• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052415152
  • خبرنگار : 71405

صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني؛

يك استاد دانشگاه: ضمانت اجرايي يكي از الزامات اجلاس غيرمتعهدها است

يك استاد دانشگاه: ضمانت اجرايي يكي از الزامات اجلاس غيرمتعهدها است

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: نداشتن ضمانت اجرايي براي تصميم‌هاي گرفته شده در اجلاس غيرمتعهدها يك خلاء براي اين جنبش محسوب مي‌شود و اميد مي‌رود تا شايد آنها بتوانند در شانزدهمين نشست خود تصميمات جدي‌تري اتخاذ كنند.

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: نداشتن ضمانت اجرايي براي تصميم‌هاي گرفته شده در اجلاس غيرمتعهدها يك خلاء براي اين جنبش محسوب مي‌شود و اميد مي‌رود تا شايد آنها بتوانند در شانزدهمين نشست خود تصميمات جدي‌تري اتخاذ كنند.

كيومرث يزدان‌پناه، استاد دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه امروز 138 كشور عضو اصلي و ناظر جنبش غيرمتعهدها هستند عنوان كرد: 114 كشور از آنها عضو رسمي بوده و بقيه آنها كشورهاي ناظر محسوب مي‌شوند.

وي افزود: اولين اجلاس كشورهاي غيرمتعهد در سال 1961 و در شهر بلگراد يوگسلاوي سابق برگزار شد كه طي آن موجوديت اين جنبش نيز اعلام شد؛ در هر صورت جنبش غيرمتعهدها را مي‌توان دومين تشكيلات بزرگ بين‌المللي بعد از سازمان ملل متحد دانست.

يزدان‌پناه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به تفاوت جنبش غيرمتعهدها با سازمان ملل متحد گفت: جنبش غير متعهدها بر اساس اساسنامه و ساختاري شكل گرفته كه تصميم‌گيري‌هاي آن ضمانت اجرايي ندارد؛ اما بسيار تاثيرگذار هستند تا حدي كه ديده شده بسياري از تحولات جهاني با ورود جنبش غيرمتعهدها حتي بر روي تصميمات مجمع عمومي سازمان ملل متحد و در مواقعي هم بر تصميمات شوراي امنيت اين سازمان موثر بوده است.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: نداشتن ضمانت اجرايي براي تصميم‌هاي گرفته شده در اجلاس غيرمتعهدها يك خلاء براي اين جنبش محسوب مي‌شود و اميد مي‌رود تا شايد آنها بتوانند در شانزدهمين نشست خود تصميمات جدي‌تري اتخاذ كنند؛ ولي از آنجا كه اين اراده در بسياري از اعضا ديده نمي‌شود احتمال آن كمي بعيد به نظر مي‌رسد.

وي ادامه داد: براي مثال سازمان همكاري‌هاي‌ نظام آتلانتيك شمالي موسوم به ناتو براي تمام تصميم‌گيري‌هاي خود ضمانت اجرايي داشته تا جايي كه اگر به يكي از سرزمين‌هاي عضو ناتو تجاوزي صورت گيرد اين امر تعرض به كل اعضا محسوب شده و همه‌ آنها خود را موظف مي‌دانند از آن عضو دفاع كنند.

وي با تاكيد بر جايگاه جنبش غيرمتعهدها بر مسائل جهاني عنوان كرد: با توجه به اينكه اين جنبش در طول تاريخ ثبات داشته و از معدود جنبش‌هايي است كه تا امروز منحل نشده يا وقفه‌اي در كار آن رخ نداده است، مي‌تواند تاثيرگذاري بيشتري هم داشته باشد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينكه وضعيت برخي از كشورهاي منطقه كه دستخوش تحولات شده‌اند را مي توان در اجلاس غيرمتعهدها ارزيابي كرد، گفت: امروز بسياري از كشورهاي منطقه دستخوش تحولات بسياري شده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به مصر اشاره كرد كه ساختار جديدي در آن حاكم شده است،؛ از سوي ديگر كشورهاي بزرگ اسلامي مانند عربستان امروز به شدت درگير مسائل و تحولات داخلي خود هستند؛ اگرچه روند تحولات عربستان به كندي پيش مي‌رود؛ ولي همه‌ي وقايع اخير نشان مي‌دهد كه اين كشور هم آرام‌آرام شرايط جديد سياسي خود را كه در طول تاريخ اين كشور بي‌سابقه بوده تجربه مي‌كند.

وي عنوان كرد: همچنين يكي از مهمترين مسايل منطقه را مي‌توان شرايط خاصي دانست كه در كشور سوريه حاكم شده؛ چراكه امروز شاهد رفتارهاي دوگانه و دخالت‌هاي هدفمندي هستيم كه از سوي كشورهاي غربي و همسايه‌هايي مانند تركيه، قطر، عربستان و امارات در خصوص سوريه صورت مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha