بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه برنامههای آموزشی تربیتی به والدین نقش موثری در بهبود با فرزندان نوجوان دارد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، براساس تحقیقی که توسط دکتر فاطمه محرری مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش در مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری صورت گرفت، تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده در بهبود شیوههای فرزندپروری، کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان و بهبود روابط آنان با والدین مورد بررسی قرار گرفت.
در این مطالعه که به صورت مداخلهای شاهددار (پیش آزمون-پس آزمون) بر روی 60 نفر از والدین نوجوانان دختر محصل دبیرستانی در مشهد در دو گروه مورد و شاهد انجام شد، آموزش روشهای تربیت سازنده طی 6 جلسه دو ساعته ارایه شد.
اطلاعات به کمک پرسشنامههای جمعیت شناختی، تواناییها و مشکلات و میزان رضایت شرکتکنندگان و مقیاسهای فرزندپروری، والدبودن، افسردگی، استرس، اضطراب پیش از شروع و در پایان جلسات جمعآوری شدند و دادهها با آمار توصیفی و تحلیل واریانسها به کمک SPSS تحلیل شد.
در این تحقیق نتیجهگیری شد که مداخلات آموزشی تربیت سازنده میتواند موجب بهبود در زمینههای روشهای فرزندپروری والدین، افزایش احساس کفایت آنان و بهبود روابط والدین با نوجوانان وکاهش مشکلات رفتاری آنان شود.
در بخشی از این تحقیق که در قالب مقاله نیز در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده، آمده است: کیفیت فرزندپروری عامل عمدهای در رشد و تکامل نوجوان است که نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه گرم و مثبت با والدین عاملی مهم برای ایجاد و باقی ماندن مشکلات هیجانی رفتاری در نوجوانان محسوب می شود و ارتقاء سطح دانش والدین در زمینه نحوه ارتباط با فرزند نقش موثری در پیشگیری از این مشکلات دارد.
انتهای پیام
نظرات