• شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072214130
  • خبرنگار : 71021

نرخ ارز چقدر خارجی‌ها را برای سفر به ایران وسوسه می‌کند؟

نرخ ارز چقدر خارجی‌ها را برای سفر به ایران وسوسه می‌کند؟

رییس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران درباره‌ی تأثیر افزایش نرخ ارز بر جذب بیشتر گردشگران خارجی با توجه به اعتقاد برخی کارشناسان مبنی بر این‌که در چنین شرایطی، ایران را می‌توان مقصدی ارزان دانست، گفت: این موضوع ممکن است صحت داشته باشد، وقتی در بازار عرضه، متقاضی کالا یا خدمات می‌بیند با بودجه‌ای که برای سفر اختصاص داده، امکان خرید بیشتر دارد‌، مسلما تشویق می‌شود و این یکی از ابزارهای بازاریابی و مشتری‌داری است‌؛ ولی باید توجه کرد که آیا قیمت تمام‌شده‌ی خدمات گردشگری به همین نرخ ارز بستگی دارد یا عوامل مؤثر دیگری هم وجود دارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران درباره‌ی تأثیر افزایش نرخ ارز بر جذب بیشتر گردشگران خارجی با توجه به اعتقاد برخی کارشناسان مبنی بر این‌که در چنین شرایطی، ایران را می‌توان مقصدی ارزان دانست، گفت: این موضوع ممکن است صحت داشته باشد، وقتی در بازار عرضه، متقاضی کالا یا خدمات می‌بیند با بودجه‌ای که برای سفر اختصاص داده، امکان خرید بیشتر دارد‌، مسلما تشویق می‌شود و این یکی از ابزارهای بازاریابی و مشتری‌داری است‌؛ ولی باید توجه کرد که آیا قیمت تمام‌شده‌ی خدمات گردشگری به همین نرخ ارز بستگی دارد یا عوامل مؤثر دیگری هم وجود دارد.

رضا اباذری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به زیرساخت‌ها و عوامل اثرگذار در نرخ خدمات گردشگری، اظهار کرد: بسیاری از تجهیزات هتل‌داری وارداتی است، خدمات حمل و نقل نیز به نرخ ارز بستگی دارد. نرخ سوخت هم در هزینه‌ی حمل و نقل و سفر دخیل است و مهم‌تر از همه، نرخ تورم است که متأسفانه در ماه‌های اخیر با افزایش بی‌رویه‌ی نرخ ارز خارجی،‌ رشد آن هم بسیار چشمگیر بوده است.

اباذری همچنین این پرسش را مطرح کرد که کدام اقتصاد سالم است که از بی‌ثباتی بازار سود ببرد؟ و سخنانش را این‌طور ادامه داد: در مواقع خاص، دولت‌ها تعمدا نرخ ارز را بالا نگه می‌دارند تا از صادرات حمایت شود که این خود همیشه تابع ضوابط بوده و محدودیت‌هایی هم داشته است، نه این‌که 350 درصد افزایش در شاخص پراهمیت نرخ ارز وجود داشته باشد که قطعا به‌ضرر صادرات کالا و خدمات به‌لحاظ شاخص‌های مواد اولیه که عمدتا وارداتی است، تمام می‌شود و این اصلا فرصت نیست.

وی یادآوری کرد: کشور ما‌، کشوری وابسته به واردات است و به‌طور کامل خودکفا نیست. بنابراین با توجه به نیاز جامعه به واردات، قطعا تورم و کمیابی، روند صعودی قابل ملاحظه‌ای به خود می‌گیرد. در چنین شرایطی با توجه به خودکفا نبودن بخش‌های اقتصادی مرتبط با صنعت گردشگری‌، قیمت تمام‌شده‌ی خدمات گردشگری در کشور بسیار بالاتر خواهد بود.

او در عین حال تأکید کرد: این درست است که متقاضی در بازار تقاضا می‌بیند با امکان مادی موجودش می‌تواند خدمات یا کالای بیشتری بخرد و حتا تشویق هم می‌شود، ولی باید دید آیا ما این خدمات را با آن رقم می‌توانیم برای گردشگر تأمین کنیم؟ بیاییم به جای ارزن‌سازیِ موقتی، استانداردسازی کنیم.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران این پرسش را نیز مطرح کرد که آیا مسافران خارجی وقتی وضعیت بازار ارز ایران را می‌بینند تشویق می‌شوند که کشور ما را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنند؟ و برای پاسخ دادن به این پرسش، شرایط بازار خارجی را در نظر گرفت و گفت: می‌دانیم مسافران حرفه‌یی، بویژه در کشورهای توسعه‌یافته، به‌طور منظم برنامه‌هایی برای سفرهای هفتگی، ‌ماهانه، دو فصلی و سالانه در زندگی خود دارند و معمولا از هشت تا ده ماه پیش، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند. این مسافران به خود حق می‌دهند درباره‌ی تغییر نرخ تور در ایران، دلایل آن و همچنین چگونگی شرایط ثبات نرخ ارز در ماه‌های قبل تحقیقاتی کند، پس نمی‌توان الان، بکاریم و دو ماه دیگر برداشت کنیم.

اباذری در ادامه بیان کرد: اگر به‌صورت میدانی تحقیق کنید، خواهید دید بسیاری از کشورهای گردشگری هستند که نرخ آن‌ها نست به خدمات‌شان قابل مقایسه با شرایط ما نیست.

او در این زمینه مالزی‌، تایلند، ‌ترکیه و امارات را مثال زد و افزود: چنانچه هزینه‌ی بلیت را از سفر به این کشورها حذف کنید خواهید دید، حتا با نرخ امروز ارز، سفر به این کشورها بسیار با نرخ پایین و کیفیت بالا امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که ما اکنون در شرایط تحریم مغرضانه و یک‌جانبه‌ی دشمنان قرار داریم، اظهار کرد: وقتی برای تضعیف کشور بسیج شده‌اند، ما باید بتوانیم با قوایی در حد مقابله با این تحریم‌ها به این بازارها وارد شویم.

او به‌عنوان راهکار تقابل در این شرایط نیز گفت: حداقل کاری که می‌توان کرد حضور مقتدر در نمایشگاه‌هاست و نباید در این‌باره ضعیف رفتار کرد.

اباذری همچنین درباره‌ی دیدگاه‌ها و ابهام‌های بخش دولتی نسبت به شکل حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، بیان کرد: این کم‌لطفی است که تأثیر فعالیت‌ تبلیغاتی‌مان را فقط در طول یک تا چهار سال بررسی کنیم. کشورهایی هستند که 20 سال فضایی را در یک نمایشگاه حفظ کرده‌اند، چه در زمان رکود و چه در زمان توسعه‌شان. ما هم باید همیشه جایگاه گردشگری خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی حفظ کنیم، حتا اگر در شرایط تحریم‌، تورم یا در معرض تبلیغات سوء دشمنان قرار گیریم.

وی گفت: با مراجعه به سوابق نمایشگاه‌های گردشگری دست کم در 10 سال گذشته یا در دو دهه‌ی پیش، مثل نمایشگاه‌های ITB برلین‌، فیتور اسپانیا و ‌WTM لندن‌ خواهیم دید کشورهای موفق در صنعت گردشگری به‌طور مداوم موقعیت و حضور چشمگیر خود را در آن نمایشگاه‌ها حفظ کرده و چه بسا افزایش هم داده‌اند.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با برنامه‌ریزی بسیار قوی و بودجه‌ی لازم به نمایشگاه‌ها وارد شود، قطعا موفقیت‌هایی حاصل خواهد شد؛ ولی تغییر شرایط، فقط با حضور در نمایشگاه‌ اتفاق نمی‌افتد.

اباذری افزایش تبلیغات، بویژه در شبکه‌های تلویزیونی پربیننده‌ی خارجی‌، مذاکره با توراپراتورها و وزارت گردشگری کشورهای مختلف را از یک‌سو و از طرف دیگر، توسعه‌ی زیرساخت‌های گردشگری در داخل کشور را به‌عنوان راهکارهای لازم برای تغییر وضعیت کنونی پیشنهاد کرد و گفت: متأسفانه در ناوگان حمل و نقل، مشکلات ساختاری وجود دارد و اقامتگاه‌های ما براساس شاخص‌های گردشگری به نسبت جاذبه‌های گردشگری کافی نیستند.

او درباره‌ی این‌که چرا با وجود رایزنی‌های متعدد با وزارتخانه‌های گردشگری کشورهای دیگر و برگزاری‌ تورهای آشناسازی، همچنان نتایج قطعی و مورد نظر در بازارهای هدف حاصل نشده است؟ بیان کرد: یک کفه‌ی ترازو، تبلیغات و روابط عمومی خارجی است و کفه‌ی دیگر زیرساخت است که حتما به توجه بیشتری نیاز دارد.

وی برای روشن شدن وضعیت زیرساخت در کشور به‌عنوان نمونه گفت: در یک تعطیلات دو روزه، نصف جاده‌های ارتباطی تعیین‌کننده در کشور بر اثر ترافیک بسته می‌شود. این فقط به گردشگری داخلی ارتباط دارد، در چنین شرایطی چه جایگاهی را می‌توان برای گردشگری خارجی متصور شد؟!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha