در بیانیه پایانی نهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت عنوان شد: از رییسجمهور منتخب مردم، درخواست میکنیم که خدمتگزاران مهدوییاور و انقلابی بار دیگری در حرکتی همافزا آمادگیهای زمینهسازی را همچون همیشه پراجماع و پرموفقیت به پیش برند.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شب گذشته در مراسم اختتامیه همایش مهدویت، حجتالاسلام پورسیدآقایی، دبیر نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت بیانیه پایانی این همایش را قرائت کرد.
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
«سلام بر همه حجج الهی، حضرت آدم، نوح، ابراهیم، موسی، مسیح و محمد. سلام بر جانشینان انبیای الهی و 12 جانشین معصوم خاتم و سلام بر حجت زمان و امام دوران و تنها کشتی امن و نجات الهی برای انسان معاصر در دریای امواج سهمگین فتنههای کور، سلام بر تنها چراغ باقیمانده هدایت الهی در ظلمتکده الهی، سلام بر آخرین ذخیره الهی در دنیای پر تزاحم و درگیریهای طاقت فرسا، سلام بر عالم بلند و رهبر فراتاریخی بشر در عصر تاریکیها و سیاهیها، سلام بر رمز و راز رشد و شکوفایی شیعه در طول تاریخ و گرههای کور و پیچهای سخت آن.
در تربیت زمینه ساز ظهور مهمترین مسئله ترسیم و تببین جایگاه امام در طرح تربیتی اسلام و مبانی و اهداف این تربیت و تدوین راهبردها و راهکارهای دستیابی به آن است، دست اندرکاران همایش در نهمین همایش دکترین مهدویت، به این نتیجه رسیدند که پس از چندین سال طرح مباحث بنیادین و نظری در مباحث مهدویت باید به دنبال راهبردی نوین و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت بود، از این رو در این همایش کوشش شد تا با طرح مسئله تربیت مهدوی، مباحث نظری به عرصه عملی کشانده شود و با تدوین راهکارها و راهبردها، الگوهای تربیت مورد گفتوگو قرار گیرد.
در این راستا شاید هنوز در ابتدای راه باشیم زیرا تدوین راهبردها فرایندی دشوار و پیچیده و نیازمند کوشش جمعی مستمر اندیشمندان و پژوهشگران است، اما این همایش شاید بتواند آغازی بر این راه باشد و ذهن عدهای از اندیشمندان را به خود جمع کند تا به دنبال طرح الگوهایی اخلاقی و تربیتی باشیم که در آن فکر، احساس، عواطف و رفتار مسلمانان مبتنی بر باور مساله مهدویت باشد به طوری که مسلمانان و دین داران بتوانند در عصر ما که دوره غیبت است راهکارهایی را بیابند که در آنها اعتقاد به مهدویت محوریت داشته باشد.
چند پیشنهاد: توجه به اندیشههای پنهان مانده مهدویت و تاثیر آن بر تربیت مهدوی، عملی کردن مباحث دکترین مهدویت بر مباحث کاربردی، گردآوری اندیشمندان جهان و منجی باوران، مهدوی پژوهان و گفتوگو درباره کارکرد مهدویت در عرصه تربیت دینی.
حوزهها و مراکز علمی و دانشگاهی به تببین بیشتر این آموزه بالنده کلیدی پرداخته و رویکردهای کلامی، حدیثی، تاریخی، سیاسی، تربیتی و اخلاق و راهبردی آن را مورد واکاوی قرار دهند و همچنان که در حوزههای علمیه سطح سه و سطح چهار یعنی کارشناسی ارشد و دکترا این رشته تاسیس شده است. در مقاطع عالی و مراکز دانشگاهی هم این چنین شود.
انتظار آن است که سازمان و نهادهای فرهنگی و تربیتی مجالی را فراهم سازند که پژوهشگران برگزیده که توانستند راهبردهای واقعی و محیط پایه را در تحقیقات خود به دست آورند و در معرض بهره برداری از نخبگان قرار داده و زمینههای آن را فراهم سازند، سازمانهای مسئول در تربیت نقش مربیان در سطوح مختلف جامعه زمینه مناسبی را برای افزایش سطح مهارتهای تربیتی و اجتماعی در مادران و خانوادههای جوان اسلامی فراهم آورده و دست اندرکاران قوای مقننه و مجریه به نقش و جایگاه تربیت دینی و مهدوی در خانوادههای مسلمان فراهم و مهارتهای بروز شده را تامین کنند.
از دستگاههای مسئول در فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم که الگوی مرجع تربیتی در جامعه را به مثابه الگوی برگزیده در شاخصهای برجسته ساز مشخص کرده و ماموریت سازمان مربوطه در این گزنیش را مکلف کنند تا چهرههای ماندگار و قابل رجوع به جامعه معرفی شود.
با قدردانی و تکریم حضور جامعه مهدوی در آفرینش حماسه سیاسی 24 خرداد در لبیک به امام خامنهای، از رییسجمهور منتخب مردم، درخواست میکنیم که خدمتگزاران مهدوی یاور و انقلابی بار دیگری در حرکتی هم افزا آمادگیهای زمینه سازی را همچون همیشه پر اجماع و پر موفقیت به پیش برند.»
حجتالاسلام پورسیدآقایی همچنین موضوع دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت را «اخلاق زمینهساز، راهبردها و راهکارها» که به تصویب رسیده، اعلام کرد.
انتهای پیام
نظرات