• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91061005270
  • خبرنگار : 71132

جهانگيرزاده: جنبش عدم تعهد به جايگاه واقعي‌اش بازگردد

جهانگيرزاده: جنبش عدم تعهد به جايگاه واقعي‌اش بازگردد

يك عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، بيانات مقام معظم رهبري در افتتاحيه اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را بازخواني پرونده اين جنبش عنوان كرد كه به مرور از جايگاه طبيعي خود خارج شده و مسئوليت و رسالت اوليه خود را به فراموشي سپرده است.

يك عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، بيانات مقام معظم رهبري در افتتاحيه اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را بازخواني پرونده اين جنبش عنوان كرد كه به مرور از جايگاه طبيعي خود خارج شده و مسئوليت و رسالت اوليه خود را به فراموشي سپرده است.

جواد جهانگيرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: فرمايشات مقام معظم رهبري، بازخواني پرونده جنبش عدم تعهد و برشماري برخي زمينه‌ها و نشانه‌هاي انحراف آن از اهداف و آرمان‌هاي اوليه بود. اينكه اين جنبش بر مبناي وحدت و فارغ از مسائل بومي، مذهبي و جغرافيايي به وجود آمده، مسئوليت‌هاي اساسي بر عهده دارد و نقد ايشان به ساختار سازمان ملل و نوع عملكرد اين سازمان، در جهت تقويت اين موضوع بود كه جنبش مسئوليت‌هاي اصلي خود را فراموش كرده است.

وي با تاكيد بر لزوم بازگشت جنبش عدم تعهد به جايگاه حقيقي و واقعي خود براي به عهده گرفتن مسئوليت‌هاي اساسي، افزود: چنين مسئوليت‌هاي دشواري آن هم در اين مقطع زماني، بر عهده جمهوري اسلامي گذاشته شده است و اين جنبش نيازمند يك دبيرخانه دائمي است كه فعال باشد، گروه‌هاي مختلف را جمع كند، بخش‌هاي مختلف را پوشش دهد و جهات كار خود را براي آينده تنظيم و تعريف كند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بخشي از سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با لزوم شكستن انحصار كشورهاي غربي در توليد انرژي هسته‌يي، اضافه كرد: عملياتي شدن اين موضوع به اراده و جديت اعضاي جنبش بستگي دارد.

جهانگيرزاده با بيان اينكه "جنبش عدم تعهد در سال‌‌‌هاي گذشته از زمان جمال عبدالناصر به عنوان يكي از مبتكران جنبش تا رياست حسني مبارك، رييس‌جمهور سابق مصر روند نزولي را طي كرده است"، يادآور شد: اين روند نشان مي‌دهد كه جنبش از مسير اوليه خود منحرف شده و اكنون نيازمند اين است كه بر اصول خود اصرار و آنها را مديريت كند تا بازگشتي دقيق و همه‌جانبه به جايگاه اصلي خود داشته باشد.

اين عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عضويت يك‌سوم كشورهاي جهان در جنبش عدم تعهد، طرح موضوع فلسطين از سوي مقام معظم رهبري را نيز مورد توجه قرار داد و گفت: مقام معظم رهبري موضوع فلسطين را بعد از ساختار سازمان ملل و رفتارهاي نامناسب قدرت‌هاي غربي به عنوان برجسته‌ترين موضوع در حوزه بين‌المللي مطرح كردند، يعني از نگاه ايشان، فلسطين مساله‌اي است كه همه دنيا بايد براي حل و فصل آن مشاركت كنند.

وي ادامه داد: ايده‌اي كه جمهوري اسلامي ايران براي حل مساله فلسطين پيشنهاد داده، ايده‌اي است كه براي دنيا قابل فهم است، يعني تاكيد بر نُرم‌ها و هنجارهاي بين‌المللي كه اتفاقا تاكنون كسي از عناصر غربي به آن پاسخ نداده كه آيا چنين نرمي كه براي همه كشورها مي‌پذيرند، براي فلسطين هم پذيرفتني است يا خير؟

جهانگيرزاده با اشاره به پيشنهاد «برگزاري همه‌پرسي براي فلسطين» كه از سوي رهبري بر آن تاكيد شد، گفت: اين بخش از سخنان رهبري، ايجاد چالش جدي ذهني در سطوح متفكر و حتي عامه مردم جهان است و بايد منتظر ماند و ديد كه پاسخ ديگران به اين پيشنهاد چيست.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد كه جنبش عدم تعهد مي‌تواند بيش از اين در موضوع فلسطين ايفاي نقش كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha