• پنجشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051207482

تاكيد سرپرست سازمان اوقاف بر نقش وقف در اقتصاد مقاومتي

تاكيد سرپرست سازمان اوقاف بر نقش وقف در اقتصاد مقاومتي

نماينده ولي‌فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه بر نقش وقف در عرصه اقتصاد مقاومتي تاكيد كرد و احياي وقف و معرفي آن را يكي از عرصه‌هاي كمك به اقتصاد مقاومتي دانست.

نماينده ولي‌فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه بر نقش وقف در عرصه اقتصاد مقاومتي تاكيد كرد و احياي وقف و معرفي آن را يكي از عرصه‌هاي كمك به اقتصاد مقاومتي دانست.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين علي محمدي شب گذشته در دومين ويژه برنامه «سفره‌دار كرامت» با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در موضوع اقتصاد مقاومتي گفت: براي اينكه از اين مقطع با سربلندي عبور كنيم، الزاماتي وجود دارد كه يكي از مهم‌ترين آنها اقتصاد بدون نفت است. ما موقوفاتي داريم كه بيش از 11 قرن سابقه دارند كه از عوايد و درآمد آنها نسل‌هاي متمادي استفاده كرده‌اند. حال بايد ببينيم كدام سرمايه چنين ويژگي‌اي دارد.

وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود، با اشاره به اهميت و جايگاه وقف به عنوان صدقه جاريه، گفت: در روايتي از پيامبر اكرم(ص) داريم كه وقتي انسان از دنيا مي‌رود پرونده‌اش مختومه مي‌شود، مگر گروهي كه صدقه جاريه ايجاد كنند و كساني كه ديگران از علم و دانش آنها بهره ببرند و نيز فرزندان صالحي كه در خدمت پدر و مادر و جامعه باشند. مهم‌ترين مصداق صدقه جاريه وقف است كه در كنار علم و دانش و فرزند صالح قرار داده شده است كه نشان از اهميت، ارزش و جايگاه آن است.

نماينده ولي‌فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اينكه "وقف يك اقدام و عمل بسيار مهم، دلپذير و گوارا براي جامعه است"، گفت: وقف تنها براي اسلام نيست بلكه قبل از آن هم در ساير اديان الهي بوده است و رسول خدا (ص) آن را امضا و تاييد كردند.

محمدي با اشاره به انتظارات خود از فرهيختگان، شخصيت‌هاي بانفوذ در جامعه و اصحاب رسانه براي معرفي اين سنت حسنه يادآور شد: متاسفانه چهره وقف در جامعه به گونه‌اي معرفي شده كه آن شيريني و گوارايي‌اش گفته نشده است و همواره چهره‌هاي نامطلوب به حسب ظاهر از آن معرفي شده است؛ در حالي كه وقف براي زندگي اين دنياست.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه خاطرنشان كرد: وقف عرصه‌هاي متعددي همچون پزشكي، علوم جديد، تحقيقات و پژوهش، محيط زيست، كمك به خانواده‌هاي بي‌سرپرست و ... دارد كه از اصحاب رسانه و هنرمندان و فرهيختگان مي‌خواهيم بيش از پيش در معرفي آنها اقدام كنند.

وي با تقدير از اصحاب رسانه به دليل اطلاع‌رساني و مطرح كردن سنت حسنه وقف در جامعه بويژه در سال‌هاي اخير، گفت: در سايه اين تبليغ و اطلاع‌رساني در سال 90 موقوفات جديد 7 برابر بيش از سال‌هاي گذشته شد و به 1400 مورد رسيد، به طوري كه تا سال 88 به طور ميانگين در هر سال 200 وقف جديد صورت مي‌گرفت و در سال 89 در سايه تبليغات و اطلاع‌رساني و كارهاي فرهنگي، اين ميزان پنج برابر شد اما ظرفيت جامعه ما بيش از اينهاست.

محمدي تصريح كرد: فرهيختگان و كساني كه جايگاه و احترامي در جامعه دارند بايد از اين فرصت براي تبليغ و ترويج فرهنگ وقف و احياي آن استفاده كنند و شيريني وقف را به اطلاع مردم برسانند.

نماينده ولي‌فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه، به عرصه‌هاي مختلف وقف اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از عرصه‌هايي كه وقف مي‌تواند خدماتي داشته باشد، كمك به خانواده‌هاي محروم و ضعيف جامعه است. اين كار بسيار ارزشمندي است كه انسان بتواند دل يك مومن و مسلمان را شاد كند.

وي تصريح كرد: سرمايه وقف و موقوفات رو به افزايش است، زيرا افراد خير و دلسوز به سربلندي مردم بخشي از سرمايه خود را وقف مي‌كنند و اين فلسفه مهمي در جامعه و اقتصاد اسلامي دارد. بنابراين اگر مي‌خواهيم اخلاق اسلامي و مهر و محبت در جامعه به وجود آيد بايد به بحث وقف توجه بيشتري داشته باشيم.

نماينده ولي‌فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه با تاكيد بر اينكه "وقف، فاصله طبقاتي را كاهش مي‌دهد"، اظهار كرد: اينكه شخص بخشي از سرمايه خود را براي نيازمندان جامعه وقف مي‌كند، در سايه‌ آن، مهر و محبت و به فكر هم بودن‌ها بيشتر مي‌شود. بنابراين بايد از اين نعمت استفاده كرده و اين سنت الهي را در جامعه تبليغ و تشويق كنيم.

محمدي تاكيد كرد: ما مديران نيز بايد موقوفات را درست مديريت و نيت واقف را درست اجرا كنيم تا مردم به ما اعتماد پيدا كنند. به لطف خدا اقداماتي در اين راستا شروع شده است اما باز هم كافي نيست، زيرا وقف منحصر به يك سازمان نيست بلكه يك سرمايه ملي است كه اگر درست احيا، اجرا و حقوق آن حفظ شود و در جامعه رواج يابد همگان از آن بهره مي‌برند.

وي در پايان تصريح كرد: سنت حسنه وقف در خدمت به قرآن، خدمت به اهل بيت (ع) و خدمت به مردم خلاصه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha