• شنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92051910262
  • خبرنگار : 80001

پیر شدن کشاورزان، تهدید خاموش بخش کشاورزی

کاهش رغبت به کشاورزی به دلیل اقتصادی نبودن

کاهش رغبت به کشاورزی به دلیل اقتصادی نبودن

یک کارشناس کشاورزی گفت: میل به کشاورزی به دلیل سودآور نبودن این بخش در جوانان روستایی به شدت پایین آمده است که توسعه مکانیزاسیون و ایجاد امکانات تفریحی، ورزشی و ... برای بالا بردن انگیزه جوانان روستایی برای ورود به بخش کشاورزی ضروریست.

یک کارشناس کشاورزی گفت: میل به کشاورزی به دلیل سودآور نبودن این بخش در جوانان روستایی به شدت پایین آمده است که توسعه مکانیزاسیون و ایجاد امکانات تفریحی، ورزشی و ... برای بالا بردن انگیزه جوانان روستایی برای ورود به بخش کشاورزی ضروریست.

بهمن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: بخش اعظمی از جوانان روستایی تحصیل کرده شده‌اند اما کمتر برنامه‌ای برای استفاده از این نیروها برای کشاورزی صورت گرفته است.

وی افزود: به طور طبیعی در سیستم آموزشی این ذهنیت وجود دارد که کسی که مدرکش را می‌گیرد نباید خارج از سیستم اداری وارد کار شود و بالتبع این موضوع در ذهن جوانان روستایی هم وجود دارد.

نماینده مجلس در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نبود امکانات آموزشی، تفریحی، ورزشی، فرهنگی و ... در روستاها از عوامل مهاجرت جوانان به شهرها شده است، گفت: میل به کشاورزی به دلیل سودآور نبودن این بخش در جوانان روستایی به شدت پایین آمده است.

محمدی افزود: کشاورزی تا اقتصادی و سودآور نشود نمی‌توان به ماندن جوانان در روستاها امیدوار بود و اکنون هم کشاورزی سودآور نیست و زحمتش هم زیاد است که باعث شده جوانان روستایی رغبتی به این بخش نشان ندهند.

وی توجه به روستاها به عنوان مرکز تولید کشاورزی را از ضروریات دانست و گفت: پیاده شدن طرح هادی در بعضی از روستاها اقدام خوبی بود و باعث شد که در بعضی از روستاها مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها صورت گیرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب کشاورزی سودآور بود، یادآور شد: در آن زمان بعضی از پزشکان هندی و پاکستانی که در روستاها کار می‌کردند به امر کشاورزی هم می پرداختند چون کشاورزی در آن زمان سودآور بود اما الان بهره‌وری این بخش پایین آمده است؛ بنابراین انگیزه‌ای برای جوانان روستایی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که کشاورزی دهقانی دیگر مقرون به صرفه نیست به ضرورت توسعه مکانیزاسیون و ایجاد امکانات تفریحی، ورزشی و ... برای بالا بردن انگیزه جوانان روستایی تاکید کرد.

محمدی دلیل مهاجرت جوانان روستایی به شهرها در قالب مجموعه‌ای عنوان کرد که باید به تاثیر هر کدام از این‌ها پرداخت و در جهت کاهش آن‌ برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha