• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91121510015
  • منبع : مطبوعات

با عنوان "اسلام ما نقطه مشترک شیعه وسنی "

نشست وحدت اسلامی در اندونزی برگزارشد

نشست وحدت اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سازمان نهضت العلمای اندونزی برگزارشد.

نشست وحدت اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سازمان نهضت العلمای اندونزی برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران در جاکارتا، شاخه جوانان سازمان اسلامی نهضت العلماء بزرگترین سازمان اسلامی اندونزی، سازمان مسلمانان میانه روی اندونزی و همچنین مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه اندونزی، با موضوع "اسلام ما نقطه مشترک شیعه و سنی "برگزار و طی آن کتابی با همین عنوان که اخیرا با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی کشورمان و انجمن مسلمانان میانه روی اندونزی ترجمه و منتشر شده است، رونمایی شد.

در این مراسم که در دفتر مرکزی سازمان اسلامی نهضت العلماء و با حضور جمع کثیری از اعضاء شاخه جوانان نهضت العلماء، مسئولین و اعضاء انجمن مسلمانان میانه روی اندونزی و سایرعلاقمندان برگزار شد، ابتدا "زهیرمسراوی"، رییس انجمن مسلمانان میانه روی اندونزی و مترجم کتاب "اسلامنا فی التوفیر بین السنه والشیعه "، طی سخنانی با اشاره به انگیزه‌اش از ترجمه این کتاب، اظهار کرد: در دوران تحصیلم در دانشگاه الازهر مصر با آثار اندیشمندان بسیاری از جهان عرب بویژه مصر و لبنان از جمله "مصطفی الرافعی" آشنا شدم که در آن همواره بر مذهب شیعه به عنوان یکی از مذاهب اسلامی تاکید داشتند.

وی افزود: سیاست عامل اصلی جدایی و منازعه بین شیعه و سنی در طول تاریخ بوده و جریان‌هایی با اهداف سیاسی و منافع خود بر آتش جدایی و درگیری شیعه و سنی در نقاط مختلف جهان دامن می‌زنند و ورود این منازعات به اندونزی مرا بر آن داشت تا با ترجمه و چاپ کتابی از متفکرین عرب و اهل سنت، سوء تفاهم‌های ایجاد شده در خصوص شیعه در جامعه اندونزی را کاهش دهم.

"مسراوی"، در ادامه سخنانش به توضیح مباحث و سرفصل‌های مندرج در این کتاب پرداخت و ابراز امیدواری کرد تا این اثر بتواند مسیر تفاهم و تقریب شیعه و سنی که بر پایه اسلام اعتدالی وعقلانی شکل گرفته است را در اندونزی بیش از پیش هموار سازد.

" فرازنده"، سفیر کشورمان نیز طی سخنانی هدف و پیام همه مذاهب و ادیان را تعالی و کمال روح انسانی برای فهم و درک هر چه بیشتر هستی و خالق آن خواند و گفت: اسلام به عنوان آخرین پیام و دین الهی، بر مبنای عشق استوار گشته و دعوت به محبت عشق ورزی به خالق و خلق پیام اصلی اسلام می‌باشد.

سفیر کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های اسلام در پذیرش فرهنگ‌ها، افکار و آراء مختلف در درون خود و تاثیر مثبت و سازنده این تفاوت‌ها در ظهور و رشد تمدن اسلامی، حادثه 11 سپتامبر را مرحله جدید رشد افراطی‌های مذهبی در درون جهان اسلام خواند که با مدیریت وهدایت قدرت‌های استعماری و با هدف جلوگیری از وحدت امت اسلامی به راه افتاده و هر روز شاهد حرکت‌های تروریستی با نام مذهب می‌باشیم که در آن شیعیان در پاکستان، افغانستان، عراق و سایر نواحی مورد هدف قرار می‌گیرند.

این برنامه با برپایی نشستی با حضور و سخنرانی دکتر جلاالدین رحمت از متفکرین شیعی اندونزی، دکتر علی منحنف رییس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله جاکارتا و دکتر ذوالکفلی استاد دانشگاه دولتی اندونزی ادامه یافت.

ابتداء ،"ذوالکفلی" با اشاره به نقش تاریخی شیعه در اندونزی گفت: سنگ نبشته‌ها و منابع تاریخی مربوط به تاریخ اسلام در اندونزی همانند کتاب محمد بن عقیل، ابوبکر آچه و الجفری، بر نقش و سهم قطعی و انکارناپذیر شیعه در ورود و گسترش اسلام در آسیای جنوب شرقی تاکید دارد هرچند طی 100 سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای حذف و یا تغییر این مستندات تاریخی توسط برخی جریان‌های افراطی سلفی صورت گرفته است.

وی ظهور انقلاب اسلامی را سر فصل جدیدی از تاریخ شیعه در منطقه آسیای جنوب شرقی بویژه اندونزی خواند که موجب شد جمعی از روشنفکران و جوانان اندونزیایی به این مذهب گرایش پیدا کرده و جامعه شیعه اندونزی با تشکیل نهادهای مذهبی و فرهنگی مربوط به خود به عنوان یک اقلیت مذهبی در میان اهل سنت اندونزی حضور یابند.

"ذوالکفلی"با اشاره به اصول مشترک موجود بین شیعه وسنی، عدم درک درست از تفکرات شیعه و همچنین دخالت جریان‌های بیرونی افراطی را دو عامل عمده در ایجاد و تشدید درگیری‌های شیعه و سنی در اندونزی خواند و ابراز امیدواری کرد اینگونه نشست‌ها و کتاب‌ها بتواند در کاهش و رفع اینگونه منازعات مفید و موثر افتد.

"علی منحف"، از دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله نیز در سخنانش با تشریح سابقه و دلائل شکل‌گیری و ظهور تشیع یادآورشد: شیوه و روش فهم از منابع و همچنین تحولات تاریخی صدر اسلام، مسلمانان را علیرغم داشتن مشترکات بسیار به مذاهب و جریان‌های فکری متعددی تقسیم نمود.

این استاد رشته مطالعات تاریخ اسلام در ادامه سخنانش با اشاره به سیره پیامبر اکرم(ص) و خلفاء در پذیرش دیدگاه‌ها واختلاف نظرها در دورن امت اسلامی، به نقد ایدئولوژی و دیدگاه‌های سلفیه و وهابیت در خصوص سیاست و مذهب پرداخت و اظهار کرد: عمده‌ترین اشکال تفکر وهابی نابهره گیری از تفکر فلسفی و استفاده ابزاری از مذهب و بویژه فتوا در مسیر اهداف سیاسی است و این جریان‌های افراطی بجای پرداختن به چالش‌های اصلی امت اسلام همت اصلی خود را مصروف مقابله و حذف شیعه کردند.

وی با تفکیک ریشه‌های قومی و مذهبی منازعه شیعه و سنی در نقاط مختلف جهان از جمله عراق، پاکستان، اندونزی و غیره جریان‌های افراطی وهابی در جهان اسلام را تهدید بزرگی برای امت اسلامی خواند و اظهار کرد: متاسفانه سطح تحمل و مدارای مذهبی در جوامع اسلامی کاهش یافته و هر روز شاهد گسترش دامنه درگیری‌های قومی و مذهبی در درون امت اسلامی می‌باشیم.

دکتر جلاالدین رحمت، از رهبران شیعه اندونزی نیز در این نشست با اشاره به سابقه فعالیتش در سازمان محمدیه و چالش‌های صدور فتوا در سازمان‌ها و نهادهای اسلامی در اندونزی اظهار کرد: امروزه ما شاهد نوعی دگردیسی و تغییر نگرش‌ها در دو سازمان بزرگ اسلامی اندونزی هستیم، بگونه‌ای که سازمان نهضت العلماء که برپایه گرایشات عرفانی و سنتی اسلام که قرابت‌های بسیاری با شیعه نیز دارد، شکل گرفته است امروزه به بخشی از حوزه منازعه شیعه و سنی در اندونزی تبدیل شده حال آنکه سازمان محمدیه که با تفکرات سلفی پایه ریزی شده تاکنون موضعی مثبت نسبت به شیعه در اندونزی داشته است.

این اندیشمند اندونزیایی با اشاره به فتاوی مجلس العلمای جاوه و بخشنامه وزارت دین اندونزی در مورد شیعه گفت: بسیاری از شبهات مطرح شده در مورد شیعه بی اساس بوده و ناشی از جهل به آموزه‌های شیعه و عدم درک صحیح مفهوم شناسی و روش شناسی شیعه در استباط و درک قرآن و سنت می‌باشد.

وی در ادامه سخنانش صدور فتوا و فضاسازی‌های تبلیغی مبنی بر گمراه و کافرخواندن شیعه را پروسه ارتکاب جرم و قتل شیعه در اندونزی برشمرد و از علماء اندونزی خواست تا شبهات و دیدگاه‌های خود در خصوص شیعه را پس از شنیدن نقطه نظرات شیعیان و مطالعه منابع آنان با جامعه مطرح سازند تا بهانه‌ای جهت بروز ناامنی و قتل در جامعه فراهم نیاورند.

در ادامه این نشست و پس از پاسخ سخنرانان به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضرین در جلسه، مراسم رونمایی از کتاب "اسلام ما نقطه مشترک بین شیعه وسنی " که اخیرا با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی سفارت و انجمن مسلمانان میانه روی اندونزی توسط دکتر زهیر مسراوی رییس این انجمن به زبان اندونزیایی ترجمه شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha