جشنواره فجر

  • چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91072617185

مدیرمسئول روزنامه‌ی آرمان:

عامل افزایش قیمت یا تعطیلی مطبوعات فقط مشکل کاغذ نیست

عامل افزایش قیمت یا تعطیلی مطبوعات فقط مشکل کاغذ نیست

مدیرمسئول روزنامه‌ی «آرمان» معتقد است: عرضه‌ی کاغذ در زمانی که مطبوعات با کمبود کاغذ مواجه هستند، می‌تواند تأثیر موقتی داشته باشد.

مدیرمسئول روزنامه‌ی «آرمان» معتقد است: عرضه‌ی کاغذ در زمانی که مطبوعات با کمبود کاغذ مواجه هستند، می‌تواند تأثیر موقتی داشته باشد.

هوشمند سفیدی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که توزیع کاغذ و ارز در میان روزنامه‌ها قبلا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شد، بیان کرد: تجربه‌ی توزیع کاغذ وجود داشته و بعدها به‌صورت یارانه در اختیار مطبوعات قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اگر عرضه‌ی کاغذ استمرار داشته باشد، می‌تواند در حوزه‌ی کاغذ مطبوعات تأثیرگذار باشد؛ ولی طبیعی است که اگر عرضه در همه‌ی حوزه‌های نشر انجام نشود، نمی‌تواند تأثیر بسزایی بگذارد.

او با بیان این‌که مقدار کاغذ عرضه‌شده زیاد نیست، اظهار کرد: عرضه‌ی کاغذ با این مقدار می‌تواند به‌صورت موقتی تأثیرگذار باشد و اگر قرار باشد در طولانی‌مدت تأثیر بگذارد، بهتر است عرضه در مدت زمان‌های کوتاه‌تر و با مقدار بیشتر انجام شود.

وی ایجاد فضای رقابتی و آزاد شدن کالای مطبوعاتی را از راهکارهای دائمی برطرف شدن مشکلات اقتصادی مطبوعات دانست و ادامه داد: اگر فضای مطبوعاتی رقابتی شود، قیمت روزنامه‌ها براساس انتخاب خود مسئولان روزنامه باشد و مخاطب براساس کیفیت دست به انتخاب بزند، بسیاری از مشکلات اقتصادی روزنامه‌ها برطرف خواهد شد.

سفیدی با بیان این‌که کالای فرهنگی در جامعه‌ی ما با وضعیت مطلوب بسیار فاصله دارد، یادآوری کرد: با این شرایط به‌نظر می‌آید، تا محقق شدن راهکارهای دائمی فاصله‌ی زیادی داریم. روزنامه‌ها، بویژه روزنامه‌های مستقل نیازمند دیده شدن در برنامه‌ی راهبردی اقتصاد مقاومتی هستند تا حمایت‌های متنوعی از آن‌ها شود، وگرنه با دادن کاغذ تغییر عمده‌ای رخ نمی‌دهد، چون کاغذ فقط یک بخش کوچکی از کار مطبوعاتی را تشکیل می‌دهد.

او عامل افزایش قیمت، تعطیلی و کاهش صفحات مطبوعات را صرفا مشکل کاغذ ندانست و گفت: در حال حاضر همه‌ی عوامل مربوط به انتشار یک روزنامه، در حال گران‌تر شدن است. بنابراین اگر با دادن کاغذ انتظار داریم هیچ روزنامه‌ای قیمتش را افزایش ندهد، اشتباه می‌کنیم. ممکن است روزنامه‌های وابسته که از جهات مختلف حمایت می‌شوند، فشار اقتصادی کنونی را زیاد احساس نکنند، اما در روزنامه‌های مستقل این فشار به‌شدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تولیدات فرهنگی، بویژه مطبوعات به بسته‌های حمایتی نیاز دارند، افزود: جامعه‌ی ما در شرایط فعلی اقتصاد مقاومتی به حمایت روزنامه‌ها نیاز دارد. به همین دلیل، از نظر من نیاز است که در طرح اقتصاد مقاومتی از مطبوعات حمایت بیشتری شود. اگر حمایت جامع‌تری صورت نگیرد، بسیاری از مطبوعات ناچار به تعطیلی، افزایش قیمت و کاهش صفحات خواهند شد و این موضوع، معضل فرهنگی به‌وجود می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha