معاونت هنری وزارت ارشاد به هیچ عنوان به دنبال ایفای نقش برگزارکنندهی این گونه دوسالانهها و جشنوارهها نیستیم و هدف ما دستاندرکار بودن دولت نیست. باید انجمنهایی با عضویت افراد علاقهمند تشکیل شود که این وظیفه را بر عهده بگیرند و دولت هم به حمایت خود ادامه بدهد. امیدواریم برگزاری جشنوارهها در بخش خصوصی به معنای واقعی اتفاق بیفتد و تمامی ابعاد هنر جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند.
مرادخانی همچنین گفت: نکتهی مهم دیگر کمتر کردن فاصلهی بین نگاه حاکمیت و نگاه مردم است. هر چه اتفاق نظر این دو رویکرد بیشتر باشد، کارها موفقتر خواهد بود و هر چه از هم دورتر باشند، کمتر به نتیجه خواهیم رسید. تصور میکنم در آینده به اهدافمان در بخش خصوصی دست پیدا میکنیم و بدون نیاز نقش عملی دولت، موسسات، سازمانهای غیردولتی و انجمنها خود امور برگزاری برنامهها را بر عهده خواهند گرفت.
او در ادامه به لزوم بینالمللی کردن حوزهی تصویرگری اشاره کرد و گفت: خوشحالم که بیش از هزار نفر در دوسالانهی تصویرگری شرکت کردهاند، اما بضاعت ما بیش از اینهاست. قطعا با تبلیغ بیشتر، دعوت از افراد مختلف و ایجاد فضایی که انجمنها آزادانه فعالیت کنند، میتواند امکان حضور افراد و معرفی آنها به بخشهای مختلف را فراهم کند؛ حضوری که فقط بومی نباشد، چون ارتباط با دنیای خارج فضای بازتری را برای استفاده از تجربیات و نظرات دیگران ایجاد میکند.
مرادخانی خطاب به کیانوش غریبپور، دبیر دوسالانه اظهار کرد: ما حتما تلاش میکنیم در آینده بهتر وارد میدان شویم. وظیفه ما کمک است، ولی کمک اساسی را خود بزرگان و هنرمندان با حضور خود در دوسالانه میکنند و این حضور در استناد موضوع و تبدیل کردن آن به یک برند اساسی و اجتماعی مهم در سالهای آتی نقش موثری خواهد داشت و فرصت بهرهبرداری از فرصتها را بیشتر فراهم خواهد کرد.
حضور 80 درصدی هنرمندان زن در دوسالانه
در ادامهی این مراسم اصغر امیرنیا، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی با اشاره به وقفهی 11 ساله در برگزاری دوسالانه تصویرگری گفت: پس از 11 سال صبوری هنرمندان، با همت انجمن تصویر سازی و دوستان دیگر امروز شاهد مراسم افتتاحیهی ششمین دوسالانهی تصویرگری هستیم. زمانی که پس از یک وقفهی 11 ساله پیشنهاد برگزاری این دوسالانه را دادند با کمال میل پذیرفتم. چون از طرفی اساتید برتر هنر تصویر سازی را میشناختم و از طرف دیگر ظلمی که به عرصه تصویر سازی شده بود را میخواستم جبران کنم.
او افزود: با همت آقایان هاشمی شهرکی و غریبپور و با فعالیت یک ساله، به دستاورد شرکت 1300 نفر از هنرمندان با بیش از 3400 اثر رسیدیم. البته حضور نزدیک به 80 درصدی هنرمندان زن با شناختی که از روانشناسی کودک داشتند قابل توجه بود و باعث شد آنها هنر خود را با ظرافت لازم خلق کنند.
امیرنیا همچنین اظهار کرد: اگر به تاریخ تصویرسازی نگاه کنیم، از ابتدای خلقت که انسان خود را شناخت، میخواست به نوعی برداشت خود از زندگی را به نسل بعد منتقل کند و برای این کار از هنر تصویر استفاده کرد. توانمندی تصویرگری در رساندن پیام باعث شد بعدها از آن در انتقال پیامهای ارزشی و دینی استفاده شود و امروز نیز هرچه پیش میرویم بهرهگیری از آن بیشتر میشود.
مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین خطاب به معاون وزیر ارشاد گفت: عرصهی هنرهای تجسمی بسیار مظلوم است، شاید به خاطر اینکه هنرمندان این عرصه در راه مطالعه، فکر، بررسی، ابتکار، خلق و نمایش اثر خود به صورت انفرادی کار میکنند وآن قدر خاضع و متواضع هستند که اگر به قلههای رفیع موفقیت هم برسند ممکن است حتی نزدیکانشان باخبر نشوند.
او ادامه داد: امیدواریم با همت بالای شما و با حمیت خود هنرمندان تجسمی علیالخصوص هنرمندان حوزهی تصویرگری، این هنر از مهجوریت بیرون بیاید و هنرمندان آن به صورت حرفهای فعالیت کنند و بتوانند زندگی خود را از این طریق تامین کنند نه اینکه دائما دغدغهی معاش داشته باشند. امیدواریم بتوانیم دبیرخانهی دوسالانهی تصویرگری را بلافاصله پس از اختتامیه ششمین دوره آن، فعال کنیم و همان طور که نظر شما و ریاست محترم جمهوری است کار را به خود انجمنها واگذار کنیم.
آقای مرادخانی! به ما بودجه بدهید
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از مراسم کیانوش غریبپور، دبیر دوسالانه با یادی از هنرمندان فقید عرصهی تصویرسازی گفت: امروز ما اینجا هستیم که افتتاحیهی نمایشگاه دوسالانه را به همراه تقدیر از برگزیدگان جشن بگیریم. برگزاری این دوسالانه آن قدر طول کشید که اگر آن را یازده سالانه بخوانیم خیلی خندهدار نیست! ما برخی دلایل این تأخیر را به حکم عقل و استدلال فهمیدیم اما برخی را نه، اما حکمت خداوند در 10 سال گذشته این بود که نسل جدیدی در تصویر گری ایران شکل بگیرد. شاید اگر دوسالانه این قدر با تأخیر برگزار نمیشد این نسل با همه خوبیها و بدیهایش به پختگی نمیرسید و مثل همهچیزهای دیگر رها شده بود، اما الان به نقطه نقد رسیده و به آن افتخار میکنیم.
او افزود: امیدواریم دوسالانه بعدی که هفتمین دوره آن است، مثل یک دوسالانهی واقعی دوسال دیگر برگزار شود. از آقای مرادخانی میخواهم که به ما بودجه بدهند، چون حسابی کم آوردهایم.
او افزود: مثل متد خبرنگاران که وقتی خبر مهمی باشد خبرهای دیگر را کار نمیکنند، ما هم مجبور شدیم برای انتخابات ریاست جمهوری صبر کنیم و پس از آن با تابستان گرم و تعطیلی دانشگاهها مواجه شدیم و فراخوان در چنین زمانی منتشر شد. با این حال حضور 1196 نفر در دوسالانه چشمگیر بود. طبیعتا ما نمیتوانستیم همه کارها را به نمایش بگذاریم؛ بنابراین از داوران و هیات انتخاب خواستیم که در انتخاب آثار سخت بگیرند.
غریبپور همچنین عنوان کرد: تنها حدود 18 درصد از آثار ارسال شده به دبیرخانه توانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند. هر هیات انتخاب دیدگاه خاص خودش را دارد، ممکن است افراد دیگر نظر دیگری داشته باشند. اما هدف اصلی ما این بود که از رویکرد جشنوارهزدگی و برد و باخت در جشنوارهها فاصله بگیریم. امیدوارم روزی مرض جایزه گرفتن از ما کنده شود و جشنوارههای ریز و درشت بساط خود را جمع کنند چون به نفع تصویرگری ایران نیست و نهادهایی که برای پر کردن رزومه خود این جشنوارهها را برگزار میکنند فکر دیگری برای خود بکنند؛ برگزاری همان جشنواره اصلی برای ما کافی است.
دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری در معرفی بخشهای مختلف آن گفت: با توجه به اینکه تصویرگری در ایران، منحصر به ادبیات کودک و نوجوان است، سعی کردیم در بخش جنبی آثار هنرمندانی که در رشتههای دیگر هم فعالیت میکنند به نمایش بگذاریم. بخش مهمان نیز زینت دوسالانه است که از 36 اثر از کشورهای دیگر برای نمایش انتخاب شده است.
غریبپور ادامه داد: همچنین این دوسالانه فرصتی بود که از پرویز کلانتری، صادق صندوقی، منوچهر درفشه و علی خدایی به عنوان چهار استاد برتر تصویرگر تقدیر کنیم. معیار ما برای انتخاب این اساتید کسانی بودند که در این سالها کمتر به دنبال هیاهو و جایزه گرفتن بودهاند و توجه به پایههای تصویرگری را مهمتر میشمردند و خودخواهیهای شخصی را کنار گذاشته بودند.
او در پایان خاطرنشان کرد: همچنین از رضا لواسانی، کریم نصر، فرشید شفیعی و پژمان رحیمیزاده چهار ورکشاپ برگزار کردیم. معیار ما برای این کار استادانی بودند که به نوعی مکتبساز محسوب میشدند. ما مکتب تصویرسازی در ایران نداریم، اما برخی از اساتید یا خودشان خواستند که روش خود را گسترش بدهند و یا افرادی که از آنها تقلید میکردند باعث شدند روش آنها تبدیل به یک شبه مکتب شود که چهار استاد یاد شده از این افراد هستند.
تصویرگری فقط منحصر به ادبیات نیست
علی هاشمی شهرکی، دبیر علمی دوسالانه نیز در سخنان خود با ابراز خوشحالی از برگزاری دوسالانه گفت: خدا را شکر میکنم که این دوسالانه بالاخره برگزار شد و تلاش ممتد دوستان به نتیجه رسید. ما چند برنامه برای دوسالانه امسال تدارک دیده بودیم که یکی از اصلیترین آنها نمایشگاه جنبی است.
او افزود: 150 تابلو در نمایشگاه به نمایش درآمده که حدود 700 اثر را شامل میشود. در واقع چیدمان به گونهای بوده که مخاطبان نمونه بیشتری از کارها را ببینند. به غیر از این ما هفت نشست به صورت میزگرد داشتیم که موضوع اصلی آنها بررسی تصویرگری در رشتههای مختلف و بدون منحصر بودن به حوزهی کتاب بود. 10 زیر شاخه در این نشستها بررسی شد که شامل انیمیشن، بازیهای رایانهای، کمیک استریپ، مباحث علمی آموزشی، گرافیک، محصولات فرهنگی و مطبوعات بودند.
هاشمی همچنین اظهار کرد: البته این 10 رشته نیاز به تحقیق و بررسی و برگزاری نمایشگاههای جدیتری در کشور دارند. ما سعی کردیم در دوسالانه با روش علمی کار کنیم و امیدواریم تعریف تصویرگری در کشور تصحیح شود و بتوانیم افراد و علاقهمندان را با آن آشنا کنیم.
در پایان این مراسم از برگزیدگان آثار رقابتی ششمین دوسالانه تصویرگری در بخشهای تصویرگری کتاب، جهان نورها و سایهها و بخش استعداد جوان تقدیر شد.
ششمین دوسالانه تصویرگری تهران با همکاری مرکز هنرهای تجسمی، انجمن فرهنگی تصویرگران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر از 12 تا 28 آبان ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات