• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91062614768
  • خبرنگار : 71461

مهمترين معروف‌ها و منكرات در جامعه از نگاه ايازي

مهمترين معروف‌ها و منكرات در جامعه از نگاه ايازي

يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتي ارزش‌هاي اجتماعي را در نظر بگيريم بر اساس آن‌ها امر به معروف و نهي از منكر شكل مي‌گيرد.

يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتي ارزش‌هاي اجتماعي را در نظر بگيريم بر اساس آن‌ها امر به معروف و نهي از منكر شكل مي‌گيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي ايازي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: آن چيزي كه در جامعه خوب و درست است، معروف وآن چيزي كه جامعه آن را زشت مي‌داند و اين امر را نمي‌پذيرد منكر است و در امر به معروف و نهي از منكر از سلايق شخصي خود استفاده نكنيم.

وي ادامه داد: ما بايد جامعه را به سمت امر به معروف و نهي از منكر سوق بدهيم و مصداق‌ها را يكي بيان كنيم، گاهي معروفي آنچنان در جامعه بد جلوه داده مي‌شود كه افراد اگر هم بگويند خوب است كسي آن را نمي‌پذيرد و يا اكثر مواقع اينگونه است منكري را در جامعه خوب جلوه مي‌دهيم كه باعث بر هم خوردن نظم مي‌شود.

اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بيان اين‌كه «مثلا دروغگويي يك منكر است كه در جامعه ما جا افتاده است» افزود: در اكثر مواقع افراد جامعه راهي جز دروغ گفتن براي پيشبرد اهداف خود پيدا نمي‌كنند و آن را هم با دروغ مصلحت‌آميز توجيه مي‌كنند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما در جامعه اخلاقي به نام اخلاق اجتماعي داريم كه نيمي از منكرها و معروف‌هاي جامعه ما از اين اخلاق اجتماعي نشات مي‌گيرد مثلا همان دروغگويي كه به آن اشاره شد در جامعه عرف و تبديل به يك اخلاق اجتماعي شده و مبارزه با آن مشكل است، مثلا پدري كه دوست ندارد فرزند او دروغ بگويد ولي در عمل خود آن را رعايت نمي‌كند پس فرزند او هم اين كار را انجام نمي‌دهد و ياد نمي‌گيرد.

ايازي در ادامه به پديده ظلم كردن اشاره كرد و گفت: اين هم يكي از منكرات است كه به طور ذاتي در درون تمام انسان‌ها وجود دارد و يك اخلاق ناپسند است كه جزء پايه‌‌هاي اصلي اخلاق محسوب مي‌شود، ولي اگر به انسان‌ها آموزش داده نشود كم‌كم درك اين مطلب براي آنها سخت و به يك عمل رايج تبديل مي‌شود.

اين استاد دانشگاه عنوان كرد: از پيامبر نقل شده كه اگر مي‌خواهيم مردم را دعوت به خوبي‌ها و نهي از منكرها كنيم فقط به زبان و گفتن نيست بايد با رفتارهايمان اين كار را انجام بدهيم و بايد اول رفتار خود را درست كنيم كه تاثير حرف‌مان را ببينيم.

اين عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه‌ علميه قم با بيان اين‌كه «اجراي قانون يكي از بزرگ‌ترين معروفات است» گفت: فرض كنيد پليسي كه خود مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت نكند چگونه از ساير افراد جامعه توقع دارد كه اين كار را عملي كنند و يا حتي نيروي انتظامي كه مي‌خواهد با منكرات مبارزه كند ابتدا بايد از خود شروع كند و اينكه آيا اصلا صلاحيت اين كار را دارد يا نه؟ توانايي عمل به آن را در داخل ارگان‌هاي خود مي‌بيند كه از ساير مردم توقع دارد كه به خواسته آنها عمل شود، پس هر كسي ابتدا بايد از خود شروع كند تا به ساير افراد برسد.

ايازي گفت: راست‌گويي يكي از كليدي‌ترين معروفات جامعه ما است در رواياتي از امام صادق (ع) داريم كه كليد تمام زشتي‌ها دروغگويي است اگر در جامعه‌اي افراد سطح بالاي آن دروغ بگويند اگر ده‌ها هزار بار هم به مردم امر به معروف و نهي از منكر كنند نه تنها اثري ندارد بلكه باعث مي‌شود مردم از دين هم گريزان شوند زيرا در رفتار بالادستي‌ها ريا و نفاق را مي‌بينند.

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: وقتي افراد سطح بالاي جامعه ريا و نفاق باشد پس چه توقعي از افراد جامعه است كه راستگو باشند، پس براي امر به معروف و نهي از منكر ابتدا از خودمان شروع كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha