• سه‌شنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92051508472
  • خبرنگار : 80001

پیر شدن کشاورزان، تهدید خاموش بخش کشاورزی

با ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها جوانان را به کشاورزی برگردانیم

با ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها جوانان را به کشاورزی برگردانیم

دولت جدید با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای محصولات کشاورزی مشکل اشتغال و تامین درآمد روستاییان را برطرف کند تا هم امنیت غذایی کشور تامین شود و هم نسل جوان انگیزه ورود به بخش کشاورزی را پیدا کنند.

دولت جدید با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای محصولات کشاورزی مشکل اشتغال و تامین درآمد روستاییان را برطرف کند تا هم امنیت غذایی کشور تامین شود و هم نسل جوان انگیزه ورود به بخش کشاورزی را پیدا کنند.

کریم سلیمانی - رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید با اصلاح مدیریتی ساختار کشاورزی از بالا به پایین، تدبیر را به شکل واقعی کلمه پیاده کند و با استفاده از نظرات فرهیختگان دانشگاهی در توسعه محیط زیست و منابع طبیعی امید را به این بخش بازگرداند.

وی ادامه داد: دولت باید به سمت و سویی برود که در برنامه‌ریزی کلان خود از حالت سنتی به صنعتی حرکت کند که این امر با یک برنامه‌ریزی طولانی مدت محقق می‌شود.

سلیمانی به ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی اشاره و اظهار کرد: صنایع تبدیلی به ایجاد اشتغال در روستاها، امنیت و بهداشت مواد غذایی کشور کمک می‌کنند. همچنین حذف هزینه‌های تولید، کارگری، اتلاف زمان و ... از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس کشاورزی، لزوم نظام‌مند شدن ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها به کشاورزان را از دیگر موضوعات مورد توجه دولت آینده دانست و افزود: وام‌هایی که هم‌اکنون در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد یا سودش آن‌قدر بالاست یا پروسه‌ دریافت آن‌ به اندازه‌ای سخت است که کشاورزان قید آن را می‌زنند.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله اقداماتی است که دولت آینده باید به آن توجه کند. کشاورزان در حال حاضر بسیاری از محصولات خود را به دلیل نبود خرید تضمینی با قیمتی بسیار پایین به واسطه‌ها می‌فروشند.

سلیمانی با اشاره به فروش زمین‌های کشاورزی یا تغییر کاربری آنها افزود: بسیاری از روستاهای خوب و پرمحصول شمال کشور به بخش‌های توریستی و تفریحی برای آخر هفته پایتخت‌نشینان تبدیل شده‌ که این مساله الگویی بد برای روستاهای شمال شده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که کریدور ارتباطی در حال تخریب منابع، جنگل‌ها و بیلان آبی کشور است، گفت: هدررفت خاک‌های حاصلخیز، طغیان رودخانه‌ها و تخریب زمین‌های پایین دست از مشکلات مضاعف بخش کشاورزی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha