• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91110402923
  • خبرنگار : 71461

/12 تا 17 ربیع‌الاول؛ هفته وحدت/

نقش محوری پیامبر(ص)در وحدت اسلامی

نقش محوری پیامبر(ص)در وحدت اسلامی

از جمله اعتقادات راسخ پیروان مذاهب اسلامی، اعتقاد به نبوت و خاتمیت پیامبر اعظم(ص) است، به گونه‌ای که اگر کسی این اعتقاد را نداشته باشد از زمره مسلمانان خارج است. بنابراین از وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) می‌توان به عنوان یکی از محورهای مهم انسجام اسلامی نام برد.

از جمله اعتقادات راسخ پیروان مذاهب اسلامی، اعتقاد به نبوت و خاتمیت پیامبر اعظم(ص) است، به گونه‌ای که اگر کسی این اعتقاد را نداشته باشد از زمره مسلمانان خارج است. بنابراین از وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) می‌توان به عنوان یکی از محورهای مهم انسجام اسلامی نام برد.

به گزارش ایسنا، دوازدهم ربیع‌الاول بنا بر قول اهل سنت سالروز ولادت نبی‌ مکرم اسلام حضرت محمد(ص) است که این روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تدبیر امام راحل به نام هفته وحدت نامگذاری شده است. تلاقی ولادت رسول مهر و رحمت حضرت پیامبر(ص) با هفته وحدت می‌تواند سرآغاز بسیار مهمی برای بازگشت امت اسلامی به اسلام اصیل و تحقق وحدت جهان اسلام حول محور مهمترین نکته مشترک آنان یعنی وجود مقدس پیامبر(ص) باشد.

در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «برای توسعه و گسترش وحدت اسلامی در میان جامعه مسلمانان باید اهداف دشمن را شناسایی کنیم» اظهار کرد: ما اگر نقشه‌های دشمنان اسلام را خوب تشخیص بدهیم باعث می‌شود که تشخیص بدهیم وحدت چقدر اهمیت دارد، خود وحدت اسلامی یک امر دینی است و خداوند متعال در قرآن کریم به این امر تاکید ویژه‌ای کرده است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» گفت: در این آیه خداوند مسلمانان را دعوت به همکاری با یکدیگر کرده است. همچنین قرآن بر ضرورت برادری و ایجاد ارتباط برادری بین مسلمانان تاکید کرده است، پس این امری است قرآنی و مسلم و همه علما و دانشمندان باید مسلمانان را دعوت به برادری کنند و در راس آنها خود پیامبر(ص) و ائمه(ع) همواره مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که «وحدت و یکپارچگی در نظام جمهوری اسلامی ایران هم از همان روز نخست مدنظر رهبر انقلاب ایران بوده است» گفت: جامعه اسلامی ما از آن روز نخست مردم را به یکپارچگی دعوت می‌کرد و همایش‌هایی که امروز در کشور داریم از اندیشه‌های ناب حضرت امام (ره) است که از روز اول برگزار شده و تا امروز هم ادامه دارد و ضرورت برگزاری این همایش‌ها در جامعه‌ جهانی حال امروز کاملا احساس می‌شود.

اختری با بیان این‌که «دانشمندان باید با همدیگر بیشتر گفت‌وگو کنند و بر ضرورت‌ وحدت تاکید کنند» گفت: علما و دانشمندان ما باید نقش دشمنان را شناسایی کنند، همچنین برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی داشته باشند، چراکه وحدت یک امر ضروری بین مسلمانان است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان این‌که «دشمن به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد اختلاف و کشاندن جامعه اسلامی به سمت نزاع نقش مهمی دارد» تصریح کرد: قضایایی که امروزه در افغانستان، پاکستان، عراق، مالی، میانمار و سوریه شاهد آن هستیم به دلیل ایجاد نزاع دشمنان اسلام است و آنها می‌خواهند وحدت جامعه اسلامی که مهمترین هدف اسلام است را از بین ببرند.

وی گفت: اگر ما روی وحدت تاکید کنیم و آن را به عنوان یک فرهنگ اجتماعی و یک فرهنگ عمومی برای مردم جا بیندازیم کمک بزرگی به ایجاد وحدت کرده‌ایم. در این راستا نقش اندیشمندان،‌ فرهیختگان، علما، خطیب‌های نماز جمعه، اساتید و دانشگاه‌ها و بخصوص رسانه‌ها خیلی مهم است.

اختری با بیان این‌که «هر کسی با هر توانی و در هر مسوولیتی که هست باید تمام توان خود را در جهت ایجاد وحدت به کار ببرد» افزود: ما باید نقشه‌های دشمنان را با وحدت خنثی کنیم و در جهت ریشه‌دار کردن وحدت سعی و تلاش کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به این‌که «وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) و تمام حرکات و رفتارش به وحدت کمک می‌کند» خاطرنشان کرد: همانگونه که قرآن می‌فرماید پیامبر نه فقط برای مسلمانان بلکه برای کل دنیا الگوی اخلاقی است.

وی ادامه داد: پیامبر ما با عنوان پیامبر امین، علم، عدالت، مقابله با ظلم و ستمگری معروف بوده است، شیوه‌های اخلاقی پیامبر به عنوان الگوی وارسته و درجه اعلای اخلاق انسانی و اجتماعی برای ما قابل ستایش است.

اختری خاطرنشان کرد: پیامبر در تمامی مسائل برای ما یک الگو است و مهمترین نقش را در وحدت جامعه اسلامی ایفا می‌کند. حمایت از مظلومان، یتیمان، محرومان، درماندگان و مقابله با ظلم و ظالمان از ارزش‌های اخلاقی و دینی پیامبر اسلام است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در پایان گفت: از بهترین برنامه‌هایی که پیامبر اسلام برای ما به ارمغان آورده است ارتباطی است که با خداوند متعال در خواندن نماز پیدا می‌کنیم. برنامه‌های تصفیه روح و تصفیه نفس از تربیت‌های اساسی پیامبر اسلام است و پیامبر ما با عنوان پیامبر علم و پرورش معروف است و به عنوان برجسته‌ترین پیامبر اخلاقی می‌توانیم ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha