• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91061810285
  • خبرنگار : 71461

در امر به معروف و نهي از منكر از موضع قدرت وارد نشويم

در امر به معروف و نهي از منكر از موضع قدرت وارد نشويم

يك استاد دانشگاه گفت: اگر ما از علم روان‌شناسي براي امر به معروف و نهي از منكر استفاده كنيم، مي‌‌توانيم يك تحليل صحيح داشته باشيم و حتما در اين امر زمان و مكان را در نظر داشته باشيم تا تاثيرگذار باشد.

يك استاد دانشگاه گفت: اگر ما از علم روان‌شناسي براي امر به معروف و نهي از منكر استفاده كنيم، مي‌‌توانيم يك تحليل صحيح داشته باشيم و حتما در اين امر زمان و مكان را در نظر داشته باشيم تا تاثيرگذار باشد.

مطهره عابديني در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: امر به معروف يك حكم شرعي است و ريشه در تاريخ دارد و در درون فطرت انسان‌ها و تمامي حيوانات به صورت غريزي اين امر ديده مي‌شود كه براي جلوگيري از خطر به معروفات و منكرات سايرين گوش مي‌دهند و كدام انسان عاقلي است كه در مقابل سود و خطر، نصيحت‌هاي ديگران را نشنيده بگيرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اين‌كه «امر به معروف و نهي از منكر فقط مربوط به كارهاي بزرگ نيست» افزود: ما در خيلي از كارهاي روزمره اين كار را انجام مي‌دهيم به گونه‌اي كه يكي از بزرگان مي‌فرمايد امر به ورزش هم خود يك امر به معروف است يا امر به اين‌كه انسان سلامتي خود را حفظ كند.

وي بر هماهنگ عمل كردن تمامي دستگاه‌ها و تك‌تك افراد در اجراي امر به معروف و نهي از منكر تاكيد و اظهار كرد: متاسفانه در جامعه ما جايگاه امر به معروف و نهي از منكر خيلي ضعيف شده است.

عابديني با اشاره به سوره والعصر گفت: در اين سوره خداوند ما را به حق و صبر توصيه مي‌كند كه هر دوي اين‌ها يك معروف بزرگ است، به گونه‌اي كه حتي در شيوه رسالت انبياء هم امر به پرستش خداوند به وضوح ديده مي‌شود و حتي خداوند به طور مستقيم در سوره بقره آيه 268 به امر به معروف و نهي از منكر توجه ويژه‌اي كرده است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: گاهي اوقات به خاطر بي‌توجهي خود ما يكسري از كارها در جامعه صورت نمي‌گيرد ما اگر با زبان نرم و لين و با يك دلسوزي خواهرانه يا برادرانه حرفي را بيان كنيم، حتما تاثير زيادي روي افراد مي‌گذارد.

وي افزود: اگر امر به معروف اثر نكرد ما نبايد آن را كنار بگذاريم، حتي اگر احتمال اثر را مي‌دهيم واجب است كه امر به معروف را انجام بدهيم، بهتر است در امر به معروف و نهي از منكر از موضع قدرت وارد نشويم، در مواردي كه سواد اين كار را نداريم دخالت نكنيم، ولي پيگير اين امر باشيم مثلا در مفاسد اقتصادي پيگيري كنيم و كار را به حقوقدانان بسپاريم.

عادبديني خاطرنشان كرد: با فرض اين‌كه معروفي در جامعه دارد از بين مي‌رود و يا منكري رواج پيدا مي‌كند ما در هر حالت بايد تذكر بدهيم و فضاسازي يك ارزش است.

وي با بيان اين‌كه «نهي از منكر براي خودسازي و اعتقاد به معاد است» گفت: در اين راه هيچ‌گاه نبايد خود را بازنده ببينيم با اين كار يك فرصت مناسب براي خود بوجود آورده‌ايم و حجت را بر گنهكار تمام كرده‌ايم.

عابديني اظهار كرد: ما بايد جامعه را به سمتي ببريم كه تعهد و مسووليت در آن بالا برود ما وقتي براي يك كار كوچك نتوانيم تذكر بدهيم براي معروفات بزرگ هم نمي‌توانيم تذكر بدهيم و امر به معروف و نهي از منكر يك خصلت خوب بزرگ انساني و ديني محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha