به گفتهی امیر محمد دهستانی اکران و فروش اثری همچون «تهران 1500»، آرزوی چند سالهی انیماتورهای ایرانی بود ولی ادامهی این روند به حضور فیلمسازان و عوامل حرفهای و داستان خوب منوط است.
این انیماتور در گفتوگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی وضعیت تولید انیمیشن در ایران با اشاره به اکران «تهران 1500» گفت: سالهای سال بود که انیماتورهای ایرانی حتی پیش از انقلاب در پی این بودند که انیمیشن ایران را به این شکل که بتواند گیشه را فتح کند به ثمر برسانند و بعد هم آن را در عرصههای جهانی عرضه کنند.
او با بیان اینکه در «تهران1500» گروهی به رهبری بهرام عظیمی موفق به انجام این کار شدند و آرزوی جمعی از هنرمندان را به نتیجه رساندند، افزود: در 20-15 سال اخیر که دوران شکوفایی انیمیشن حرفهای در ایران بوده، سنی وارد کار شدند که اثبات کردند میشود این هنر را به شکل مستمر ادامه داد.اوج این حضور هم «تهران 1500» بود که با بودجه، عوامل و تبلیغات حرفهای ساخته و اکران شد.
دهستانی ادامه داد: با این حال ادامهی این روند اهمیت ویژهای دارد چون فروش و استقبالی که از «تهران 1500» شد، این فکر را به وجود آورد که انیمیشن برخلاف اینکه تاکنون بیشتر مصرف کننده بود، الان میتواند پول درآورد و سرمایه تولید کند. بر این اساس قدم بعدی این است که تهیهکنندگان خصوصی و دولتی بیشتر جذب این هنر شوند. ضمن اینکه باید از فیلمسازان حرفهای همراه با داستان و تکنیک و سرمایهی خوب استفاده شود در غیر اینصورت با شکست روبرو خواهیم شد.
این مدرس دانشگاه گفت: تاکنون چند انیمیشن سینمایی تولید شده ولی هیچ کدام ویژگیهای واقعی یک انیمیشن سینمایی را ندارند و ممکن است حتی به وجههای که «تهران 1500» کسب کرده هم لطمه وارد کنند.
او در ادامه خاطرنشان کرد: در جشنواره اخیر پویانمایی تهران بیشتر آثاری که جایزه گرفتند به دانشجویان یا فارغالتحصیلان مربوط بودند و گرچه از جهتی مایهی خوشحالی است اما از جهت دیگری هم خوشحال کننده نیست چون نشان میدهد حرفهایهای انیمیشن خود را کنار کشیدهاند به همین دلیل باید به سطح پائینتری از انیمیشن رضایت دهیم.
دهستانی گفت: یکی از متولیان اصلی در موضوع تولید و حمایت از انیمیشن مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی است که در گذشته فعالیت بیشتری داشت ولی الان به دلیل اینکه بودجه ندارند یا اهدافشان تغییر کرده است، میبینیم که تولیدات در این حوزه کم شده و بیشتر افراد با بودجهای شخصی کار میکنند.
او با بیان اینکه این وضعیت خیلی خوب نیست، توضیح داد: ما در زمینه سریالسازی و آثار سینمای در بخش انیمیشن وجههای نداریم و بیشترین اعتباری را که در دنیا کسب کردهایم از طریق انیمیشن کوتاه بوده است. هم چنین انیمیشن کوتاه بخش پیشرو در این هنر است و در اینجاست که میتوان تکنیکها را آزمود و بعد امکان استفادهاش را در سینما و تلویزیون فراهم کرد.
دهستانی تاکید کرد: متولیان مرکز گسترش کوتاهی میکنند و در این بخش کاملا غفلت صورت میگیرد،در حالیکه در این روزها خیلی از انیمیشن سازان خوب جذب تلویزیون شدهاند و چون در آنجا هم بودجهی کافی وجود ندارد با افت کیفیت مواجهیم.
انتهای پیام
نظرات