• شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060401453
  • خبرنگار : 71089

صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني؛

ملكوتيان در گفت‌وگو با ايسنا: اجلاس تهران نقطه عطفي در تحولات غيرمتعهدها خواهد بود

ملكوتيان در گفت‌وگو با ايسنا: اجلاس تهران نقطه عطفي در تحولات غيرمتعهدها خواهد بود

يك استاد دانشگاه با اشاره به توطئه غرب عليه ايران در مقاطع گوناگون گفت: برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران در واقع يك "نه" بزرگ به دولت‌هاي استكباري است.

يك استاد دانشگاه با اشاره به توطئه غرب عليه ايران در مقاطع گوناگون گفت: برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران در واقع يك "نه" بزرگ به دولت‌هاي استكباري است.

مصطفي ملكوتيان، استاد دانشگاه در گفت‌‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره برگزاري اجلاس نم در تهران گفت: جنبش غيرمتعهدها در اوايل 60 ميلادي تاسيس شد كه شامل كشورهايي از جهان بود كه نمي‌خواستند در بلوك‌بندي‌هايي در جهان مانند ورشو و ناتو وابسته باشند.

وي ادامه داد: در آن دوران اين كشورها خواستار اتخاذ يك خط مشي در مسائل بين‌المللي بودند كه جنبش غيرمتعهدها را تاسيس كردند اما در آن دوران به دليل جنگ سرد فضاي جهاني تا حدودي براي عملكرد مستقل اين دولتها كمتر مهيا بود، از زمان پيروزي انقلاب اسلامي و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي به عنوان يكي از دو بلوك جهان موج استقلال‌خواهي در ميان كشورها روبه گسترش گذاشت و دولتهايي كه خواستار اجراي سياستهاي مستقل بودند در شرايط بهتري اين خط‌مشي را دنبال كردند.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: در حال حاضر پس از فروپاشي بلوك شرق، بلوك غرب با مشكلات و بحران‌هاي فراواني روبرو شده است. اكنون بحران‌هاي فكري، سياسي و اجتماعي در ميان كشورهاي تشكيل دهنده بلوك غرب وجود دارد كه آنها نيز آينده اميدبخشي را براي خود ترسيم كنند و شرايط جهان به گونه‌اي شده است كه كشورها بهتر مي‌توانند به سمت استقلال طلبي حركت كنند.

وي با بيان اينكه با توجه به شرايط حاكم در جهان، جنبش غيرمتعهدها به اهداف اوليه خود نزديك‌تر شده است، گفت: در شرايطي كه دولتهاي استكباري عليه ايران توطئه مي‌كنند در اين راستا مي‌توان اعمال تحريم‌ها و كارشكني‌ها در سازمان‌هاي بين‌المللي را نام برد، بر همين اساس برگزاري جنبش غيرمتعهدها در تهران به عنوان دومين مجموعه بزرگ پس از سازمان ملل متحد، نشان‌دهنده اين است كه ادعاهاي غربي‌ها مبني بر نماينده جامعه جهاني بودن را رد مي‌كند و بي‌توجهي 120 كشور به درخواست‌هاي آمريكا مبني بر شركت نكردن در اجلاس نم در تهران نشان از ضعف بلوك غرب است.

وي ادامه داد:در واقع برگزاري شانزدهمين اجلاس نم در تهران يك نقطه عطفي در تحولات غيرمتعهدها خواهد بود كه ساختار استكباري غرب را تضعيف خواهد كرد و شعار اين اجلاس هم نشان از اين است كه كشورهاي عضو جنبش به اين خودباوري رسيده‌اند كه اگر بخواهند به توسعه پايدار دست يابند بايد به دور از بلوك‌بندي‌ها باشند، زيرا آمريكايي‌ها به دنبال اهداف استعماري و استكباري خود هستند و تنها در راستاي منافع ملي كشور خود حركت مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha