• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92061307781
  • خبرنگار : 71133

متولی قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی هنری کیست؟

متولی قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی هنری کیست؟

دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و هنری گفت:‌ متاسفانه محصولات فرهنگی و هنری شامل فیلم، موسیقی، بازی و نرم‌افزار متولی برای قیمت‌گذاری ندارد.

دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و هنری گفت:‌ متاسفانه محصولات فرهنگی و هنری شامل فیلم، موسیقی، بازی و نرم‌افزار متولی برای قیمت‌گذاری ندارد.

سعید جابری انصاری در گفت‌و‌گویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با طرح این پرسش که متولی قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی کیست؟ اظهار کرد: با توجه به ارزیابی که در یک سال و نیم گذشته داشتیم و رصدی که در بازار کردیم به صورت متناوب محصولات هر حوزه را بررسی کردیم و دیدیم متاسفانه مجموعه خاصی متولی قیمت‌گذاری نیست.

وی ادامه داد: به اعتقاد من خود وزارت ارشاد باید آیتم‌هایی را مشخص کند و براساس آن قیمت محصولات را تعیین کند تا وقتی این محصول در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، حقوق حمایت از مصرف‌کنندگان بیشتر خود را نشان دهد.

جابری انصاری افزود: ما در ستاد ویژگی‌های ظاهری، اورجینال بودن، یکی بودن محتوا با موارد درج شده و منطبق بودن محصول را با مجوز اخذ شده بررسی می‌کنیم. اما در بسیاری ازموارد شاهد هستیم قیمت محصول هیچ تناسبی با کیفیت آن ندارد و نظارتی هم روی آن نمی‌شود.

دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی با ذکر مثالی گفت: اخیرا شاهد جعبه‌هایی حاوی دی‌وی‌دی با قیمت 13هزار و 900 تومان هستیم که در آن آموزش‌های مهارتی داده می‌شود که همان محصول پیش از آن در بسته‌بندی مخصوص دی وی دی به قیمت دو هزار و 500 تومان عرضه شده است و بدون کوچکترین تفاوتی تنها به صرف بزرگ شدن جعبه‌اش شاهد افزایش چند برابری آن هستیم.

جابری انصاری با تأکید بر اینکه باید فضایی ایجاد شود تا مشخص کنیم آثار به چه قیمتی عرضه شود، ادامه داد: در حوزه فیلم هم شاهد این موضوع هستیم و می‌بینیم یک فیلمی یک شبه با سه هزار و 500 تومان در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود. البته من مخالف افزایش قیمت نیستم و از محدودیت‌هایی که در تولید لوح فشرده وجود دارد و فشارهایی که در اثر تحریم در تأمین مواد اولیه آن وارد شده است، مطلع هستم اما افزایش قیمت باید همراه با قاعده و متناسبت با کیفیت باشد.

جابری انصاری بار دیگر تأکید کرد: جایی باید قیمت‌ها را کارشناسی کند تا مدافع حقوق مردم باشند. بهتر است معاونت‌های وزارت ارشاد که مجوز تولید محصول را می‌دهند با توجه به شناختی که از آن محصول دارند خود قیمت آن را تعیین کنند تا شاهد ثباتی در این حوزه باشیم. در غیر این صورت شاهد سوءاستفاده‌هایی خواهیم بود.

وی تأثیرگذاری محصولات فرهنگی را به مراتب بالاتر از محصول حساسی مانند شیر دانست و گفت: در حالی که می‌بینیم روی توزیع شیر نظارت زیادی وجود دارد اما نظارت روی محصولات فرهنگی بسیار کم‌تر است.

جابری انصاری با بیان اینکه در بازار فعلی هر کسی هر کاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد، ادامه داد:‌ خود من در حوزه نرم‌افزار با رئیس اتحادیه‌اش صحبت کردم که دغدغه‌ی آن‌ها هم همین بوده است که باید به اجماع برسیم و جمع‌بندی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: مردم حقوقی دارند که باید آن را حفظ کرد تا جلوی سوءاستفاده کردن‌ها گرفته شود.

تفاوت قیمت در یک محصول مشابه

سعید جابری انصاری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha