• دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92051407500
  • خبرنگار : 80001

تهدید خاموش بخش کشاورزی

برنامه‌ای برای تربیت کشاورزان فردا نداریم

برنامه‌ای برای تربیت کشاورزان فردا نداریم

یک کارشناس کشاورزی ایجاد یک تشکل مرکزی و اتاق فکر در وزارت جهاد کشاورزی را برای تربیت کشاورزان آینده ایران پیشنهاد داد.

یک کارشناس کشاورزی ایجاد یک تشکل مرکزی و اتاق فکر در وزارت جهاد کشاورزی را برای تربیت کشاورزان آینده ایران پیشنهاد داد.

اسماعیل شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: به طور کلی در کشور برنامه ویژه‌ای برای آموزش و پرورش کشاورزان فردا نداریم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی بسیاری از کشورها برای تربیت نیروهای فعال در عرصه تولیدات کشاورزی افزود: این کشورها برنامه‌ای در آموزش و پرورش برای آماده کردن کودکان به منظور ورود به عرصه تولید محصولات کشاورزی در نظر گرفته‌اند.

این کارشناس کشاورزی به مدرنیزه کردن کشاورزی اشاره و تاکید کرد: امروزه کمتر جوان کشاورزی دیده می‌شود که بخواهد راه و رسم پدرش را در پیش بگیرد. جوان امروزی دیگر با داس کار نمی‌کند زیرا می‌داند ماشین‌هایی وجود دارد که این کارها را به راحتی انجام می‌دهد لذا آنها دوست دارند در پذیرش راهکارهای جدید پیش‌قدم باشند و راغب هستند که با امکانات روز به کشاورزی بپردازند.

شهبازی با بیان اینکه وظیفه دولت این است که جوانان روستایی را با راه و روش‌های جدید کشاورزی آشنا کنند، گفت: دولت باید امکانات و تسهیلات لازم را برای ترغیب جوانان به کشاورزی در اختیار آنها قرار دهد در غیر این صورت مسلما آنها به کشاورزی تمایلی نشان نخواهند داد و به شهرها مهاجرت می‌کنند.

وی اظهار کرد: وقتی جوانان روستایی می‌بینند در شهر امکانات بهتری برایشان فراهم است و درآمدشان با روستا قابل مقایسه نیست قطعا به شهر مهاجرت می‌کنند.

این کارشناس کشاورزی یکی از برنامه‌های مهم آینده وزارت جهاد کشاورزی را برنامه‌ای جهت آماده‌سازی کشاورزان آینده دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید امکانات، تسهیلات و استفاده از فناوری‌های نوین را به جوانان روستایی آموزش دهند و به تدریج وسایل و امکانات را برایشان فراهم کنند.

شهبازی ادامه داد: البته جوانانی هم هستند که مایلند به شغل کشاورزی بپردازند اما زمین و آب در اختیار ندارند که دولت می‌تواند زمین‌های جدید کشاورزی که تحت کشت قرار می‌دهد به این افراد اختصاص دهد.

وی با اشاره به لزوم توجه به بحث مدیریت مزرعه گفت: مدیریت مزرعه باید جدی گرفته شود. هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی از نبود مدیر مزرعه در رنج هستند که آموزش جوانان برای این موضوع هم الزامی است.

این کارشناس کشاورزی با بیان این که جوانان روستایی می‌توانند در بازاررسانی و بازاریابی محصولات کشاورزی وارد شوند، افزود: چرا باید کسانی از بیرون روستاها کار واسطه‌گری محصولات کشاورزی را بر عهده بگیرند درصورتیکه می‌توان با احداث واحدهایی در خود روستاها در قالب تعاونی های محلی، به آماده سازی محصولات و بازاررسانی و فروش پرداخته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha