• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91061005314
  • خبرنگار : 71381

محمد هاشمي:برگزاري اجلاس عدم تعهد نشان داد ايران منزوي نشده است

محمد هاشمي:برگزاري اجلاس عدم تعهد نشان داد ايران  منزوي نشده است

عضو سابق مجمع تشخيص مصحلت نظام برگزاري جنبش عدم تعهد در تهران را كمك موثري براي تدوين منشور حقوق ملت‌ها و پيگيري دموكراسي و مردم‌سالاري در منطقه دانست.

عضو سابق مجمع تشخيص مصحلت نظام برگزاري جنبش عدم تعهد در تهران را كمك موثري براي تدوين منشور حقوق ملت‌ها و پيگيري دموكراسي و مردم‌سالاري در منطقه دانست.

محمد هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه افتتاحيه اجلاس عدم تعهد فرصت مناسبي بود كه مقام معظم رهبري يك بار ديگر بر موضوع همه پرسي در فلسطين تاكيد كردند، اظهار كرد: همه پرسي و انتخاب دموكراتيك براي مردم فلسطين ساليان طولاني است كه توسط ايران مطرح شده است.

وي افزود: اگر دنياي غرب اعتقادي به دموكراسي دارد، بايد در سرزمين‌هاي اشغالي انتخابات آزاد برگزار كنند تا هر گروهي بيشتر راي آورد، مديريت را به عهده بگيرد، بحث همه پرسي در فلسطين موضوعي است كه همواره توسط ايران مورد تاكيد بوده است.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين بر شكل‌گيري دبيرخانه اجلاس عدم تعهد تاكيد كرد و گفت: طبيعي است وقتي كشوري رياست اجلاس يا مجمع جهاني را دارد بايد ابزار كار را داشته باشد و يكي از اين ابزارها، تشكيل دبيرخانه است و در دوره سه ساله‌اي كه ايران رياست جنبش را دارد، بايد دبيرخانه شكل گيرد.

اين عضو سابق مجمع تشخيص مصحلت نظام با اشاره به اين‌كه فلسفه تشكيل جنبش عدم تعهد مبارزه با زياده‌خواهي‌ها و استعمارگري‌ها و ظلم و ستم دركشورها بوده است، توضيح داد: بازگشت به فلسفه تشكيل جنبش عدم تعهد بحث بسيار مهم و خواسته مشروع و صحيح از جنبش است و اگر اين اتفاق افتد، جنبش عدم تعهد با عضويت 140 كشور مي‌تواند قدرت بزرگي در جهاني باشد و اگر 140 كشور جهان حرفي را بزنند و از خواسته‌اي حمايت كنند وبا ظلمي مبارزه كنند، مي‌تواند تحول بزرگي در دنيا ايجاد كند.

هاشمي با بيان اين‌كه در قرن اخير، انقلاب اسلامي مهم‌ترين پديده جهاني است، گفت: معرفي انقلاب و آشنايي با دستاوردهاي انقلاب و معرفي پايگاه فكري انقلاب، امام و انديشه‌هاي امام (ره) به نمايندگان كشورهايي كه در ايران حضور دارند، بسيار مهم است و اگر برنامه‌ريزي مناسبي كرده بوديم، مي‌توانستيم از اين فرصت براي معرفي انقلاب اسلامي با قرائت امام (ره)، خوب بهره‌برداري كنيم، اما متاسفانه اين روزها در برنامه‌هاي صداوسيما و برگزاركنندگان اجلاس كمتر توجه به اين موضوع ديده شده است.

وي با اشاره به اين‌كه اجلاس غيرمتعهدها فرصت بسيار مناسبي است كه بتوانيم آرمان‌ها، ديدگاه‌ها، امام خودمان و دستاوردهاي انقلاب را به خوبي نمايش گذاريم و معرفي كنيم، تصريح كرد: شناخت اين‌ها براي ملت‌هاي آزاد و شخصيت‌هايي كه به دنبال واقعيت و حقيقت هستند، بسيار تاثيرگذار است.

اين عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشنهاد دادكه هيات‌ها و نمايندگان كشورهاي عدم تعهد به حرم مطهر امام (ره) بروند و اداي احترام كنند.

وي خاطرنشان كرد كه در برنامه‌هاي صداوسيما و برگزاركنندگان اجلاس عدم تعهد، جنبه‌هاي اسلامي بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد.

اين عضو سابق مجمع تشخيص مصحلت نظام با اشاره به تبليغات رسانه‌ها و شخصيت‌هاي غربي مبني بر اين‌كه ايران در انزوا قرار گرفته است، گفت: برگزاري اجلاس عدم تعهدها در تهران پاسخ قوي به تبليغات عليه ايران است و نشان مي‌دهد ايران نه تنها منزوي نيست، بلكه اجلاسي به گستردگي عدم تعهد كه دومين سازمان بين‌المللي بعد از سازمان ملل است، در ايران تشكيل مي‌شود.

هاشمي تاكيد كرد: برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران نشان مي‌دهد تبليغات غرب واهي است و ايران نه تنها منزوي نشده است، بلكه جايگاه ويژه‌اي در ميان كشورهاي جهان، جهان سوم و جهان آزاد دارد.

وي همچنين با اشاره به مسائل منطقه خاورميانه اظهار كرد: از يك طرف شاهد بحث بيداري اسلامي يا بهار عربي در خاورميانه و كشورهاي شمال آفريقا و از طرف ديگر شاهد تلاش كشورهاي استعمارگر دنيا از جمله آمريكا براي تغيير جغرافيايي خاورميانه هستيم و به طور مثال در سوريه شاهديم جنايات بزرگ رخ مي‌دهد و چندين كشور جهان بسيج شده‌اند. تروريسم، اسلحه و كمك مي‌فرستند تا رژيم قانوني سوريه را براندازند و حكومت ديگري را به وجود آورند، چون سوريه نقش تعيين كننده‌اي در جغرافياي منطقه خاورميانه دارد.سوريه يكي از كشورهاي مقاوم در خط مقاومت در برابر اسرائيل طي سال‌هاي طولاني بوده است.

وي تصريح كرد: همچنين جنايتي در بحرين رخ مي‌دهد و نيروهاي خارجي با حضور در بحرين به نسل‌كشي پردلاخته‌اند و در مصر هم اتفاقات محلي رخ داده است و با زمان ديكتاتوري مبارك تفاوت كيفي كرده است و در حال حاضر حكومت انقلابي به خواست مردم روي كار آمده است. ملت‌هاي عربي 50 سال است با اسرائيل در جدال هستند،ملت‌هاي عربي اسرائيل را نامشروع مي‌دانند و با آن مبارزه مي‌كنند و تغييري كه در مديريت كشورهاي اسلامي و كشور بزرگ مصر، تونس و... به وجود آمده است، شرايط منطقه را بسيار حساس كرده است و آمريكايي‌ها در تلاش براي تغيير شرايط سياسي و جغرافياي سياسي منطقه هستند.

وي در پايان تاكيد كرد:برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران كمك موثري براي تدوين منشور حقوق ملت‌ها و پيگيري براي احياي حقوق ملت‌ها، دموكراسي و مردم سالاري در منطقه و جلوگيري ازتشكيل ديكتاتوري‌هاست كه با منافع كشورهاي بزرگ و استعمارگر تعارض دارد. هر كشوري كه بخواهد از منافع و منابع ملي خود دفاع كند، با كشورهاي استعمارگر تعارض پيدا مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha