• جمعه / ۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060301213

صالحي: جليلي و اشتون ديدار مي‌كنند

صالحي: جليلي و اشتون ديدار مي‌كنند

وزير امور خارجه كشورمان از حضور قطعي روساي‌ جمهوري مصر و كره‌شمالي و دبيركل سازمان ملل متحد در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها خبر داد و گفت كه قائم‌مقام وزير امور خارجه عربستان به عنوان نماينده ويژه پادشاه اين كشور در اين اجلاس شركت مي‌كند.

وزير امور خارجه كشورمان از حضور قطعي روساي‌ جمهوري مصر و كره‌شمالي و دبيركل سازمان ملل متحد در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها خبر داد و گفت كه قائم‌مقام وزير امور خارجه عربستان به عنوان نماينده ويژه پادشاه اين كشور در اين اجلاس شركت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار سرويس سياست خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر صالحي اعلام كرد: عبدالعزيز بن عبدالله، پسر پادشاه عربستان است و از آنجا كه وزير امور خارجه اين كشور در بيمارستان بستري است، قائم مقام وي(عبدالعزيز بن عبدالله) براي شركت در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها به تهران مي‌آيد.

صالحي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا از روسيه و تركيه نيز نمايندگاني در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها حضور خواهند يافت يا خير، گفت: نماينده‌اي از روسيه در اين نشست حضور پيدا مي‌كند اما در حال رايزني هستيم تا سطح هيات روسي شركت‌كننده در اين اجلاس را بالاتر ببريم.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه تصريح كرد: اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران با عنوان «صلح جهاني با مشاركت عمومي» برگزاري مي‌شود و مقام معظم رهبري در افتتاحيه آن حضور خواهند داشت. در مراسم ويژه افتتاحيه، سرودي اجرا خواهد شد. همچنين در محوطه محل برگزاري اجلاس نمايشگاهي از دستاوردهاي ايران برگزار مي‌شود. در پايان اجلاس نيز سران كشورها از مراكز صنعتي، اقتصادي و فرهنگي كشورمان بازديد خواهند كرد.

صالحي افزود: 50 رييس كشور در اين اجلاس شركت خواهند كرد و البته تمام 120 كشور عضو در اين اجلاس نماينده خواهند داشت.

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه برگزاري اين نشست مسئوليت سنگيني است اما بايد در نظر داشت كه مسئوليتي جمعي است افزود: وزارت امور خارجه امور آن را پيگيري كرده است و البته وزرات مسكن براي آماده‌سازي مكان اجلاس تلاش بسياري انجام داده است. آقاي سعيدلو نيز براي فراهم كردن لجستيك اجلاس فعال بوده است. مسائل امنيتي و حفاظتي در نظر گرفته شده است همه به خوبي مسئوليت خود را پيش برده‌اند و در حال حاضر تعداد قابل توجهي از اعضاي جنبش غيرمتعهدها در اين اجلاس شركت مي‌كنند.

وي درباره اهميت اين اجلاس تصريح كرد: تاريخ معاصر جمهوري اسلامي و حتي قبل از انقلاب نيز چنين گردهمايي از تعداد وسيعي از كشورهاي جهان را در سطح سران نداشته است و اين اجلاس نقطه عطفي است؛ آن هم در اين برهه زمان كه هجمه‌ي دشمن به كشور ما شدت گرفته است و از بعد تبليغاتي و تهديدها عليه ايران فشارهاي زيادي وارد كرده‌اند. در اين برهه‌ي حساس كه شاهد فشار غرب هستيم ايران با توانمندي و عزتمندي در عرصه‌ي بين‌المللي به خوبي توانسته است خود را به عنوان كشور نقش آفرين و اثرگذار نشان دهد. اگر شرايط عادي بود شايد اين ميزان از حساسيت و اهميت وجود نداشت، اما امروز مي‌بينيم بسياري از مقامات كشورهاي غربي توصيه مي‌كنند كسي به ايران نرود، اما مي‌بينيم برخلاف توصيه‌هاي آنها كشورهاي عضو اين جنبش كه مستقل هستند به اعتبار اهداف اين جنبش به اين توصيه‌هاي توجهي نكردند و خواستار حضور در اجلاس هستند.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين گفت: در حاشيه اين اجلاس نشست‌هاي دوجانبه با وزراي خارجه و رييسان جمهور شركت‌كننده خواهيم داشت و درباره مسائل دوجانبه، تقويت روابط در ابعاد مختلف رايزني خواهيم كرد و از اين فرصت استثنايي استفاده مي‌كنيم.

صالحي در پاسخ به اين پرسش كه آيا از پشت‌ پرده‌هاي رايزني مقامات آمريكايي براي اينكه كشورها در تهران حاضر نشوند اطلاعي داريد؟ گفت: بخش عمده‌ي از مسائل سياسي بعد پنهان دارد؛ فشارهايي كه به كشورها مي‌آيد را علنا بارها به ما گفتند و متقابلا ايران نيز فعاليتهاي گسترده‌اي در عرصه ديپلماسي انجام مي‌دهد كه توانسته است آن فشارها را خنثي و كشورها را ترغيب كند اين نشستي است متعلق به خود كشورها و ايران فقط ميزبان است. با اين استدلال‌ها و با در نظر گرفتن اهدافي كه اين جنبش داشته است مسائل به خوبي پيش مي‌رود. اگر كشوري عضو چنين جنبشي باشد و در عين حال نتواند مستقل تصميم بگيرد رفتارش توجيه پذير نخواهد بود.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با بيان اينكه مجموعه اقدامات متقابل به نفع ما بوده است تاكيد كرد: فشارهاي طرف مقابل چندان نتوانسته است كاري از پيش ببرد و از آنجا كه غرب نتوانسته به وعده‌هاي خود عمل كند ديگر كشورها نمي‌توانند زير بار فشارهاي آنها بروند. در مواردي نيز شاهد بوده‌ايم كه كشورها تماس گرفته‌اند و گفته‌اند غرب به وعده‌هاي خود عمل نكرده است و ما نسبت به رفتاري كه داشته‌ايم عذرخواهي مي‌كنيم و مي‌خواهيم طرح‌هاي مشترك را ادامه دهيم.

وي تاكيد كرد: نمايندگي‌ها در بيش از 100 كشور توانسته‌اند با قوت و قدرت رايزني‌هاي خود را انجام دهند، حدود 100 كشور نيز نماينده‌ بالاتر از سفير در اين نشست خواهند داشت.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا وجود فشارهاي ديپلماتيك براي نيامدن مقامات خارجي به يك كشور مرسوم است يا خير گفت: بله يكي از ابزارهاي ديپلماسي و سياست خارجي چنين چيزي است و به خصوص كشورهاي غربي عليه ايران از هر فرصت و ابزاري چه منطقي و غيرمنطقي استفاده مي‌كنند، اما مي‌بينيم در طول بيش از 30 سال گذشته روز به روز بر عزت ايران افزوده شده است. نام ايران بيشترين تكرار را در بين نام‌هاي كشورهاي ديگر دارد. اين به دليل اهميت و نقش آفريني و الگو بودن، ايران است. مقامات آمريكايي هر بار با مقامات كشورهاي ديگر ديدار مي‌كنند بند اول نشستشان راجع به ايران است.

وي درباره اهميت حضور رييس جمهور مصر و دبيركل سازمان ملل در اجلاس تهران گفت: آقاي مرسي به عنوان اولين رييس جمهور منتخب واقعي مردم مصر پس از ده‌ها سال ديكتاتوري در اين كشور انتخاب شده است. وي در شرايطي اداره امور را به دست گرفته است كه تحولات منطقه بسيار عميق و اثرگذار خواهد بود؛ بويژه اينكه بايد در نظر گرفت ملت ها با يكديگر مشكلي ندارند و اين دولت‌ها هستند كه قيد و محدوديت ايجاد مي‌كنند. اگر در كشورهايي كه انقلاب رخ داده است دولت‌هاي‌شان برآمده از اراده‌ي مردمشان باشد؛ يعني بين مردم و دولت هيچ اختلافي نيست؛ در اين صورت مردم كشورها با يكديگر به راحتي در تماس و ارتباط خواهند بود و اين نقطه خطري براي غرب است زيرا در اين صورت به خودي خود وحدت عمومي در منطقه ايجاد مي‌شود و امت اسلامي شكل مي‌گيرد.

صالحي توضيح داد: غرب حضور مرسي را در ايران به معناي برقرار ارتباط بين دو ملت بزرگ و تاثيرگذار مي‌بيند؛ بنابراين گرايش ايران و مصر به سمت يكديگر از نظر غرب امر مطلوبي نيست؛ بنابراين حساسيتي روي اين مسئله ايجاد كرده‌اند.

وزير امور خارجه كشورمان اظهار كرد: اقدامات فراواني از جهات مختلف براي حضور آقاي مرسي در تهران انجام شده است كه خوشبختانه شاهد حضور ايشان در تهران خواهيم بود.

وي درباره بروز ظرفيت‌هاي جنبش غيرمتعهدها در تهران گفت: ما نبايد انتظار ويژه‌اي از اجلاس تهران داشته باشيم؛ اسناد آن قبلا توسط مصر كه رييس قبلي بوده است در شرم‌الشيخ تدوين شده است و بازنگري ديگري هم در جلسه كارشناسان ارشد و وزيران خارجه قبل از تقديم اسناد به نشست سران خواهد شد؛ بنابراين اسناد از قبل تهيه شده و ما چندان نمي‌توانيم در اين اسناد دخل و تصرف كنيم، اما اين امكان وجود دارد كه برخي از موارد اسناد مورد تجديد نظر قرار گيرد، اما مهم اين است كه در اين اجلاس ما رياست را بر عهده خواهيم گرفت و اين در واقع مراسمي براي تحويل دادن رياست است و پس از آن ما سه سال عهده‌دار رياست جنبش هستيم كه در اين زمان بايد فعالانه عمل كنيم اجلاس كارشناسان ارشد و وزرا را برگزار مي‌كنيم و اميدواريم اجلاس اضطراري سران را داشته باشيم. ما در وزارت خارجه كميته راهبردي را براي ابتكارات جديد ايجاد كرديم كه افكار جديد را درباره جنبش غيرمتعهدها پيشنهاد كند و در حال رايزني مكرر باشد و اين ديدگاه‌ها را در طول اين سه سال عرضه مي‌كند كه اميدواريم به تصويب برسد.

صالحي ادامه داد: رييس جمهور در اجلاس سران در تهران در سخنراني‌اش افكار نو مطرح خواهد كرد.

وي گفت: موضوعي كه به عنوان نماد اجلاس مطرح كرده‌ايم صلح جهاني با مشاركت عمومي است و اينكه مجموعه كشورها در مديريت جهاني مشاركت عمومي با هدف ايجاد صلح پايدار و فراگير جهاني داشته باشند و اين فكر جديدي است؛ چندان كه از قبل در اصول جنبش گنجانده شده بود، اما اينچنين به وضوح مطرح نشده بود.

صالحي با اشاره به تاريخچه تشكيل جنبش عدم تعهد ادامه داد: آيا ما مطابق شرايط موجود در ساختار و اصول جنبش تجديد نظر و بازنگري كرده‌ايم؟ اينها مسائلي است كه ما مي‌توانيم در اجلاس مطرح و پيگيري كنيم.

وي همچنين درباره دبيرخانه جنبش غيرمتعهد نيز گفت: اين جنبش مديريت و ساختار سيال دارد و دبيرخانه دائمي ندارد. دفتر هماهنگي آن در نيويورك است و رييس جنبش،‌ رييس دفتر نمايندگي خواهد بود.

وزير امور خارجه كشورمان كه در برنامه تلويزيوني ديروز، امروز، فردا سخن مي‌گفت تصريح كرد: بايد با سعه‌‌صدر پيشنهادات را مطرح كنيم و درباره آنها رايزني داشته باشيم.

صالحي همچنين گفت كه ونزوئلا براي برگزاري مكان بعدي اجلاس سران غيرمتعهدها پيش‌بيني شده است.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان اضافه كرد: ما به فلسفه وجودي جنبش غيرمتعهد تاكيد و به آن انتقاد داريم. اين اصول در طول زمان تغيير نمي‌كند، اما اميدواريم بتوانيم تجديد ساختاري در جنبش ايجاد كنيم كه بتواند در عرصه‌ي بين‌المللي نقش‌آفريني بيشتري داشته باشد و چالش‌هاي جهاني را به نفع اعضاي جنبش مديريت كنند. در عين حال ما دنبال ايجاد انسجام بين اعضاي جنبش هستيم. بايد شرايطي ايجاد كنيم كه بتوانيم از نظر سياسي به هم نزديك شويم و در اين مسير بايد زمينه‌هاي همكاري اقتصادي،‌ تجاري، فرهنگي و علمي را تقويت كنيم. تماس‌هاي مردمي نيز بيشتر مي‌شود و نزديكي فكري و سياسي نيز ايجاد مي‌گردد. اميدواريم دفتر هماهنگي جنبش عدم تعهد در نيويورك را تقويت كنيم. مي‌خواهيم بيشترين همكاري را با آن داشته باشيم و آن را تقويت نماييم. ما كميته‌ي ويژه‌اي را در وزارت خارجه ايجاد كرده‌ايم. ابتكارات را به دفتر نيويورك اعلام مي‌كنيم و آرام آرام در جنبش مطرح مي‌كنيم.

صالحي با اشاره به ضرورت بازنگري در ساختار سازمان ملل نيز خاطر نشان كرد: جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند نقش موثري در ساختار سازمان ملل ايفا كند.

وي ادامه داد: اميدواريم بتوانيم از طريق همكاري كشورها بايد يكديگر يكسري انحصارها از بين ببريم مثلا در مورد دلار كه بعنوان پول واحد در نظر گرفته شده است جنبش مي‌تواند اين انحصارهاي ظالمانه در تبادلات اقتصادي جهاني را از بين ببرد و در حال حاضر شرايط براي اين پيشنهاد مهيا است. ما مي‌توانيم بين كشورهاي عدم تعهد موسسه داوري و يا موسسه معاضدت قضايي منطقه‌يي و بين‌المللي بين كشورها و همچنين صندوقي براي حمايت از خانواده‌هاي قرباني جرايم سازمان يافته و تروريستم در عرصه بين‌المللي ايجاد كنيم.

صالحي گفت: از هند بيش از 200 ميهمان خواهيم داشت. همچنين بيش از 100نفر نيز از مصر خواهند آمد.

وي گفت، ميزان بالاي تعداد هيات‌ها نشان‌دهنده اهميت اين اجلاس است؛ زيرا برخي از هيات‌ها كه تعداد بالايي در آن حضور دارند به دنبال نشست‌هاي دوجانبه و طرح موضوعات اقتصادي،‌ تجاري، فرهنگي و علمي هم هستند.

صالحي يادآور شد: ايران نيز نشست‌هاي دوجانبه را دنبال مي‌كند و كشورهايي كه با يكديگر همسو هستند نيز جلسات فرعي خواهند داشت.

از سوي ديگر، وزير امور خارجه كشورمان درباره آخرين اخبار مذاكرات ايران و كشورهاي عضو 1+5 عنوان داشت: قرار شده ديداري بين آقاي جليلي و خانم اشتون برگزار شود، اما هنوز تاريخ دقيقي براي آن تعيين نشده است.

وي تاكيد كرد: ديگر راهي جز به سرانجام رساندن اين مذاكرات وجود ندارد.

در عين حال، وزير امور خارجه كشورمان گفت: با مجموعه اطلاعاتي كه در اختيار داريم، برآيند كلي گفت‌وگوها تاكنون مثبت است و نسبت به نتايج اين گفت‌وگوها بسيار اميدواريم.

صالحي درباره آخرين اخبار بحران سوريه نيز با تاكيد بر اينكه بحران سوريه،‌ بحران تصنعي است گفت: حركت‌هاي مردمي به هرحال در سوريه وجود داشته است، اما اينكه اين درخواست‌ها به بحران تبديل شود تصنعي بوده است. دولت سوريه بسيار به موقع به خواسته‌هاي مردم توجه كرد و خواستار گفت‌وگو با آنها بود و با تدبير چنين موضوعي را مطرح كرد، اما متاسفانه برخي كشورها چنين چيزي را نمي‌خواستند و با ارسال سلاح و افراد خواستار درگيري‌هاي نظامي در اين كشور بودند آنها مسئله سوريه را وارد فاز درگيري مسلحانه عليه دولت كردند.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: وضعيت سوريه بايد با تدبير حل شود، ما با معارضين در تماس بوده و هستيم و در اجلاس مكه نيز ديدگاه‌هاي خود را مطرح كرده‌ايم بيش از يك سال است از كه با معارضين سوريه ارتباط داريم. بحران سوريه را مي‌توان با گفت‌وگو از اين حالت خارج كرد كه خواسته‌هاي مردمي دنبال شود و دولت و مردم با هم به تفاهم برسند؛ پيشنهادهايي داريم و در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران نيز رايزني‌هاي مي‌كنيم. پيشنهادايي مقبول و اصولي داريم كه ديدگاه‌هاي همه را تامين مي‌كند و مخالفت با آن بسيار سخت خواهد بود و منافع مردم و ثبات و امنيت منطقه و بين‌الملل و حكومت سوريه را نيز در نظر گرفته است. اميدواريم با رايزني‌هاي كه انجام مي‌شود پس از جنبش عدم تعهد ميزبان معارضين سوريه باشيم بخش مهم معارضين و دولت سوريه اعلام آمادگي كرده‌اند. اميدواريم در چند هفته آينده بتوانيم نشستي در تهران برگزار كنيم.

وي با اشاره به نشست مشورتي تهران درباره بحران سوريه و پيشنهاد گروه حماس درباره سوريه نيز گفت: اين پيشنهاد در نشست مكه نيز مطرح شد و آقاي مرسي پيشنهاد گروه حماس ايران، تركيه، عربستان و مصر را مطرح كرده‌اند. ما استقبال كرديم. وزير امور خارجه مصر با من تماس تلفني داشت.

وزير امور خارجه كشورمان اعلام كرد كه همتاي مصري‌اش در تماسي تلفني خود از وي خواسته است كه وضعيت آمادگي تهران را براي شركت در نشست ايران، تركيه، عربستان و مصر اعلام كند.

صالحي افزود: وزير امور خارجه مصر گفت آيا اين آمادگي از جانب ايران براي شركت در نشستي كه در كنفرانس مكه درباره سوريه مطرح شده بود، وجود دارد؟ من نيز به او گفتم كه تهران آمادگي حضور در اين نشست را دارد و اميدواريم ساير جناح‌ها نيز اين آمادگي را داشته باشند.

وي تاكيد كرد: حمايت ما از سوريه حمايتي اصولي است و سوريه را به عنوان يكي از حلقه‌هاي مقاومت در مقابل رژيم صهيونسيتي مي‌دانيم.

وي اضافه كرد: يكي از نقاط قوت ايران پايداري بر سياست‌هاي اصولي خود است،‌ حاضر نيستيم اصولمان را زير پا بگذاريم و از سوريه نيز حمايت اصولي داريم. همانطور كه يكي از اهداف سياست خارجي ما مقابله با رژيم صهيونيستي و بازگردان حق مردم فلسطين است. در جهت تحقق اين سياست اصولي از ابزارهايي استفاده مي‌كنيم كه حمايت از حلقه‌هاي مقاومت يكي از آنها است.

صالحي همچنين درباره شركت ايران در اجلاس مكه و طرح تعليق عضويت سوريه در سازمان همكاري اسلامي در آن نشست نيز گفت: ما مي‌دانستيم چه اتفاقي خواهد افتاد و چه تصميماتي گرفته خواهد شد؛ حاضر نبودن ما در آن نشست به معناي انزواگري است؛ ايران در تعملات بين‌المللي خود همواره فعال است و خود را كنار نمي‌كشد و نظرات خود را مطرح مي‌كنيم. سخنراني آقاي احمدي‌نژاد، سخنراني تاريخي و ماندگاري بود و از آن استقبال شد. نظر ايران با رشادت مطرح شد. ضمن اينكه تحفظ خود را نيز درباره اين طرح اعلام كرديم.

وي درباره محتواي ديدار احمدي‌نژاد و پادشاه عربستان نيز گفت: اين ديدارها در دو مرحله و به صورت مفصل انجام شد. يك مرحله در مراسم افتتاحيه انجام شد كه پادشاه عربستان كه آقاي دكتر احمدي‌نژاد در كنار خود نشاندند و گفت‌وگوهاي مفصلي انجام شد. هنگام سحر نيز پس از پايان ضيافت بيش از 20 دقيقه گفتگوي دوجانبه صورت گرفت. دوطرف به صراحت گله‌مندي‌هاي خود را مطرح كردند، اما در مجموع بسيار عالي بود و صحبت و گفت‌وگوي صريح برادرانه‌اي بود و با نيت رفع مشكل و نزديك شدن به يكديگر صورت گرفت كه آثار آن را شاهد هستيم.

صالحي درباره ربوده شدن اتباع كشورمان در سوريه و ليبي نيز گفت: در اجلاس مكه گفتگوهاي مفصلي با وزير خارجه‌ي ليبي داشتم. دو روز گذشته نيز براي تبريك عيد فطر با وي تماس داشتم و گفتم اميدوارم شاهد نتيجه‌بخش بودن تلاش‌ها باشيم؛ ما از سلامت ايرانيان در ليبي مطمئن هستيم، مشكلي در دستگاه ليبي پيش‌ آمده كه در حال حل و فصل شدن است. افرادي كه عزيزمان در اختيارشان است اذعان مي‌دارند كه اين ايرانيان مهمان هستند و آنها را رها خواهيم كرد.

صالحي ابراز اميدواري كرد كه بزودي شاهد آزادي آنها باشد. وي همچنين به گفتگوهايش با مقامات تركيه و قطر درباره ربوده‌شدگان ايران در سوريه اشاره كرد و افزود: معارضين سوريه وحدت فرماندهي ندارند و گروه‌هاي مختلفي هستند اما بسيار اميدوارم هستم كه اتباع كشورمان بزودي به كشور باز گردند. ايران بسيار صادقانه در جنبه‌هاي صنعتي و فرهنگي به سوريه كمك كرده است و كمتر كشوري چنين صادقانه به اين كشور مساعدت داشته‌ است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha