• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91053117947
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

امر به معروف و نهی از منکر نیاز به رفتاری دلسوزانه دارد

امر به معروف و نهی از منکر نیاز به رفتاری دلسوزانه دارد

یک استاد حوزه علمیه گفت: حس همدردی و همدلی یکی از رفتارهای اخلاقی در اجتماع است که افراد نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند و این خصیصه رفتاری در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز لازم است.

یک استاد حوزه علمیه گفت: حس همدردی و همدلی یکی از رفتارهای اخلاقی در اجتماع است که افراد نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند و این خصیصه رفتاری در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز لازم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیان کرد: در اجتماع ممکن است فرد یا گروهی دچار مشکل یا حادثه‌ای شوند که حمایت و همدردی دیگر اقشار جامعه تسکینی برای برطرف شدن درد این افراد باشد.

طباطبایی بیان کرد: هیچ فردی نباید با غرق شدن در خودخواهی و خود پسندی خود تنها به دنبال چیزهایی باشد که برای او منفعت دارد.

وی از دیگر اصول رفتار اجتماعی به مدارا با افراد اشاره کرد و گفت: مدارا با دیگران و با نرم‌خویی و ملایمت رفتار کردن امری بسیار پسندیده است که در اسلام به آن تاکید شده است.

وی تصریح کرد: "آنچه که برای خود می‌پسندی برای دیگران نيز بپسند" از قاعده‌های زندگی است که باید افراد در رفتارهای خود، به کودکان نیز این اصول و قواعد را بیاموزند.

طباطبایی اظهار کرد: برای آنکه فردی در زمان مشکلات احساس تنهایی نکند و برای حل آن از سوی دیگران حمایت شود بايد خود دارای حس همدردی و همیاری به دیگران باشد و حس نوع دوستی را در خود تقویت کند.

وی با بیان این‌که «کشور ایران دارای پیشینه و تمدن بسیار غنی و ماندگار است» افزود: درک مشکلات زندگی یکدیگر و برای رفع آن تلاش کردن از جمله رفتارهای درست اخلاقی است که از همان ابتدا در اجتماع و تمدن ما وجود داشته است.

طباطبایی عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نیز نوعی حس نوع دوستی است که باید به صورت درست و دلسوزانه مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: امر به معروف تنها به مسائل ظاهری افراد منتهی نمی‌شود بلکه نیاز به کارهای زیربنایی دارد تا در جامعه نهادینه شود.

طباطبایی همچنین افزود: هر فردی در امر به معروف باید ابتدا افکار، ایمان و عمل خود را اصلاح کند و سپس افکار صحیح و پسندیده را در اجتماع گسترش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha