• جمعه / ۵ آبان ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91080502688
  • خبرنگار : 71461

مناسک حج مسلمانان را به فکر یکدیگر می‌اندازد

مناسک حج مسلمانان را به فکر یکدیگر می‌اندازد

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) با بیان این‌که «یکی از واقعیات مهم دین اسلام، فلسفه حج است» گفت: به دلیل یکسری از مسائل و غلبه کشورهای غربی حج از محور اصلی خود و اسلام دور شده است.

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) با بیان این‌که «یکی از واقعیات مهم دین اسلام، فلسفه حج است» گفت: به دلیل یکسری از مسائل و غلبه کشورهای غربی حج از محور اصلی خود و اسلام دور شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حج انجام دادن ظاهری مناسک نیست یکسری از مجموعه‌ها و اجزای مرتبط گرد یکدیگر جمع شده‌اند و مجموعه حج را به وجود آورده و هدف از انجام مراسم رسیدن به حج ابراهیمی و یا حج محمدی است.

این مدرس حوزه با اشاره به آثار و تبعات سیاسی و اجتماعی حج افزود:‌ اگر حج واقعی را برپا کنیم اثر فردی و اجتماعی آن را می‌بینیم و انسان‌ها به معنای واقعی به خدا می‌رسند حج باعث یک انسان‌سازی و خودسازی بزرگ می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر دیگر حج خاطرنشان کرد: در حج انسان‌ها به فکر یکدیگر می‌افتند، چراکه وقتی مسلمانان در کشور خود هستند از سایر کشورها بی‌خبرند، در صورتی که مسلمانان یک عضو و پیکره بزرگ هستند و باید نواقص را رفع و اخبار و اطلاعات روز را بین یکدیگر رد و بدل کنند.

عبداللهیان با بیان این‌که «ما سه نوع حج داریم» تصریح کرد: یک حج فقهی است؛ که همان انجام دادن مناسک ظاهری حج است، دوم حج ابراهیمی؛ که مناسک با توجه به معنویات و اسرار به تغییر روحیه‌ و فرد سازی می‌پردازد، سوم حج قرآنی؛ که بهترین است و باعث ارتباط بین انسان‌ها و تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت ساز جوامع اسلامی می‌شود و در حال حاضر از حج سوم خیلی فاصله گرفته‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اهانت صورت گرفته به ساحت مقدس پیامبر (ص)، گفت: این حرکت‌ها اتفاقی نیست، زیرا آنها از گسترش اسلام ضرر می‌کنند، این کارها را انجام می‌دهند و حاجیان در حج باید وحدت خود را نسبت به نبوت افزایش داده و اهداف بزرگ را طراحی و برای رسیدن به آن به یکدیگر کمک کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha