• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91091205573
  • خبرنگار : 71461

یک استاد دانشگاه: جامعیت قیام کربلا باعث ماندگاری آن شد

یک استاد دانشگاه: جامعیت قیام کربلا باعث ماندگاری آن شد

یک عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با بیان این‌که «حقیقتی در مورد عاشورا وجود دارد و همه‌ افراد جامعه آن را درک کرده‌اند» گفت: بی‌شک باقی ماندن دین ما مدیون تلاش اباعبدالله الحسین (ع) است و جایگاه محوری امام کیان اسلام را مشخص کرده است.

یک عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با بیان این‌که «حقیقتی در مورد عاشورا وجود دارد و همه‌ افراد جامعه آن را درک کرده‌اند» گفت: بی‌شک باقی ماندن دین ما مدیون تلاش اباعبدالله الحسین (ع) است و جایگاه محوری امام کیان اسلام را مشخص کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر جوان‌آراسته در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که «در مورد واقعه‌ی عاشورا باید دو امر را مدنظر داشته باشیم» اظهار کرد: یکی جنبه‌ی تاریخی آن که یک واقعه‌ای بوده که در طول زمان رخ داده و دوم این‌که آیا می‌توانیم آن واقعه را با امروز خودمان تطبیق دهیم و اگر در جامعه دچار یک چنین جریانی شویم چگونه می‌توانیم آن را با امروز خودمان ارزیابی کنیم.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که « چه چیزی باعث شده واقعه عاشورا با گذشت بیش از 1400 سال باز هم ماندگار باشد؟» افزود: جامعیتی که در جریان کربلا وجود داشته از ملاک‌های ماندگاری کربلا است، یعنی تمام جنبه‌های دینی و دنیوی، باطنی و معنوی که ابعاد اصلی وجود انسان را تشکیل می‌دهد در این جریان وجود داشته است.

جوان آراسته با تاکید بر نقش مبلغین در توجه به جامعیت کربلا و بیان آن افزود: شاید در ظاهر مرثیه کربلا و این‌که روی احساس مردم کار شود تا عقل و اندیشه آن‌ها، تاثیرگذارتر باشد. که به این امر بیشتر پرداخته شده است، ولی باید عمق جریان و هدف اصلی قیام کربلا برای مردم بازگو شود.

این استاد عرفان و تصوف با بیان این‌که «باید سیاست امروز و سیاست کربلا را درست به مردم بفهمانیم و این‌که آیا سیاست کربلا با جامعه‌ی حال حاضر قابل تطبیق است» خاطرنشان کرد: یک جنبه‌ اصلی کربلا سیاسی بودن آن است و مبلغین و وعاظ باید یک تعریف روشن از سیاسی بودن امام ارائه دهند و اینکه آن‌چه امروز با عنوان سیاست از آن نام می‌بریم به چه معناست.

جوان آراسته افزود: دین در عرصه‌ اداره امور جامعه خود را نشان داده و این اوج سیاست دین است و چون یکی از شئون سه‌گانه امام تدبیر امور جامعه است و این تدبیر جزو سیاست است امام می‌خواهد با این سیاست دین را زنده نگه دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با بیان این‌که «برخی امام حسین(ع) را بهانه سیاست خود قرار می‌دهند» اظهار کرد: برخی افراد متاسفانه مراسم عاشورای حسینی را بهانه‌ای برای بیان اندیشه‌ها و جریان‌های فردی خود قرار می‌دهند و ما حق نداریم امام حسین (ع) را بهانه سیاست خود قرار دهیم.

وی در پایان با بیان این‌که «قیام امام حسین (ع) یک حرکت سیاسی بود» افزود: باید یک بصیرت و بینشی در سیاست به مردم جامعه ارائه دهیم؛ زیرا سیاست ما عین دیانت ماست و مردم ما باید در سیاست حضور فعال داشته باشند، ولی بهتر است طبق سخن مقام معظم رهبری از ورود زودهنگام به عرصه انتخابات جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha