• شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92051206150
  • خبرنگار : 80001

تهدید خاموش بخش کشاورزی

روستاها از حالت تولید به مکان‌های تفریحی تبدیل شده‌اند

روستاها از حالت تولید به مکان‌های تفریحی تبدیل شده‌اند

یک کارشناس کشاورزی گفت: رها کردن شغل کشاورزی روستاها را به مکان‌های توریستی و تفریحی برای شهرنشینان تبدیل کرده است که ضروریست یک انقلاب صنعتی در روند تولید صورت گیرد و با مکانیزه کردن کشاورزی برای نسل‌های جوان رغبت و درآمدزایی ایجاد شود.

یک کارشناس کشاورزی گفت: رها کردن شغل کشاورزی روستاها را به مکان‌های توریستی و تفریحی برای شهرنشینان تبدیل کرده است که ضروریست یک انقلاب صنعتی در روند تولید صورت گیرد و با مکانیزه کردن کشاورزی برای نسل‌های جوان رغبت و درآمدزایی ایجاد شود.

کریم سلیمانی - رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: کشاورزی سنتی از جمله دلایل ترغیب نشدن جوانان روستایی به این حرفه است. فرزندان روستایی با دیدن سختی‌های زندگی خانواده‌ خود و نیز اختلاف شاخص‌های معیشت آنان با خانواده‌های شهری دیگر حاضر به ادامه شغل پدران خود نیستند و با مهاجرت به شهرها به حقوق ناچیز کارمندی بسنده می‌کنند.

وی با بیان این‌که جوانان امروز توان و انگیزه نسل‌های گذشته را ندارند، افزود: یک جوان روستایی دیگر نمی‌خواهد پاهایش را بالا بزند و وارد شالیزار شود یا گندم درو کند تا در نهایت یک میلیون عایدی سالانه به دست آورد.

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: باید یک انقلاب صنعتی در روند تولید محصول از شخم، کاشت، داشت و برداشت ایجاد شود و با مکانیزه کردن کشاورزی، برای نسل‌های جوان روستایی رغبت و درآمدزایی ایجاد شود.

وی فقدان امکانات رفاهی، خدماتی، نبود مراکز درمانی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، فقدان جاده‌های ارتباطی، فقدان ارتباطات رسانه‌ای و ... را از دیگر مواردی دانست که عرصه را بر جوانان روستایی تنگ کرده و باعث می‌شود آنها مهاجرت را بهترین روش ببینند.

سلیمانی بحث خرده‌مالکی را از جمله عوامل بالا رفتن هزینه‌های تولید و متعاقب آن مهاجرت به روستاها عنوان و اظهار کرد: بعضا در یک هکتار زمین 10 خرده مالک وجود دارد که هرکدام 10 سلیقه متفاوت دارند و نبود مدیریت یکپارچه منجر به کاهش عملکرد در هکتار شده است.

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب بسیاری از روستاها صاحب برق، آب، گاز و شده‌اند که اگر مقداری به دیگر امکانات رفاهی توجه شود، گام بلندی در حفظ روستایان و جلوگیری از مهاجرت آنان برداشته خواهد شد.

وی توجه به مسائل رفاهی در روستاها را از ضروریاتی دانست که در صورت انجام آن شاید باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شود.

سلیمانی گفت: نبود بیمه کامل محصولات و عدم پوشش کامل بیمه برای خود کشاروزان منجر شده تا با یک تلنگر تولید را رها کنند و روستاها هر روز تخلیه و به مکان‌های توریستی و تفریحی، به صورت پاره وقت و خوش‌نشینی تبدیل شوند.

این کارشناس کشاورزی افزود: کشور ما هرچند در معرض حوادث غیرمترقبه و خشکسالی و ... در بعضی دوره‌ها با کمبود برخی محصولات غذایی مواجه شده اما در حال حاضر به جایی رسیده که می‌تواند از این حیث از خود دفاع کند.

وی با اشاره به سیر تحولات تاریخی روستاهای کشور یادآور شد: روستاها در دوره قاجار و پیشتر از بخش‌های حیاتی و مولد بودند که تامین غذای کشور را بر عهده داشتند اما با شروع سلطنت پهلوی اول و دوم با یک دیدگاه کاذب مدرنیته، روستاها به تدریج از حالت مولد و تولید محصولات غذایی، خارج شدند تا جایی که بسیاری از اقلام غذایی مورد نیاز روستاییان از طریق شهرها تامین می‌شد و در واقع صدور محصولات غذایی، حالتی معکوس به خود گرفت.

سلیمانی افزود: این حالت تا جایی پیش رفت که روستاییان برای تامین معاش خود به شهرها مهاجرت کردند.

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی، حضرت امام (ره) فرمودند باید یک انقلاب کشاورزی رخ دهد. فرامین ایشان به سمت حمایت از روستاها و قشر مستضعف بود که در پی آن روستاها به یک حالت نیمه پایداری و نیمه ثبات رسیدند.

وی ادامه داد: بعد از جنگ نیز با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، به سمت تولید محصولات استراتژیک پیش رفتیم تا این‌که در تولید برخی محصولات از جمله گندم به خودکفایی رسیدیم.

سلیمانی با اشاره به رشد فزاینده جمعیت به ویژه در دهه 60 و لزوم تامین غذایی افراد جامعه گفت: پس از آن به یک حالت پایداری در تولید گندم، برنج، دانه‌های نباتی و روغنی دست پیدا کردیم اما در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌ها به سمتی که نباید پیش رفت تا جایی که بسیاری از روستاها خالی از سکنه شد و بسیاری دیگر نیز در حال تخلیه شدن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha