• جمعه / ۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060301302

ابوترابي فرد:رياست ايران بر اجلاس جنبش غيرمتعهد‌ها فرصتي براي شكست خط تحريم است

ابوترابي فرد:رياست ايران بر اجلاس جنبش غيرمتعهد‌ها فرصتي براي شكست خط تحريم است

نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: نشست جنبش غيرمتعهد‌ها در تهران فرصت ويژه‌اي براي تلاش مسئولان ارشد نظام جهت نهادينه كردن ايده‌ها و آرمان‌هاي بلند امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در سطح جهان گسترده غيرمتعهد‌ها است كه بايد از اين فرصت به شايستگي استفاده كرد.

نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: نشست جنبش غيرمتعهد‌ها در تهران فرصت ويژه‌اي براي تلاش مسئولان ارشد نظام جهت نهادينه كردن ايده‌ها و آرمان‌هاي بلند امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در سطح جهان گسترده غيرمتعهد‌ها است كه بايد از اين فرصت به شايستگي استفاده كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسن ابوترابي فرد طي سخناني در پيش خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با تبريك عيد سعيد فطر و هفته دولت، گفت: اميدوارم دولت با الهام از تجارب اندوخته شده در بيش از سه دهه از عمر بالنده انقلاب اسلامي و تجارب به دست آمده در دوره رياست جمهوري بتواند از فرصت‌هاي فرارو حداكثر استفاده را داشته باشد.

وي خاطر نشان كرد: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند با وحدت و همدلي و تعامل حداكثري قواي سه‌گانه راه براي تحقق نقشه راه ارائه شده دولت در سال پاياني از دوره رياست جمهوري هموار شود و ملت ايران در همه عرصه‌ها خصوصا عرصه‌هاي اقتصادي با الهام از نام هميشه ماندگار اين سال گام‌هاي بلندي بردارند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد‌ در تهران، تصحيح كرد: هر نظام سياسي براي رسيدن به اهداف تعريف و پيش بيني شده خود نيازمند به اقتدار، توانايي و قدرت در همه حوزه‌ها است اما مهمترين مقوله‌اي كه زمينه افزايش كارايي دولت‌ها و حكومت‌ها را فراهم مي‌آورد، اقتدار سياسي آنان است.

ابوترابي فرد ادامه داد: هر نظام سياسي به ميزان اقتداري كه برخوردار است و مولفه‌هايي كه زمينه دستيابي به آن اقتدار را فراهم آورده‌اند مي‌تواند در كشور و منطقه خود و در صحنه جهاني نقش ايفا كند. بنابراين نظام‌هاي سياسي در تكاپوي رسيدن به قدرت سياسي حداكثر هستند.

وي با بيان اينكه متاسفانه عموم نظام‌هاي سياسي امروز حاكم بر جهان از پشتوانه‌هاي اقتدار بخش فكري، اعتقادي، اخلاقي، ملي و علمي در حد مطلوب برخوردار نيستند، تصحيح كرد: اين نظام‌هاي سياسي عموما اقتدار سياسي خود را در رسيدن به يك قدرت پليسي،‌امنيتي و نظامي و وابستگي به قدرت‌هاي بزرگ جستجو مي‌كنند و اين حال بسياري از كشورهايي است كه امروز در جهان زمام قدرت سياسي را به دست كساني سپرده‌اند كه از صلاحيت‌ها و ظرفيت‌هاي لازم برخوردار نيستند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شرايط ايران در زمان پيروزي انقلاب اسلامي، يادآور شد: ايران در آن زمان يك نظام سياسي را تجربه مي‌كرد كه خود را ژاندارم خاورميانه مي‌ناميد. اين ژاندارم تمام توان خود را از وابستگي كامل به قدرت‌هاي خارجي و استكبار جهاني و آمريكا به دست آورده بود و چون قدرت داراي ريشه نبود تمام منافع ملت ايران قرباني منافع بيگانگان و استكبار جهاني مي‌گرديد و آنها بودند كه نقشه راه كشور را تنظيم مي‌كردند و حتي براي جغرافياي ايران نقشه خود را ارائه مي‌كردند.

ابوترابي فرد افزود: در اواخر حكومت قاجار و پهلوي مصائب فراواني به دست حكمرانان خائن و وابسته به بيگانه بر اين كشور رفت. اقتدار، حيثيت، فرهنگ و هويت ما را مورد اهانت قرار دادند و زير پاي بيگانگان پايمال كردند.

وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير شاهد حكومت‌هاي سست و بي‌بنياني بوديم كه با اشاره ملت‌ها فرو ريختند، گفت: رييس جمهور آمريكا پس از انتخابات رياست جمهوري دراين كشور براي ايجاد فضاي مناسب در جهان اسلام و تغيير ديدگاه‌ها نسبت به سياست‌هاي خود، در اولين سفر خارجي خود كشور مصر را انتخاب كرد. شايد مهمترين پيام اين اقدام اين بود كه حكومت مصر با رياست خائني به عنوان حسني مبارك از بالاترين ظرفيت و اقتدار سياسي برخوردار است اما ديديم چگونه حكومت پوشالي30 ساله او در برابر اراده ملت قهرمان مصر فرو ريخت و تزلزل و ناپايداري تمامي حكومت‌هاي وابسته به بلوك غرب را نشان داد.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي از هنگام تولد از تمام ظرفيت و آموزه‌هاي حيات بخش اسلام براي افزايش اقتدار سياسي خود بهره گرفته است، تصريح كرد: امروز نظام جمهوري اسلامي يكي از قدرتمند‌ترين نظام‌هاي سياسي در منطقه، صحنه بين‌الملل و معادلات جهاني است.

ابوترابي در ادامه به مهمترين شاخص‌هاي اقتدار سياسي‌ نظام ها و حكومت‌ها اشاره كرد و گفت: يكي از مهمترين شاخص‌ها اقتدار آن نظام در سطح جامعه و كشور خود و همبستگي، پيوستگي و ارتقاء سطح امينت در آن كشور است بنابراين هر كشوري در محدوده جغرافيايي خود از اقتدار بالاتري و سطح امنيت بيشتر برخوردار باشد و با معضلات و چالش‌هاي اجتماعي و سياسي كمتري روبرو باشد از اقتدار بالاتري برخوردار است.

وي تاكيد كرد: نظام جمهوري اسلامي از هنگام تولد با بيشترين دسيسه‌ها و توطئه‌ها روبرو بوده است. تمامي آنها براي ايجاد خلل در اقتدار و مديريت كشور نقش ايفا كردند. قدرت‌هاي بزرگ جنگ طولاني هشت ساله را بر ما تحميل كردند و جريان نفاق را براي ايجاد شكاف در درون جامعه با همه توان مورد حمايت قرار دادند و براي ايجاد رويارويي بين اقوام و مذاهب و حتي بين اديان از تمام توان و ظرفيت خود استفاده كردند.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد:‌ امروز دنيا شاهد است كه قدرت و حكومت مركزي با همه توان در اقصي نقاط كشور امنيت،‌همبستگي و پيوند‌هاي ملي، قومي و ديني را در بالاترين ظرفيت آن براي كشور فراهم آورده است.

ابوترابي با بيان اينكه امروز ايران از بالاترين سطح امنيت در مقايسه با امن‌ترين كشورهاي جهان قرار دارد، گفت: اين در حالي است كه كشورهاي جنوبي و شرقي ما در نقشه بزرگ جهان ناامن‌ترين كشورهاي جهان به واسطه توطئه استكبار جهاني، آمريكا و ايادي او هستند.

وي تصريح كرد: ما در حالي از بالاترين سطح همبستگي ملي بهره مي‌بريم كه اقوام گوناگون در اين كشور حضور دارند ما افتخار داريم كه كشور ما نژاد فارس، عرب، بلوچ، سيستاني، آذري، ترك، كرد، لر و نژاد‌هاي گوناگون را در كنار هم در سايه پيوند‌هاي ملي و وحدت اسلامي در اوج و قله آن تجربه مي‌كند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه مجلس شوراي اسلامي با حضور نمايندگان ملت از اقصي نقاط كشور، نماد وحدت ملي و انسجام اسلامي است، افزود: اين نعمت گران‌بها بايد پاسداري شود و بدانيم كه تكيه‌گاه اقتدار سياسي ما است.

ابوترابي با بيان اينكه امروز نظام جمهوري اسلامي در سطح معادلات جهاني و بين‌المللي از جايگاه و موقعيت فاخري برخوردار است، گفت: امروز بدون حضور و تصميم جمهوري اسلامي نمي‌توانند براي منطقه ما و دنياي اسلام نقشه‌اي طراحي و اجرا كنند. قدرت سياسي جمهوري اسلامي مانع از آن است كه استكبار جهاني به سادگي به منافع نامشروع خود دست يابد.

وي ادامه داد: اگر مي‌بينيد كشور لبنان به نماد وحدت اديان و مسلمانان تبديل شده و بازوي به اصطلاح قدرتمند نظامي استكبار در منطقه، يعني رژيم صهيونيستي، را با چالش و شكست جدي روبرو مي‌كند و تفكر و انديشه انقلاب و آرمان‌هاي عزت بخش و حيات آفرين امام راحل و مقام معظم رهبري را به نمايش مي‌گذارند، جلوه‌اي از اقتدار سياسي جمهوري اسلامي است.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر مي‌بينيد فلسطين به نماد مقاومت تبديل مي‌شود انديشه و تفكر امام (ره) و راهبرد رهبر معظم انقلاب در فلسطين معنا مي‌يابد در سايه اقتدار سياسي اين كشور است و اگر مي‌بينيد آمريكا با سه لشكر زرهي درعراق حضور مي‌يابد و شايد بيش از يك تريليون دلار هزينه مي‌كند و ماشين جنگي قدرتمند او در عراق به گل مي‌نشيند و نخست‌وزير مورد نظر آنها با هزينه‌هايي كلان به قدرت نمي‌رسد و نخست‌وزير منتخب ملت عراق چهره مقاوم و سياست‌مدار هوشمند و متعهد زمام قدرت را در دست مي‌گيرد يكي از جلوه‌هاي اقتدار سياسي كشور جمهوري اسلامي ايران است.

ابوترابي فرد در ادامه سخنان خود به بخشي از جلوه‌هاي اقتدار سياسي جمهوري اسلامي ايران در صحنه جهاني اشاره كرد و گفت: امروز نظام جمهوري اسلامي از اين اقتدار سياسي برخوردار است كه يكي از مولفه‌هاي قدرتمند آن قدرت دفاعي است. امروز قدرت دفاعي جمهوري اسلامي خواب را بر ديدگان استكبار جهاني حرام كرده است و اين قدرت سرمايه بزرگ دفاع مقدس و ثمره مقدس خون شهدا، مقاومت جانبازان سلحشور، آزادگان صبور و مقاوم و ثمره هوشمندي و درايت افسران، فرماندهان و سربازان غيرتمندي است كه در صحنه دفاع مقدس به يك قدرت توانمند دفاعي و علمي و مديريتي تبديل شده است.

وي همچنين با بيان اينكه يكي از مولفه‌هاي اقتدار سياسي قدرت علمي ما است كه اين كاروان علمي كشور با شتاب حركت مي‌كند، گفت: هر كشوري كه به قدرت دفاعي، سياسي و اقتصادي تبديل شده در سايه دستيابي به دانش‌هاي نوين و استفاده از مرزهاي علم و دانش است، كاروان علمي ايران پشتوانه قدرتمند اقتدار سياسي ما است.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: امروز اين كشور با همه توان روياروي استكبار جهاني ايستاده‌ است و نماد ايستادگي، مقاومت و رويارويي با منافع نامشروع استكبار جهاني به سركردگي آمريكاي جهان خوار هستيم و از اين جايگاه نقش ويژه‌اي در ميان همه ملل آزادي‌خواه و كشورهاي غيرمتعهد ايفا مي‌كنيم.

ابوترابي فرد ادامه داد: اين كه مي‌بينيم در اوج تلاش مذبوحانه آمريكا و رژيم صهيونيستي حدود 120 كشور غيرمتعهد كه بالاترين منابع انرژي و جمعيت جهان را در اختيار دارند دعوت جمهوري اسلامي را اجابت كرده‌اند و بيش از 50 تن از روسا و شخصيت‌هاي تراز اول در اجلاس شانزدهم حضور پيدا مي‌كنند و بيش از هفت هزار چهره‌ها و كارشناسان شاخص اقتصادي اين هيات‌‌ها را همراهي مي‌كنند يعني يك جريان قدرتمند سياسي، اقتصادي، فكري با مديريت جمهوري اسلامي حركت خود را براي سه سال آينده آغاز مي‌كنند.

وي با بيان اينكه آغاز مديريت و رياست جمهوري اسلامي ايران بر اجلاس غيرمتعهد‌ها با نقطه‌هاي اوج بيداري دنياي اسلام با استكبار جهاني مقارن شده است، گفت: قطعا جمهوري اسلامي ايران از اين موقعيت ارزشمند به عنوان رياست سه ساله بر اين تشكل بزرگ بين‌المللي از همه توان و ظرفيت خود براي مقابله نظام سلطه و متشكل كردن كشورهاي غير متعهد‌ براي پاسداري از منافع ملت‌ها و صلح جهاني و پر كردن شكاف بين كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه استفاده خواهند كرد.

اين نماينده مجلس افزود: جمهوري اسلامي ايران علاوه بر آن حدود 9 سال عضو تروئيكاي جنبش غيرمتعهد است كه مي‌تواند در اين 9 سال نقش محوري براي دستيابي به توسعه و اقتدار در دنياي اسلام و جهان غيرمتعهد تلاش كند.

ابوترابي فرد‌ با اشاره به اينكه رياست جمهوري اسلامي ايران بر اجلاس جنبش غيرمتعهد‌ها فرصتي براي شكست خط تحريم و انزواي دروغين جمهوري اسلامي و آشكار شدن دروغ بزرگ دشمنان جهان بشريت و دشمنان ايران اسلامي است، گفت: چند كشور مخالف با پيشرفت‌هاي علمي و فناوري ايران و دنياي اسلام خود را معادل همه جهان مي‌نامند لذا اين نشست فرصتي است كه نشان دهيم برخلاف ادعاي آنها نه تنها ايران منزوي نيست بلكه بالاترين نقش را در معادلات سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي ايفا مي‌كند.

وي تاكيد كرد: نشست جنبش غيرمتعهد در تهران فرصتي براي پديد آمدن زمينه‌اي جهت آشنايي با واقعيت‌ها، توانمندي‌ها و پيشرفت‌هاي سياسي، علمي، دفاعي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران است كه اين نشست مي‌تواند تصوير غلط و كاذب برآمده از جنگ رسانه‌اي و نرم دشمنان را با حضور بيش از دو هزار خبرنگار براي دنياي امروز و فردا روشن كند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه اين اجلاس فرصت استثنايي است كه دولتمردان هوشمند كشور اين فرصت را فراهم آورده‌اند، اظهار كرد: اين نشست در تهران فرصت استثنايي براي فراهم آوردن زمينه ارتقاء مناسبات، روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي با 120 كشور عضو اين جنبش است. اين نشست اين فرصت را فرا روي ملت و دولتمردان ما خلق كرده است.

ابوترابي فرد يادآور شد: نشست جنبش غيرمتعهد‌ها در تهران فرصت ويژه‌اي براي تلاش مسئولان ارشد نظام جهت نهادينه كردن ايده‌ها و آرمان‌هاي بلند امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در سطح جهان گسترده غيرمتعهد‌ها است كه بايد از اين فرصت به شايستگي استفاده كرد.

وي با اشاره به اينكه نظام جمهوري اسلامي روياروي استكبار جهاني داراي ايده‌هاي روشني است، گفت: ما بارها اعلام كرده‌ايم كه مواضع روشن ما تبيين كننده اين واقعيت است كه پايان يك جانبه‌گرايي فرا رسيده است و امروز ملت‌هاي جهان در سايه مقاومت و ايستادگي ملت ايران به اين حقيقت دست يافته‌اند كه مي‌توان هشت سال روياروي اتحاد نامقدس شرق و غرب جنگي و پيروزي رسيد.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي افزود:‌ ملت‌هاي جهان اين حقيقت را از ملت ايران آموختند كه مي‌توان بيش از سه دهه برابر تحريم‌ها مقاومت كرد و زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور را تقويت كرد و به يك سكوي پرش براي تبديل شدن به قدرت اقتصادي بزرگ تبديل كرد. امروز ملت‌هاي جهان از ملت ايران آموخته‌اند كه مي‌توان مقابل زياده‌خواهي آمريكا و متحدين او ايستاد و از منافع مشروع ايران براي دستيابي به دانش هسته‌يي براي اهداف صلح آميز حمايت كرد و به آرمان‌هاي كليدي خود در اين حوزه دست يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha