• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91120100773
  • خبرنگار : 71461

تشریح دستاوردهای کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

آیت‌الله اراکی: تشکیل "کمیته صلح"مهمترین دستاورد کنفرانس وحدت اسلامی است

آیت‌الله اراکی: تشکیل "کمیته صلح"مهمترین دستاورد کنفرانس وحدت اسلامی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: از جمله مهمترین دستاوردهای "کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی" تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته صلح بوده است که می‌تواند تاثیرات بسزایی در روند سیاسی منطقه به خصوص سوریه داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: از جمله مهمترین دستاوردهای "کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی" تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته صلح بوده است که می‌تواند تاثیرات بسزایی در روند سیاسی منطقه به خصوص سوریه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله اراکی در نشستی مطبوعاتی عملکرد مجمع در برگزاری 26 امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع "پیامبراعظم(ص) نماد هویت امت واحده اسلامی" و عملکرد شش ماهه این سازمان را تشریح کرد.

وی با اشاره به این‌که «در سال جاری هفته وحدت باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد» اظهار کرد: ما در هفته وحدت برنامه‌های متنوعی داشتیم، در اولین جمعه هفته وحدت با عنوان روز جهانی حضرت رسول در تهران و پایتخت‌های کل جهان، مراسم باشکوهی با عنوان رسول الله برگزار شد.

وی ادامه داد: این مراسم در کشورهایی از جمله پاکستان، عراق، مصر، ترکیه، لندن و خیلی از کشورهای دیگر برگزار شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: از مهمترین دستاوردهای این کنفرانس رونمایی از تمبری با عنوان امت واحده جهانی بود که امروزه ما دارای پرچمی هستیم با الگویی بسیار عالی که نشان امت واحده جهان اسلام است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که « تجلیل و تکریم باشکوهی از آیت‌الله تسخیری انجام شد» گفت: از نقش ایشان در دعوت به وحدت و ترویج اندیشه ناب محمدی در این کنفرانس تجلیل شد و توسط رییس‌جمهور از آیت‌الله تسخیری قدرشناسی و تجلیل به عمل آمد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که «در روزهای 8 و 9 بهمن شاهد برپایی کنفرانس وحدت اسلامی بودیم» تصریح کرد: این کنفرانس پدیده‌ای ویژه در سال جاری بود، چراکه شرایط منطقه شرایط ویژه‌ای بود، استکبار تلاش فراوانی انجام داد تا از برگزاری این کنفرانس جلوگیری کنند، ولی با همه کارشکنی‌ها مراسم باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: 280 شخصیت جهانی اعم از شیعه و سنی در این مراسم شرکت کردند و هیات‌های عالی‌رتبه‌ای از مصر، سودان، تونس، سوریه، الجزایر، اندونزی، پاکستان، هندوستان، ترکیه، عراق و لبنان و سایر کشورها متشکل از شخصیت‌های برجسته سیاسی و فکری در این مراسم شرکت کردند و از کشورهای اروپایی هم حضور علمای آنها را شاهد بودیم.

اراکی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار مشارکت مراجع بزرگ جهان اسلام را در این کنفرانس شاهد بودیم که پیام آنها در این کنفرانس قرائت شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که «در این کنفرانس همراه با شرکت شخصیت‌های بزرگ تصمیمات بزرگی نیز گرفته شد» اظهار کرد: پیشنهاد تاسیس علمای مقاومت و تقریب را در این کنفرانس داشتیم که در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد تشکیل کمیته صلح از دیگر پیشنهادات کشورهای اسلامی بود که با تاسیس این کمیته تلاش می‌شود راه حلی برای بحران‌های جهان اسلام درنظر گرفته شود. به خصوص جایی که نیاز به واسطه‌گری داریم می‌توانیم از این کمیته استفاده کنیم.

اراکی گفت: از جمله مهمترین بحران‌های منطقه و جهان اسلام بحران سوریه است و شرکت کنندگان اصرار داشتند که بحران سوریه در اولویت قرار گیرد و به ایجاد راه‌حل اسلامی و عادلانه برای بحران سوریه اقدام کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: این کمیته صلح با عضویت 21 شخصیت جهان اسلام اعم از شیعه و سنی تشکیل شده که در روزهای آیند اولین جلسه رسمی آن در پایتخت لبنان "بیروت" تشکیل خواهد شد که امیدواریم این کمیته بتواند در نزدیک کردن نظرات کمک ویژه‌ای کند.

وی گفت: ما احتمال قوی می‌دهیم که تشکیل کنفرانس وحدت در تهران و اقدامات آن تاثیر خوبی در روند جریانات سیاسی منطقه به خصوص سوریه داشته باشد که بعد از اعلام تشکیل کمیته صلح و طرح آن در کنفرانس وحدت معاذالخطیب "رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه" برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرد و این نخستین بازتاب کنفرانس وحدت اسلامی بود.

اراکی در ادامه با اشاره به سایر دستاورهای کنفرانس وحدت اسلامی گفت: پیشنهاد تاسیس سازمان بانوان فعال مسلمان مطرح شد و این طرح نیز در دست بررسی قرار دارد و امیدواریم با تصویب این اساسنامه شاهد فعالیت هرچه بیشتر بانوان مسلمان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به دستاورد بعدی کنفرانس وحدت اسلامی گفت: در این کنفرانس مقدمات تشکیل کمیته اتحادیه بازرگانان جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت تا بازرگانان بتوانند در یک نهاد اتحادگونه گرد هم آمده و بازدهی فعالیت اقتصادی بالایی برای جهان اسلام داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در این کنفرانس بود، گفت: از جمله برنامه‌هایی که برای مفتی‌های تمامی‌ کشورها در نظر گرفته بودیم دیدار با مقام معظم رهبری در روز میلاد رسول اعظم بود که یکی از باشکوه‌ترین صحنه‌های این کنفرانس و در آخرین روزهای کنفرانس شب شعر محمدی داشتیم که در حوزه هنری تبلیغات اسلامی برگزار شد.

اراکی با اشاره به تعداد مهمانان این کنفرانس گفت: تعداد مهمانان خارجی 280 نفر بودند که با همراهان آنها به 450 نفر رسیدند و میهمانان ایرانی نیز 800 نفر بودند که حضور علما،‌ اندیشمندان، حوزویان و دانشگاهیان نیز در این کنفرانس به چشم می‌خورد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که « با این تصمیمات امیدواریم شاهد عملی شدن تقریب در جهان باشیم» گفت: تلاش برای تقریب باید فراگیر و همگانی باشد و تمامی ارگان‌ها باید همکاری کنند. بزرگ‌ترین چالشی که در پیش رو داریم فتنه‌ای است که غربی‌ها می‌خواهند بین فرق بیندازند و در این راستا رسانه‌های زیادی راه افتاده‌اند که در جهان اسلام ایجاد فتنه و تفرقه کنند و ما باید با هوشیاری و دلسوزی جهان اسلام را از شر آنها نجات دهیم.

وی در پایان با اشاره به این‌که «ما باید درصدد باشیم که جوامع اسلامی بیدار باشند» گفت: سیر مجمع تقریب به‌گونه‌ای بوده است که در ابتدا به نظریه‌پردازی پرداخته و بعد از آن به ایجاد گفتمان، که این امر می‌تواند برای بیداری جهان اسلام کمک ویژه‌ای باشد و از مهمترین دستاوردهای این کنفرانس تشکیل "کمیته صلح" بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha