• یکشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92061710073
  • خبرنگار : 71219

/ در آستانه‌ی روز سینما /

مصطفی کرمی:دوست ندارم شرایطم را دستاویزی برای فیلم‌سازی قرار بدهم

مصطفی کرمی:دوست ندارم شرایطم را دستاویزی برای فیلم‌سازی قرار بدهم

شش سال از روزی که مصطفی کرمی در حین فیلمبرداری یک مستند، دو دست و تمام انگشتان پای خود را از دست داد می‌گذرد، سال‌هایی که اگرچه او تلاش کرده است،« روش خود را در زندگی پیدا کند» اما شرایط آن طور که دوست داشته پیش نرفته است و خودش می‌گوید: «خودم با دوندگی بسیار کار خودم را انجام دادم.»

شش سال از روزی که مصطفی کرمی در حین فیلمبرداری یک مستند، دو دست و تمام انگشتان پای خود را از دست داد می‌گذرد، سال‌هایی که اگرچه او تلاش کرده است،« روش خود را در زندگی پیدا کند» اما شرایط آن طور که دوست داشته پیش نرفته است و خودش می‌گوید: «خودم با دوندگی بسیار کار خودم را انجام دادم.»

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آستانه روز سینما سراغ مصطفی کرمی- فیلمبردار و فیلمساز- رفتیم تا پس از گذشت، حدود دو سال از بهبود نسبی شرایط جسمی‌اش و کار گذاشتن پروتز مصنوعی، گپی درباره وضعیت این روزهایش بزنیم.

او در ابتدا حاضر به گفت‌وگو نبود چرا که تمایلی به یادآوری خاطرات دوران سخت چند سال گذشته‌اش نداشت، به همین دلیل قرار شد در گفت‌و‌گویی کوتاه فقط از حال و آینده با او صحبت کنیم.

این فیلمساز جوان پیش از هر چیز درباره شرایط کاریش به خبرنگار ایسنا گفت:همچنان پیگیری کار فیلم‌سازی‌ هستم اما شرایط این طور نبوده که کسی به من پیشنهاد کار بدهد. خودم با دوندگی بسیار کار خودم را انجام داده‌ام و اکنون در انجمن سینمای جوان، فیلم‌نامه تدریس می‌کنم. ضمن اینکه یک مجموعه کوتاه هم به مناسبت هفته دفاع مقدس در 7 قسمت حدودا 30 دقیقه‌ای برای شبکه دو سیما آماده کرده‌ام.

به گفته او؛ این مستند، «مرزنشینان» نام دارد و کرمی تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته است. این مستند براساس خاطرات واقعی مردم مهران ساخته شده و بخشی از اتفاقاتی که در جریان هشت سال دفاع مقدس بر مردم مظلوم مهران رفته است را به تصویر می کشد.

کرمی ادامه داد: دوست دارم در زمینه فیلم‌سازی پیشرفت کنم، اما فضای کار به شکلی است که انرژی و دوندگی زیادی را می‌طلبد، به ویژه در دو سال اخیر که در حق فیلم کوتاه اجحاف زیادی شده است.

او دراین‌باره توضیح داد: حدود دو سال است که طرحی را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داده‌ام تا بررسی کنند، اما آن‌ها هنوز شورایی را هم برای بررسی این طرح تشکیل نداده‌اند، البته کارکنان مرکز را در این موضوع مقصر نمی‌دانم بلکه این سیاست‌های غلط است که باعث شده فیلم‌سازان کوتاه در چنین شرایطی به سر ببرند.

این فیلم‌ساز جوان خاطرنشان کرد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از ساخت فیلم‌های بلند حمایت می‌کند، در حالی که این مرکز مختص فیلم‌های بلند نیست و شاید اگر اصلا عنوان این مرکز(سینمای مستند و تجربی) برداشته شود، تکلیف ما فیلم‌سازان کوتاه هم مشخص شود.

کرمی تاکید کرد: طرحی که دارم به سینمای دفاع مقدس مربوط می‌شود و هیچ مغایرتی هم با ارزش‌ها ندارد، اما برخلاف ادعاهایی که صورت می‌گیرد هنوز برای ساخت آن به نتیجه نرسیده‌ام.

او در پاسخ به اینکه آیا با توجه به شرایطی جسمی که برایش پیش آمده حمایت خاصی از طرف ارگان‌های مربوط به سینماصورت گرفته است یا خیر؟گفت:‌ هیچ‌گاه دوست ندارم شرایطم را دستاویزی برای فیلم‌سازی قرار دهم چون سینما برای من هدف نیست بلکه وسیله است. با این حال هیچ صحبتی در این رابطه (حمایت) مطرح نشده اما خودم یکی دوبار به ارگان‌هایی که بانی فرهنگ این مملکت هستند، برای ساخت فیلمم مراجعه کردم ولی نتیجه‌ای نگرفتم.

این هنرمند در ادامه با ابراز گلایه از سیاست‌های موجود به ویژه در عرصه فیلمسازی کوتاه، بیان کرد: اگر می‌خواهیم پیشرفت سال‌های قبل ادامه پیدا کند باید در سیاست‌گذاری‌هایی که اکنون وجود دارد، تجدید نظر شود.

کرمی در پایان با اشاره به وضعیت جسمانی خودش به ایسنا گفت: اگرچه حدود دو سال قبل پروتز مصنوعی برای دستم کار گذاشته شده است، اما به هرحال کارایی دست طبیعی را برایم ندارد با این حال در تمام این مدت تلاش کرده‌ام روش خودم را در زندگی پیدا کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha