جمال شورجه گفت: تشکیل شورای عالی سینما و توجه این شورا به مسائل کلان در حوزه سینما و همچنین تشکیل سازمان سینمایی کشور از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در دوره مدیریت جواد شمقدری است.
این کارگردان و تهیهکننده در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مهمترین اقدام جواد شمقدری در دوران مدیریتش در وزارت ارشاد بیان کرد: فکر میکنم تشکیل شورای عالی سینما به ریاست رییسجمهور به عنوان شخص اول کشور و وزیر ارشاد بهعنوان معاون ایشان یکی از مهمترین اقداماتی است که آقای شمقدری در دوران فعالیتشان انجام دادند.
وی ادامه داد: تشکیل این شورا حرکتی بزرگ و قابل توجه بود که امیدوارم در دوره بعد هر عزیزی که به عنوان رییسجمهور انتخاب شد آن را ادامه دهد، چرا که سینمای ایران به چنین شورایی برای رسیدگی به امور زیر ساختی و کلان نیاز دارد و میتواند کاربرد زیادی برای آن داشته باشد چرا که مصوباتش در حکم مصوبات هیات دولت است.
شورجه افزود: به نظرم از تشکیل سازمان سینمایی میتوان بهعنوان یکی دیگر از قدمهای مهم آقای شمقدری نام برد که حوزه سینما را از سطح یک معاونت وزارتخانه به سطح یک سازمان مستقل با بودجه و امکانات بیشتر ارتقا دادند. البته قابلیتهای این چارت جدید به دلیل مشکلات اقتصادی به نتیجه کامل نرسید و امیدواریم که دولت بعدی از این سازمان حفاظت و حراست کند چرا که میتواند جایگاه سینما را ارتقا بخشد.
عضو شورای عالی سینما تنوع موضوعی در فیلمها و تنوع فیلمسازان را یکی دیگر از شاخصههای مهم دوران مدیریت چهار ساله شمقدری دانست و گفت: در این مدت افراد با سنین متفاوت در حوزه سینما حضور پیدا کردند و همچنین به موضوعات مختلفی در سینمای ایران توجه شد و میبینیم که اکنون رنگآمیزی سبد سینما الوان است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: شاید این موضوع بهسلیقه من خیلی خوش نیاید، چون دوست دارم بخش عمده سینمای ما هدفمند، دینی و سازندهی اجتماع باشد؛ اما واقعیت این است که این تنوع میتواند بسیار مهم باشد.
تهیهکننده «نفوذی» حل شدن مشکل مالیاتی سینماگران، مشخصشدن وضعیت بیمه آنها و همچنین اقدامات انجام گرفته در حوزه رفاهی را نیز از دیگر اقدامات مهم جواد شمقدری در این دوره دانست.
کارگردان «33 روز» سپس با اشاره به کارهایی که باید در دوره آتی در سازمان سینمایی انجام شود بیان کرد: متاسفانه سینمای ما با توجه به ظرفیتها و قابلیتهایش از مشکل زیرساختی رنج میبرد. ما اکنون با توجه به حجم فیلمسازان و همچنین تعداد فیلمهایی که در یک سال ساخته میشود تعداد سالن سینمایی بسیار کمی داریم. اکنون 90 فیلم در یک سال در کشور تولید میشود و ما تنها 200 یا 300 سالن سینمایی مناسب داریم که بتوان این فیلمها را در آن به نمایش گذاشت اما در کشور همسایهمان ترکیه که کیفیت سینمایش قابل مقایسه با ما نیست، 1800 سالن سینمایی وجود دارد.
وی ادامه داد: فکر میکنم یکی از اقدامات مهم برای دورههای آتی نمایش فیلمهایمان در کشورهای مختلف از طرق مختلف است؛ به عنوان مثال میتوان این امکان را از طریق رایزنیهای سطح بالا، اجاره سالنهای سینمایی در کشورهای مختلف و همچنین سالنسازی در دیگر کشورها دنبال کرد.
شورجه از دیگر اقدامات مهمی که باید در دوره بعدی سازمان سینمایی انجام شود، به طراحی استراتژی جامع اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما هنوز به یک استراتژی جامع سینمایی نرسیدهایم. حداقل کاری که در این استراتژی باید انجام شود این است که اول هر سال مشخص باشد که میخواهیم چه تعداد فیلم تولید کنیم تا بتوانیم حوزههای مختلف آن را تعریف کرده و مهمتر از همه، برای اکرانش ظرفیت ایجاد کنیم. در این صورت میتوانیم برنامه میان مدت و بلند مدت در حوزه تولید و اکران داشته باشیم.
عضو شورای مرکزی جامع صنفی تهیه کنندگان در پایان این گفتوگو تاکید کرد: بهنظرم سینمای ایران به یک اتفاق فکر نیاز دارد که بتواند مانیفست سینمای ما و همچنین برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت را تعریف کند تا برنامهریزیها براساس آن اطلاعات و نیاز جامعه انجام شود. البته این نکته را باید تاکید کنم که برنامهریزی نیاز به بودجه مناسب برای اجرایش دارد و بدون بودجه همه برنامهها روی زمین خواهد ماند.
انتهای پیام
نظرات