• یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91122012842

«امیدوارم روزی برسد که ایده‌ها به خاطر خط قرمزها هدر نروند»

یک نویسنده: کمبود بودجه خشت اول فیلمنامه‌نویسی را کج می‌گذارد

یک نویسنده: کمبود بودجه خشت اول فیلمنامه‌نویسی را کج می‌گذارد

یک کارگردان و فیلمنامه‌نویس گفت: چهارچوب‌های صدا و سیما بیشتر دست ما را در نوشتن می‌بندد.

یک کارگردان و فیلمنامه‌نویس گفت: چهارچوب‌های صدا و سیما بیشتر دست ما را در نوشتن می‌بندد.

صادق پروین آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: فیلمنامه‌نویسان هنرمند هستند و یکی از ویژگی‌های هنرمندان این است که منعطف‌اند و خود را با شرایط وفق می‌دهند.

وی افزود: امیدوارم روزی برسد که شرایط هم خودش را با فیلمنامه‌نویس وفق دهد و ایده‌ها به خاطر محدودیت‌ها و خط قرمزها هدر نروند.

او درباره اینکه آیا ضعف کیفیتی یک کار به ضعف فیلمنامه‌ی آن برمی‌گردد به خبرنگار ایسنا گفت: همه افرادی که فیلمنامه می‌نویسند، سرشان پُر از ایده‌های مختلف است. اما آنچه که مهم است اینکه چقدر از این ایده‌ها را می‌توانند کار کنند؟ چقدر ما خط قرمز داریم؟ چقدر سیاست‌ها و محدودیت‌های شبکه‌های مختلف باعث می‌شود که ایده‌ها کار نشود؟

پروین آشتیانی خاطرنشان کرد: وقتی از میان 100 ایده 70 الی 80 موردشان به خاطر محدودیت‌ها و خط قرمزها رد می‌شوند، یعنی 70 الی 80 درصد ایده‌ها از بین می‌روند؛ در بخش تولید نیز به دلیل کم بودن بودجه نمی‌توان فیلم‌های خوب ساخت.

وی افزود: فیلمنامه‌نویس تقصیری ندارد و کم بودن بودجه این تاثیرات بد را می‌گذارد.

این فیلمنامه‌نویس همچنین عنوان کرد: اساس فیلمنامه‌نویسی تحقیق و پژوهش است که به زمان نیاز دارد و هنگامی که بودجه به اندازه کافی در نظر گرفته نمی‌شود، فیلمنامه‌نویس هم نمی‌تواند زمان کافی برای نوشتن بگذارد و از همین جا خشت اول کج گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر بودجه مناسبی در نظر گرفته شود، برای پژوهش و تحقیق هم زمان مناسبی گذاشته می‌شود. در نتیجه احساس بهتری به فیلمنامه منتقل خواهد شد.

پروین آشتیانی که بیشتر کارگردانی می‌کند تا فیلمنامه‌نویسی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تاکیدش بر استفاده از بازیگران ناشناخته و غیرچهره چیست؟ گفت: بیشتر سعی کردم از افرادی که مستعد بازیگری هستند در نقش‌های مکمل استفاده کنم و همیشه هم به آن‌ها اطمینان داشتم.

این کارگردان ادامه داد: گاهی شبکه‌ها از ما می‌خواهند که صرفا از بازیگران چهره استفاده کنیم، اما تا آنجا که فضا اجازه دهد و دست ما در انتخاب بازیگر باز باشد از ترکیبی از بازیگران چهره و آماتور استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، صادق آشتیانی کارگردان و فیلمنامه نویس، تا کنون 14 فیلم بلند را برای شبکه‌های مختلف (سیما فیلم، سه، پنج، یک) ساخته است.

«اشلو» در ژانر دفاع مقدس که در جشنواره فیلم فجر جایزه گرفت، «داستان‌های ناتمام دنیا»، «شب قصه‌ها»، «صدای پای تردید»، «یوما» و ... از جمله کارهای اوست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha