• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91071208253
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

يك استاد حوزه و دانشگاه: حج بهترين فرصت برای گفت‌وگو و اتحاد بين مسلمانان است

يك استاد حوزه و دانشگاه: حج بهترين فرصت برای گفت‌وگو و اتحاد بين مسلمانان است

نماينده طلاب استان هرمزگان در حوزه علميه قم گفت: هر كدام از مناسك حج از جمله طواف، لمس حجرالاسود، برائت از مشركين و غيره مرتبه‌ای از مراتب امام‌شناسی است.

نماينده طلاب استان هرمزگان در حوزه علميه قم گفت: هر كدام از مناسك حج از جمله طواف، لمس حجرالاسود، برائت از مشركين و غيره مرتبه‌ای از مراتب امام‌شناسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی با اشاره به فرارسيدن موسم حج و فضيلت اين فريضه سياسی ـ عبادی گفت: يكی از واجبات الهی كه هر مسلمان به شرط دارا بودن شرايط مناسب مالی و جانی بايد در طول عمرش حداقل يك‌بار انجام دهد، حج است.

وی حج را به دو قسمت حج تمتع و حج عمره تفكيك كرد و گفت: حج تمتع واجب است و هر مسلمانی بايد در طول عمرش يك‌بار به اين سفر برود اما حج عمره مستحب است و می‌شود به دفعات، اين حج را انجام دهيم.

نماينده طلاب استان هرمزگان در حوزه علميه قم، با اشاره به روايتی از امام صادق(ع) در خصوص رابطه به جا آوردن حج و تاثيرات معنوی و حتی مادی آن گفت: امام صادق(ع) می‌فرمايند: «هر كس حج را سه بار به جای آورد، هرگز به فقر گرفتار نمی‌شود.»

استاد مدرسه فيضه قم با اشاره به اين‌كه «حج آثار مختلفی همچون، آثار اقتصادی، فرهنگی و سياسی دارد» گفت: با قرار گرفتن تمام مذاهب اسلامی در كنار هم، زمينه برای اتحاد پيش‌ می‌آيد و اين اتحاد هر اثر نيكی را در زمينه‌های مختلف برای مسلمانان به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به اين‌كه «حج دارای چندين بعد است مانند عبادی، عرفانی و غيره» با طرح اين سوال كه حج به طور كلی چه پيام‌های عرفانی دارد؟ اظهار كرد: مرحله به مرحله مناسك حج باطن و ظاهری دارد به طور مثال پوشيدن لباس احرام يكی از مناسك حج است كه طی آن لباس‌های معمولی را در آورده و لباس‌های يك‌دست و سفيد احرام را تن می‌كنيم كه نشانگر آن است كه بايد از تعلقات دنيوی خود پيراسته شويم.

عضو هيات رييسه جامعه روحانيون و طلاب استان هرمزگان همچنين طواف خانه خدا را يكی ديگر از مناسك حج دانست كه دارای باطن معنوی است و گفت: حاجی كه گرد خانه خدا طواف می‌كند بايد اين مطلب را از ذهن بگذراند كه اگر دور خانه خدا می‌گردد ديگر نبايد دور و بر شيطان باشد چرا كه نمی‌شود دور بيت‌الله بگرديم اما به ياد شيطان باشيم.

وی همچنين با طرح اين سوال كه باطن حج چيست و چگونه كامل می‌شود؟ گفت: هر عبادتی را بايد با حضور قلب و آگاهی كامل به جا بياوريم و حج نيز از ديگر عبادات مستثنا نيست.

حاجبی با بيان اين‌كه «باطن حج خدا است و حج دوره امام‌شناسی است» ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمايند: «تماميت حج به ملاقات كردن امام است» و همچنين امام علی(ع) می‌فرمايند: «هركس به حج می‌رود بايد با زيارت مزار پيامبر(ص) حج خود را كامل كند» كه اين مطالب اهميت ولايت در امر حج را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمايند: «هرگاه يكی از شما حج گذارد، بايد حج خود را با ديدار ما به پايان برساند، زيرا زيارت ما جزئی از حج است» و همچنين امام باقر(ع) می‌فرمايند: «مردم مامور هستند كه بيايند و برگرد اين سنگ‌ها بگردند(اشاره به خانه خدا) و پس از آن نزد ما بيايند و نسبت به ما اظهار ولايت و دوستی كنند» ما می‌توانيم از لابه لای اين روايات اين مطالب را دريابيم كه ولايت نقشی بسيار بزرگ در مراسم حج دارد.

نماينده طلاب استان هرمزگان در حوزه علميه قم با بيان اين‌كه «حج دوره كامل امام‌شناسی است» گفت: هر كدام از مناسك حج مرتبه‌ای از امام‌شناسی است به طور مثال دست زدن به حجرالاسود به‌عنوان يك سنگ سياه معنايی ندارد، اما با توجه به اينكه تبركی از پيامبران الهی است و روايات دست زدن به حجرالاسود را مانند دست دادن با خدا می‌داند، مسلمانان آن سنگ را كه نشانه‌ای از ولايت است را محترم می‌شمارند.

استاد مدرسه فيضه قم با اشاره به نقش بسزای بيداری اسلامی در شكل‌دهی آثار فرهنگی حج امسال گفت: حج بهترين فرصت برای گفت‌وگو و اتحاد بين مسلمانان است و يقينا اجتماع عظيم مسلمانان در برائت از مشركين كوبنده‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

وی با بيان اين‌كه «تهديد را بايد به فرصت تبديل كنيم» تشريح كرد: اگر برائت از مشركين امسال با وحدت مسلمانان و محوريت در سر موضوع پيامبراكرم(ص) شكل‌ بگيرد پايه‌های سست استكبار را خواهد لرزاند، ضمن اينكه دوری گزيدن از مستكبران و توهين‌كنندگان به ساحت معصومين(ع) يك واجب شرعی است.

انتهاي پیام

برچسب‌ها:
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha