• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91110100018
  • خبرنگار : 71461

یک محقق دینی: فال‌گیری ریشه دینی ندارد

یک محقق دینی: فال‌گیری ریشه دینی ندارد

یک نویسنده و محقق دینی با بیان این‌که «فال‌گیرهایی که در حال حاضر در جامعه رواج پیدا کرده‌اند عمدتا ریشه در خرافات دارد» گفت: باید هر کاری را که ریشه در قرآن و یا روایات ندارد، ترک کنیم.

یک نویسنده و محقق دینی با بیان این‌که «فال‌گیرهایی که در حال حاضر در جامعه رواج پیدا کرده‌اند عمدتا ریشه در خرافات دارد» گفت: باید هر کاری را که ریشه در قرآن و یا روایات ندارد، ترک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که «رمالی و فال‌گیری ریشه دینی ندارد» اظهار کرد: خیلی از مواقع افرادی داریم که پیش‌گویی‌هایی انجام می‌دهند و این کار به برکت عمل صالحی است که خداوند به آنها داده همانند پیامبران و افراد صالح که آنها از یک نیروی قوی درونی برخوردارند.

وی ادامه داد: عموما کسانی که کار رمالی و پیش‌گویی را انجام می‌دهند کاسبی بیش نیستند و اگر در این امر دقت کنیم به طور واضح مشاهده می‌کنیم که مقوله رمانی یک کار محسوب می‌شود.

این نویسنده و محقق دینی با بیان این‌که «دعا و دعانویسی با یکدیگر فرق دارند» افزود: آنچه که امروزه به عنوان دعانویسی رسم شده کار غلطی است و افرادی که در پی این کار هستند بیشتر به فکر کسب منافع دنیایی خود هستند. آن چیزی که ما در قرآن و روایات به آن توصیه شده‌ایم توجه و درخواست از خداوند است و اگر کسی بخواهد برای ما دعا بنویسد که به واسطه دعای آن حاجتی را بگیریم، در روایات اصلا توصیه نشده است.

ابوطالبی تصریح کرد: گاهی افراد ریاضت‌های غیرشرعی می‌کشند یعنی نفس خود را در زحمت قرار می‌دهند به نوعی با نفس خود مخالفت می‌کنند مثلا تا 40 روز غذا نمی‌خورند که این کار از نظر خداوند تایید نشده است.

وی ادامه داد: هر کاری یک اثری روی نفس انسان می‌گذارد مثلا گرفتن دست روی آتش باعث می‌شود دست انسان بسوزد، ریاضت هم روی نفس افراد تاثیرگذار است، ولی این ریاضت‌ها شرعی نیست و با قوی‌تر شدن نفس بعضی از انسان‌ها می‌توانند کارهای خارق‌العاده انجام دهند ولی هر کار خارق‌العاده‌ای نشان از حقانیت آن کار نیست.

این نویسنده و محقق دینی با اشاره به این‌که «اجنه و کفار گاهی می‌توانند از این کارها انجام دهند» گفت: خیلی از کفار این کارها را انجام می‌دهند ولی حقانیت ندارند. اینکه مردم می‌گویند گاهی گم‌شده‌ای را از طریق این کارها پیدا کرده‌ایم شاید این امر اتفاق افتاده باشد ولی راه صحیحی نیست.

ابوطالبی در پایان اظهار کرد: راه شرعی خواستن از خداوند است. خداوند و پیامبران به ما دستور داده‌اند که کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین کارها در دست قدرت الهی است، نه در دست افرادی که می‌خواهند از مسائل دینی سوء استفاده‌های مالی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha