• جمعه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91063118655
  • منبع : مطبوعات

هشدار كانون كارگردانان ايران

سینمای ایران محتاج حمایت همه‌ی مسؤولان است، نه گسترده‌تر كردن شكاف

سینمای ایران محتاج حمایت همه‌ی مسؤولان است، نه گسترده‌تر كردن شكاف

كانون كارگردانان سينماي ايران در بيانيه‌اي از مسوولان حوزه هنري خواسته است كه با وجود انتقادهايي كه به معاونت سينمايي وارد مي‌داند، با انعطاف و سعه‌ی صدر بیشتری نسبت به فیلمهای هنرمندان برخورد كنند.

كانون كارگردانان سينماي ايران در بيانيه‌اي از مسوولان حوزه هنري خواسته است كه با وجود انتقادهايي كه به معاونت سينمايي وارد مي‌داند، با انعطاف و سعه‌ی صدر بیشتری نسبت به فیلمهای هنرمندان برخورد كنند.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آستانه‌ي اكران فيلم‌هاي جديد و حكايت چالش‌برانگيز عدم اكران برخي فيلم‌ها در سينماهاي حوزه هنري، كانون كارگردانان سينماي ايران در بيانيه‌اي با عنوان «نابسامانی در عرصه ی اکران همچنان ادامه دارد...» نقطه‌نظراتش را مطرح كرده است.

در بخش‌هايي از بيانيه‌ي كانون كارگردانان با اشاره به بحران اكران در سينماها كه از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده و به اعتقاد اين كانون ناشي از عملكرد مديران سينمايي و شوراي صنفي نمايش است، آمده: « بعد از گذشت هفت ماه به شکلی دیگر اين بحران خود را نمایان ساخته است. آنان که منافع خود (ونه منافع سینمای ایران آنگونه که ادعا می‌کنند) را در گرو ایجاد بحران و فضای غبارآلود می‌دانند، هر بار به بهانه‌ای این آتش را شعله‌ورتر می‌سازند.»

كانون كارگردانان معتقد است كه با سکوت و انفعال مسوولان سینمایی که متولیان اصلی این ماجرا هستند در اين شرايط عملا زمینه‌ی رودررویی اهالی سینما با یکدیگر فراهم می‌شود.

اين تشكل صنفي همچنين به موضع‌گیری حوزه‌ی هنری درباره‌ی تعدادی از فیلمهای سینمایی و خودداری از اکران این فیلمها در سینماهايش پرداخته و با تاكيد چندباره بر سكوت مسوولان سينمايي در اين زمينه آورده است، گره‌ای که می‌شد از همان ابتدا از طریق گفت‌وگو و مذاکره به راحتی باز شود، با صدور بیانيه‌هايي و خط ونشان کشیدن و تهدید و ارعاب چندسینما و سینماگر و .... به گره کوری تبدیل شده که هر روز پیچیده‌تر می‌شود و گویی راه خلاصی از آن نیست.

در ادامه با اشاره به بيانيه چند روز اخير چند سينماگري كه فيلم‌هايشان در اكران دچار مشكل شده، و محترمانه‌ توصيف كردن آن، حمایت از حقوق مادی و معنوی تک تک کارگردانان سینمای ایران را وظیفه خود دانسته و آورده است، در این مدت نیز به دور از جار و جنجال سعی داشته تا از طریق مذاکره با مسئولین حوزه هنری گامی در جهت حل این مشکل بردارد و این حرکت را ادامه خواهد داد.

در بخش ديگري از اين بيانيه به نكاتي در 4 بند اشاره شده كه طرح آنها از سوي كانون كارگردانان ضروري دانسته شده است:

در بند اول تنها متولی سینمای ایران وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی دانسته‌ و تاكيد شده است، بایستی تمامی امور تنها از طریق این وزارتخانه حل و فصل شود اما در ادامه به اين نكته اشاره شده است كه براساس تجربه، سوء مدیریت و ناتوانی در حل معضلات فضا را آسیب پذیر می‌سازد و راه برای ورود دیگر نهادهای فرهنگی هموار مي‌شود.

در بند دوم نيز آمده است، هر فیلمی که توسط شورای صدور پروانه نمایش مورد بازبینی قرار گرفته و موفق به کسب این پروانه شده، بایستی بتواند از کلیه‌ی امکانات در عرصه اکران در سراسر کشور بهره مند شود. وظیفه توجیه دیگر نهادهای فرهنگی از جمله حوزه‌ی هنری نيز به عهده‌ی مسئولین سینمایی در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است، نه سازندگان فیلم.

كانون كارگردانان در بند سوم بيانيه‌اش، مصرانه از مسئولین حوزه هنری خواسته که در شرایط فعلی که سینمای ایران در وضعیتی بحرانی قرار دارد با انعطاف و سعه‌ی صدر بیشتری نسبت به فیلمهای مورد نظر برخورد كنند و تصريح كرده است: امروز سینمای ایران محتاج حمایت همه‌ی مسئولین دلسوز و دردمند مقوله‌ی فرهنگ و سینما است و پافشاری بر مواضع می‌تواند شکاف موجود در سینما را گسترده‌تر سازد.

در بند پاياني اين بيانيه آمده است: همانگونه که بارها گفته‌ایم، در شرایط فعلی راه برون رفت از این بحران را تنها گفت‌وگو و مذاکره براساس تدبیر و دلسوزی برای سینمای ایران می‌دانیم و بر این باوریم که هر گونه موضع‌گیری که به ایجاد تنش بیشتر در شرایط ملتهب کنونی منجر شود، به صلاح سینمای ایران نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha