• شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92011703396
  • خبرنگار : 71219

فعال شبکه نمایش خانگی مطرح کردند:

مشکل شبکه‌ی نمایش خانگی جدی گرفته شود

 مشکل شبکه‌ی نمایش خانگی جدی گرفته شود

تعدادی از موسسه‌های توزیع کننده و فعال در حوزه‌ی شبکه نمایش خانگی، وضعیت پخش فیلم را در این شبکه ارزیابی کردند.

تعدادی از موسسه‌های توزیع کننده و فعال در حوزه‌ی شبکه نمایش خانگی، وضعیت پخش فیلم را در این شبکه ارزیابی کردند.

غلامرضا موسوی - مدیرعامل موسسه «فیلمسازان جوان»- در گفت‌و‌گویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از افت فروش 47 درصدی این موسسه در سال 91 نسبت به سال 90 خبر داد و گفت: شرایط اقتصادی باعث شده که متاسفانه استقبال از فیلم‌های شبکه نمایش خانگی در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کند، به طوری که شرایط اقتصادی، کم‌کم محصولات شبکه نمایش خانگی را از سبد خانواده حذف کرده است.

او اضافه کرد: سرقت و دزدی که در این حوزه وجود دارد مخصوصا اینکه فیلم‌ها پس از ارائه به شبکه، معمولا توسط شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پخش می‌شوند به روند عادی توزیع شبکه خانگی آسیب زده است.

هم‌چنین علی اکبر قاینی نجفی - مدیرعامل موسسه‌ی «هنرنمای پارسیان‌»- در این‌باره اظهار کرد: به دلیل وضعیت اقتصادی و فشاری که به سبد فرهنگی خانوارتحمیل شده‌، موضوعاتی مانند شبکه‌ی نمایش خانگی که جزو حوزه‌ی سرگرمی محسوب می‌شوند دچار آسیب‌هایی شده‌اند، براین اساس میزان فروش محصولات در این شبکه افزایش نداشته و بیشتر با افت فروش مواجه هستیم.

او با اشاره به اینکه موسسه «هنرنمای پارسیان» جزو معدود موسساتی است که هم ناشر است و هم توزیع کننده، ادامه داد:‌ تمام هزینه‌های تولید ما از نظر نیروی انسانی، خدمات،‌ چاپ‌، کاغذ‌ و موارد دیگر دوبرابر شده و از آن طرف تیراژ هم به شدت کاهش پیدا کرده است، در کنار این‌ها مسائل اقتصادی هم مزید بر علت شده‌اند تا با شرایط متفاوتی در بخش توزیع و فروش محصولات فرهنگی روبرو باشیم.

جواد معماری اردستانی - مدیرعامل موسسه «تصویر دنیای هنر‌»- هم وضع اقتصادی مردم، ‌فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای‌، فعالیت صدا وسیما و رشد شبکه‌ی قاچاق را از عوامل افت فروش شبکه‌ی خانگی دانست و گفت: در وضعیت اقتصادی فعلی شبکه‌ی نمایش خانگی از اولویت برخوردار نیست و هرچه وضع بدتر شود، این اولویت عقب‌تر می‌رود.

وی تصریح کرد: وضعیت فروش افت زیادی داشته به طوری که نسبت به سال 90، 20 درصد و نسبت به سال قبل از آن 50 درصد افت فروش داشته‌ایم.

معماری با تاکید بر اینکه کار جدید شبکه‌های ماهواره‌ای برای جذب مخاطب، سریال‌سازی و پخش مسابقات مفرح بوده، خاطرنشان کرد: ما در موسسه «تصویر دنیای هنر» دو برنامه به نام‌های «جنگ نوروز» ساختیم که قصد داشتیم آن را در طول سال تکرار کنیم و بعد مسابقه‌ی آن را هم راه بیاندازیم ولی این‌قدر در مسیرگرفتن مجوز ما را اذیت کردند که از ادامه‌ی ساخت آن منصرف شدیم و فقط در دوسال 90 و 89 «جنگ نوروز» را توزیع کردیم.

اما به نظر می‌رسد با وجود تمهیداتی مانند افزایش تعداد عناوین وکم کردن تیراژ، که برخی موسسات در نظر گرفته‌اند، شرایط بهبود آن‌چنانی نیافته است. در این میان حمایت نشدن، توسط رسانه‌ی مثل تلویزیون که فرصت خوبی برای تبلیغ این ‌گونه کارهای فرهنگی است، به عنوان یکی از دلایل عدم موفقیت و افت فروش در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود.

در این باره جواد معماری اردستانی تصریح کرد: رسانه‌ی ملی جایگاه خود را دارد و نباید شبکه‌ی نمایش خانگی را به چشم رقیب ببینید و وقتی چنین نگاهی به شبکه‌ی نمایش خانگی وجود داشته باشد، ما حذف می‌شویم.

او گفت: فیلم‌های سینمایی تنها راه درآمدشان شبکه‌ی نمایش خانگی نیست و اگر افتی در فروش داشته باشند نابود نشده‌اند اما سریال‌ها و محصولات شبکه نمایش خانگی وقتی تبلیغ نشوند نابود خواهند شد.

نجفی هم با اشاره به هزینه‌ بالای تبلیغات در تلویزیون بیان کرد:‌ تبلیغ در تلویزیون خیلی موثر است ولی متاسفانه ما خیلی از آن بهره مند نیستیم چون هزینه تبلیغات آن سنگین است. در تلویزیون به شدت این تصور وجود دارد که شبکه‌ی خانگی رقیب آن‌ها است. هرچند شاید این تفکر تا حدودی درست باشد به دلیل اینکه هر دو برای پرکردن اوقات فراغت مردم فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: با این حال اگر این نگاه را از یک منظر دیگر و به صورت کلان دنبال کنیم آن موقع به عنوان همکار تلقی می‌شویم که باید جلوی تهاجم فرهنگی کانال‌های ماهواره و نسخه‌های فیلم در پیاده روها را بگیریم.

این فعال شبکه نمایش خانگی یادآوری کرد: کسانی هستند که حتی آثار مجاز توزیع شده در موسسه‌ها‌ی فرهنگی را کپی می‌کنند و به نصف قیمت به فروش می‌رسانند که این موضوع باید از طریق مراجع ذیربط و ستاد صیانت از محصولات فرهنگی بررسی شود.

نجفی گفت: باید از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما فرهنگ سازی شود تا مردم از محصولاتی که با زحمت در موسسات فرهنگی- هنری تولید می‌شوند استفاده کنند و بین آثار این گونه موسسات با آنچه در گوشه‌ی خیابان عرضه می‌شود، تفاوت قائل باشند.

غلامرضا موسوی هم در این باره اظهار کرد: اساسا برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در حوزه سینما دیده نمی‌شود. درصورتی‌ که کافی‌ است با قاچاق و سرقت مبارزه‌ی درستی شود، مخصوصا در شهرستان‌ها که عملا سارقان و قاچاقچیان فیلم حاکم هستند و در حالی که توزیع در شهرستان‌ها به نسبت تهران باید دوبرابر باشد، در بسیاری از موارد، کمتر از یک سوم یا یک چهارم است. این نشان می‌دهد که در شهرستان‌ها کار اساسی برای مقابله با قاچاق انجام نشده است.

معماری هم خاطرنشان کرد: در موضوع قاچاق محصولات فرهنگی، ستاد صیانت از این محصولات در تهران عملکرد خیلی خوبی داشت ولی در شهرستان‌ها با توجه به بودجه‌ای که داشته موفق نبوده است چون قبلا سهم فروش شهرستان‌ها 70 درصد بود و الان 25 درصد شده است در واقع بیشترین مشتری ما در شهرستان‌ها بودند که ریزش کرده‌اند.

او هم‌چنین خطاب به مسئولین امر گفت: باید از مرحله‌ی شعار دادن عبور کنیم و به طور جدی به بحث فرهنگی توجه کنیم چون یقینا سینما سهم بسزایی در ساماندهی فرهنگ دارد و شبکه نمایش خانگی هم برای صنعت سینما می‌تواند تاثیرگذار باشد، به همین دلیل باید مشکل نمایش خانگی جدی گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha