• جمعه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91063118323
  • خبرنگار : 71191

مدير پروژه‌ي سامان‌دهي مسجدجامع و مسجد امام (ره):

عمليات در حال انجام در كنار مساجد جامع و امام (ره) به آن‌ها آسيب نمي‌زند

عمليات در حال انجام در كنار مساجد جامع و امام (ره) به آن‌ها آسيب نمي‌زند

مدير پروژه‌ي سامان‌دهي مسجدجامع عباسي و مسجد امام (ره) در اصفهان گفت: در عمليات نم‌زدايي ديوارهاي مسجد تاريخي امام (ره) و مسجدجامع‌، نخست تا حريمي مشخص، آسفالت با دستگاه‌هاي مخصوص برداشته و سپس عمليات انجام مي‌شود.

مدير پروژه‌ي سامان‌دهي مسجدجامع عباسي و مسجد امام (ره) در اصفهان گفت: در عمليات نم‌زدايي ديوارهاي مسجد تاريخي امام (ره) و مسجدجامع‌، نخست تا حريمي مشخص، آسفالت با دستگاه‌هاي مخصوص برداشته و سپس عمليات انجام مي‌شود.

محسن نكويي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معتقد است: عمليات در حال انجام در كنار مساجد تاريخي جامع و امام (ره) هيچ آسيبي به اين دو بناي تاريخي وارد نمي‌كند. اين طرح‌ها در كميته و شوراي فني اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان به تصويب رسيده‌اند.

وي ادامه داد: در اين طرح، نخست تا حريمي مشخص، لايه‌هاي آسفالت كه در طول سال‌ها روي هم انباشته شده‌اند، از كنار ديوارها برداشته مي‌شوند و سپس مسير پياده طراحي و اجرا مي‌شود،. اين عمليات هيچ آسيبي به بدنه‌ي مسجد نمي‌زند. اين كار يك پروژه‌ي كاملا كارشناسي‌شده است كه با نظارت عاليه‌ي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان انجام مي‌شود.

او بيان كرد: لايه‌ي آسفالت روي كار حدود 30 سانتي‌متر است،‌ بخشي از آسفالت‌ها به‌صورت دستي كنده شده‌اند و بقيه با بيل مكانيكي راحت‌تر جمع مي‌شوند‌، چون استفاده از هر دستگاه ديگري بيشتر به بنا آسيب مي‌زند.

وي با تاكيد بر اين‌كه هيچ نگراني خاصي در اجراي اين طرح وجود ندارد،‌ اظهار كرد: اين پروژه سامان‌دهي حريم اين دو مسجد تاريخي و يك كار حفاظتي است كه سال‌ها پيش مسوولان قصد انجام آن را داشتند، ولي انجام نشد. با اين وجود، هيچ آسيبي به اين دو بنا وارد نمي‌كند.

اين كارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي با اشاره به انجام مطالعات اين طرح توسط اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان و سازمان نوسازي و به‌سازي شهرداري اصفهان، گفت: اين طرح از حدود دوماه پيش آغاز شده است و در ادامه‌ي پروژه، كف‌فرش‌ها،‌ بدنه‌ي مساجد و استحكام‌بخشي آن‌ها انجام مي‌شود،‌ چون آسفالت موجود لايه‌به‌لايه و در طول سال‌هاي متمادي روي يكديگر جمع شده و بدنه‌ي اصلي مسجد را گرفته‌اند،. تا كنون اجراي اين پروژه‌ روي هر مسجد امام (ره) و مسجدجامع تا 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

نكويي سامان‌دهي گذر اطراف مساجد،‌ مرمت بدنه‌ها،‌ اصلاح آجرفر‌ش‌ها و بندكشي‌ها را جزيي از اين پروژه دانست و افزود: همه‌ي اين اقدامات به‌صورت‌ كارشناسي‌شده و با تاييد شوراي عالي و شوراي فني اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان در حال انجام است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha