• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92021610580

یک انیماتور:

ضعف انیمیشن‌های ایرانی فقط فیلمنامه است

ضعف انیمیشن‌های ایرانی فقط فیلمنامه است

یک کارگردان انیمیشن درباره‌ی چگونگی تاثیر انیمیشن بر مخاطب بزرگسال بیان کرد: به واسطه‌ی تدوین فیلمنامه‌های جذاب برای قشر بزرگسال، می‌توان مخاطب بزرگسال را هم تحت تاثیر قرار داد.

یک کارگردان انیمیشن درباره‌ی چگونگی تاثیر انیمیشن بر مخاطب بزرگسال بیان کرد: به واسطه‌ی تدوین فیلمنامه‌های جذاب برای قشر بزرگسال، می‌توان مخاطب بزرگسال را هم تحت تاثیر قرار داد.

حسین نظرپور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: همان‌طور که صنعت فیلم، گروه گسترده‌ای از محدوده‌های سنی مخاطب دارد، انیمیشن هم این محدوده سنی را دارد و با تدوین فیلمنامه جذاب می‌توان بزرگسالان را هم تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: در دنیا داستان انیمیشن‌های مطرحی چون «آپ» (up) به گونه‌ای است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان جذابیت دارد؛ ضعفی که در انیمیشن ایران وجود دارد فقط مربوط به فیلمنامه‌هاست.

این انیمیشن‌ساز خاطرنشان کرد: فیلمنامه‌نویس تخصصی انیمیشن کم داریم، نحوه‌ی نگارش فیلمنامه انیمیشن خاص است و در کشورهای دیگر تدریس این حرفه در دانشگاه‌ها نیز جداگانه و متفاوت است، اما در ایران فیلمنامه‌ها را در قالب فیلم‌های زنده می‌بینیم و هنگامی که فیلمنامه یک انیمیشن را در کنار فیلمنامه یک فیلم زنده می‌گذاریم، هیچ تفاوتی حس نمی‌کنیم.

نظرپور معتقد است: مساله فیلمنامه‌ها در آموزش‌ عالی می‌توانند حل شوند؛ مثلا در دانشکده هنر می‌توان نحوه نگارش صحیح را به دانشجویان این رشته آموزش داد.

وی درباره‌ی محدودیت‌های حوزه‌ی انیمیشن عنوان کرد: اگر به متخصصان این رشته بیشتر بها داده شود، می‌توان در حوزه‌ی انیمیشن ایران محدودیت نداشت.

این کارگردان ادامه داد: از نظر تکنیکی خیلی تقویت شده‌ایم اما از نظر کیفیت اینطور نیست و باید افرادی را که در کارگردانی حرفه‌یی‌تر هستند را بیشتر وارد پروژه‌ها کنند؛ بسیاری از شرکت‌هایی که انیمیشن می‌سازند از نظر تکنیکی فوق‌العاده‌اند ولی چون یک کارگردان سینمایی که دید هنری داشته باشد پشت آن کار نبوده است ضعیف دیده‌می شوند.

او افزود: برخی‌ها از یک اثر خارجی گرته‌برداری و یا کاملا کپی‌برداری می‌کنند که بخش‌هایی از آن‌ها ضعیف کارگردانی شده و این کاملا مشخص و واضح است.

نظرپور پیشنهاد داد: اگر یک کارگردان هنری به تیم یک پروژه اضافه شود هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و کیفیت کار را هم بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسین و محسن نظرپور کارگردانی سری اول مجموعه «بیشه‌ی مثل‌ها» را به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا برعهده داشته‌اند که اکنون سری دوم آن در 26 قسمت هفت قیقه‌ای در حال بازبینی فیلمنامه قرار دارد.

«بیشه مثل‌ها» با تکنیک کات‌اوت و نویسندگی مهناز یزدانی درباره‌ی ضرب‌المثل‌های فارسی و برای مخاطب خردسال و کودک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha